شناسهٔ خبر: 67812050 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

درآمد فوریت های پزشکی

صاحب‌خبر - فوریت‌های پزشکی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های سیستم بهداشت و درمان هر کشور است که نقش مهمی در ارائه خدمات اضطراری و نجات جان بیماران در مواقع بحرانی، دارد.

درآمد این حرفه به عوامل مختلفی مانند سابقه کار فرد، نوع تخصص او، محل کار، شیفت‌های کاری و مقطع تحصیلی در هنگام استخدام بستگی دارد.

امدادگران فوریت‌های پزشکی با سابقه کار کم معمولاً حقوق و مزایایی در حدود ۸ الی ۱۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند.

امدادگرانی که تجربه بیشتری دارند و مسئولیت‌های مهم‌تری بر عهده می‌گیرند، به طور متوسط بین ۱۰ الی ۱۸ میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند.

اما کسانی که دارای تخصص‌های ویژه و سابقه کار بالا هستند، معمولا حقوقی بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان و یا حتی بیشتر در ماه خواهند داشت.

 در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی حقوق و درآمد فوریت‌های پزشکی بپردازیم و این حیطه کاری را به طور کامل معرفی کنیم:
 

عوامل موثر بر درآمد شغل فوریت های پزشکی


همانطور که به آن اشاره کردیم، عوامل مختلفی بر میزان درآمد فوریت‌های پزشکی تأثیر می‌گذارند.

این رشته که یکی از مهمترین رشته‌های پیراپزشکی است، دارای مزایا و معایب خاص خود نیز هست.

رشته فوریت‌های پزشکی که در انگلیسی به صورت مخفف EMT شناخته می‌شود، دارای شیفت‌های مختلف کاری است که معمولا در سه نوبت صبح و عصر و شب انجام می‌شود.

همین شیفت‌های مختلف کاری سبب می‌شود تا درآمد فرد دستخوش تغییراتی بر مبنای ساعات کاری در یک شبانه روز شود.

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، در زیر به معرفی مهمترین عوامل موثر بر درآمد شغل فوریت‌های پزشکی می‌پردازیم:
 
  • سابقه کار: سابقه کار نقش بسیار مهمی در تعیین سطح درآمد فوریت‌های پزشکی دارد.

    امدادگران فوریت‌های پزشکی که دارای تجربه بیشتری هستند، معمولا مسئولیت‌های سنگین‌تری را بر عهده می‌گیرند و به طبع آن، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

    فوریت‌های پزشکی که در زمینه‌های تخصصی مانند اطفال، قلب و عروق، بیهوشی و ... دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند، از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار خواهند بود.

    محل کار: بدون شک، محل کار یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین سطح درآمد فوریت‌های پزشکی است. معمولاً فوریت‌های پزشکی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتبر و خصوصی مشغول به کار هستند، حقوق و مزایای بهتری نسبت به همکاران خود در مراکز دولتی دریافت می‌کنند.

    شیفت‌های کاری: فوریت‌های پزشکی معمولاً در شیفت‌های چرخشی و شیفت‌های شبانه هم کار می‌کنند. اضافه کاری و کار در شیفت‌های سخت و غیرمتعارف می‌تواند به افزایش درآمد آنها کمک کند.

    مقطع تحصیلی: در حال حاضر، برای ورود به رشته فوریت‌های پزشکی، داشتن دیپلم کافی است.

    اما فوریت‌های پزشکی که در مقاطع بالاتر مانند کاردانی و کارشناسی تحصیل می‌کنند، از دانش و مهارت بیشتری برخوردار بوده و فرصت‌های شغلی بهتری خواهند داشت.

     

دوره فوریت های پزشکی


همانطور که از نام آن نیز پیداست دوره فوریت‌های پزشکی، یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت است که هدف آن آماده‌سازی افراد در قالب امدادگر، برای ارائه خدمات اولیه پزشکی در شرایط اورژانسی و پیش‌بیمارستانی به بیماران و مصدومین حوادث است.

این دوره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مهارت‌ها و دانش لازم را برای مواجهه با موقعیت‌های بحرانی و ارائه خدمات احیا و جلوگیری از خطرات بیشتر جانی، به افراد شرکت‌کننده آموزش دهند.

برای ورود به رشته فوریت‌های پزشکی، لازم است فارغ التحصیلان رشته تجربی در کنکور آن شرکت کرده و سپس وارد دانشگاه شوند.

این رشته به صورت دانشگاهی دارای دو مقطع کارشناسی یعنی ۴ سال تحصیل و کارشناسی ارشد به مدت ۲ سال پس از فارغ التحصیلی ارائه می‌شود.

برای ورود به این حیطه شغلی لازم است فقط از طریق کنکور اقدام شود.

مخاطبان این دوره معمولا افرادی هستند که علاقه‌مند به کار در حوزه فوریت‌های پزشکی و نجات جان انسان‌ها بوده و به دنبال شغلی پویا و با ثبات می‌باشند.

