شناسهٔ خبر: 67814984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

درباره فرقه سفیدپوش کربلا و نجف

جمعیتی متحد الشکل در کربلا و نجف که حتی در ایام محرم هم سفید می پوشند، این افراد میل عجیبی به با هم بودن دارند و معمولا به صورت دسته ای حرکت می کنند.

صاحب‌خبر -

درباره فرقه سفیدپوش کربلا و نجف

به گزارش تابناک به نقل از نیمروز، این جمعیت سفید پوش در سال های اخیر بسیار زیاد در عتبات عالیات مشاهده می شوند و در یکی دو سال اخیر به علت میدان یافتن در نجف و کربلا اصطکاکاتی هم با جمعیت اکثریت شیعه پیدا کرده اند.

سفید پوش ها که بهره نامیده می شوند از فرقه اسماعیلیه یا ۶ امامی هستند و به همین دلیل به لحاظ مذهبی اختلافات عمیقی با شیعیان دوازده امامی دارند.

اگرچه بهره ها درونگرا هستند و تمایلی به حرف زدن و ارتباط برقرار کردن با غیرخودی ندارند اما حضور همیشگی و پرجمعیتشان باعث بروز اصطکاک با شیعیان شده است.

بهره ها به لحاظ مالی متمول و معمولا در پرداخت نذورات به اماکن متبرکه بسیار دست و دلباز هستند و شاید به همین دلیل متولیان اماکن متبرکه روز به روز به این جمعیت قدرت مانور بیشتری می دهند.
از سوی دیگر مشاهدات خبرنگار نیمروز در نجف و کربلا نشان می دهد که برخی افراد ناآگاهانه و یا عامدانه اقدام به توهین، لعن و یا بی احترامی به این جمعیت می کنند که شیوع این پدیده می تواند فضای معنوی اماکن متبرکه را تحت تاثیر قرار دهد.

به نظر می رسد در صورت تدبیر نشدن برای مواجهه با بهره های ۶ امامی در آینده ممکن است تنش های مذهبی افزایش یابد که در نهایت می تواند به گسترش نزاع های مذهبی بین شیعیان و حتی آسیب دیدن شیعیان دوازده امامی ساکن در تجمعگاه های اصلی بهره ها مثل هند و مصر شود .

نظر شما