همچنین، افرادی که تمایل به کار در شرایط چالش‌برانگیز و پرفشار را دارند و تمایل بیشتری برای خدمت رسانی پزشکی و درمانی به بیماران موجود در شرایط وخیم را دارند، می‌توانند از این دوره‌ها بهره‌مند شوند.

هدف اصلی دوره فوریت‌های پزشکی، آموزش دانش و مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات اولیه پزشکی در شرایط اورژانسی است.

به همین منظور سرفصل‌های دوره فوریت‌های پزشکی شامل آشنایی با اصول و مبانی مراقبت‌های پیش‌بیمارستانی، آموزش نحوه استفاده از تجهیزات پزشکی و دارویی و توانمندی برای انجام کار تیمی و حل مسئله در شرایط بحرانی است.

محتوای این دوره‌ها متنوع و جامع است و موضوعات تخصصی همچون آناتومی و فیزیولوژی، مبانی کمک‌های اولیه، داروشناسی، مراقبت‌های پیش‌بیمارستانی و اصول اخلاق حرفه‌ای را شامل می‌شود.

مدت زمان دوره‌های فوریت‌های پزشکی بر اساس نوع دوره که کوتاه‌مدت، بلند مدت و غیر حضوری است، متفاوت است.

دوره‌های کوتاه‌مدت معمولاً بین 6 تا 12 ماه و دوره‌های بلندمدت بین 2 تا 3 سال طول می‌کشند. این دوره‌ها به صورت حضوری، غیرحضوری یا ترکیبی از هر دو برگزار می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام شامل داشتن دیپلم متوسطه، سلامت کامل جسمی و روانی و عدم سوء پیشینه کیفری است.
 

بازار کار دوره فوریت‌های پزشکی


بازار کار برای فارغ‌التحصیلان دوره‌های فوریت‌های پزشکی در ایران بسیار خوب است.

این بازار خوب به دلیل نیاز روزافزون جامعه به خدمات فوریت‌های پزشکی و افزایش حوادث و بیماری‌ها است.

فرصت‌های شغلی بسیاری برای امدادگران فوریت‌های پزشکی وجود دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، سازمان‌های اورژانس 115 و هلال احمر، شرکت‌های خصوصی مانند شرکت‌های نفتی و پیمانکاری، و آموزشگاه‌های فوریت‌های پزشکی به عنوان مربی مشغول به کار شوند.


فارغ‌التحصیلان این رشته برای استخدام در سازمان اورژانس کشور ۱۱۵ می‌توانند از طریق آزمون‌های استخدامی اقدام نمایند.

نکته مهم در انتخاب موسسه آموزشی برای گذراندن دوره فوریت‌های پزشکی، توجه به اعتبار و سابقه موسسه است تا از کیفیت آموزش و معتبر بودن مدارک اطمینان حاصل شود.

همچنین، تقاضا برای فارغ‌التحصیلان فوریت‌های پزشکی در خارج از کشور نیز بالاست و شرایط مناسبی برای استخدام این افراد در کشورهای دیگر وجود دارد.

بازار کار این رشته برای هر دو جنسیت مناسب است، اما برخی سازمان‌ها به دلیل ماهیت عملی این شغل، استخدام آقایان را به خانم‌ها ترجیح می‌دهند.

بازار کار رشته فوریت‌های پزشکی در آلمان نیز بسیار پر رونق است. آلمان جزو ده کشور برتر دنیا در جذب نیروهای پیراپزشکی است و حقوق بالایی به افراد متخصص در این حیطه پرداخت می‌کند.

در ترکیه نیز شرایط تحصیلی و بازار کار رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مناسب است، اما این کشور بیشتر به نیروهای بومی خود برای استخدام اولویت می‌دهد.

جمع بندی

درآمد فوریت‌های پزشکی در ایران وابسته به عوامل متعددی مانند سابقه کار و نوع تخصص هر امدادگر در کنار ساعات کاری و شیفت‌هایی که خدمت رسانی می‌کند، متفاوت است.

طبیعتا امدادگران با سابقه کار کم، حقوق کمتری به نسبت امدادگران با تجربه دریافت می‌کنند که این حقوق معمولاً مابین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه است.

هرچقدر تجربه و تخصص فرد بیشتر باشد، درآمد او نیز افزایش خواهد یافت.

بیشترین میزان حقوق و درآمد فوریت‌های پزشکی با احتساب سابقه بالا و ساعات کاری منعطف، در ماه حدود ۳۰ میلیون تومان و بیشتر است.

به جز عواملی همچون سابقه کار و تخصص امدادگر، محل کاراو و شیفت‌های کاری و مقطع تحصیلی اولیه برای استخدام نیز می‌تواند نقش مهمی در تعیین سطح درآمد او داشته باشند.

نظر شما