شناسهٔ خبر: 67783850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

وام ازدواج | ثبت نام وام ازدواج | سامانه وام ازدواج

فوری: شرایط دریافت وام ازدواج آسان شد | خبر خوش دولت برای عروس و دامادها از امروز | وام خود را بدون ضامن دریافت کنید

در حالی که بسیاری از بانک‌ها حتی دولتی‌ها با بهانه‌هایی نظیر کاهلی بازپرداخت اقساط و به خطر افتادن سپرده‌های مردم، از زیر بار وام ازدواج شانه خالی می‌کنند، طبق اعلام بانک مرکزی، میزان بازپرداخت وام ازدواج از سوی متقاضیانی که وام گرفته‌اند، مطلوب است.

صاحب‌خبر -

طولانی شدن «صف وام ازدواج» برای جوانانی که روی این وام حساب باز کرده‌اند تا گرهی از مشکلات اول زندگی آن‌ها را باز کند، با کم‌کاری بانک‌ها به چالشی برای زوجین تبدیل شده است.یکی از همین جوانان در صف مانده که 6 ماهی است منتظر وام ازدواج مانده و برای پیگیری کار خود به یک از شعب بانک ملی مراجعه کرده بود، می‌گوید: «بیشتر از  6 ماه است که منتظرم وام ازدواج من را پرداخت کنند؛ اما هر وقت مراجعه می‌کنم می‌گویند «منابع نداریم، فعلا صبر کنید». من چطور صبر کنم وقتی یخچالی که می‌خواستم بخرم چند میلیون گران‌تر شده و من باید با همین وام زندگی‌ام را سر‌وسامان بدهم.»

وام ازدواج چقدر است؟

اواخر خرداد‌ امسال رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی، مریم باشی‌زاده گفت که از ابتدای سال جاری تا 20 خردادماه 24.8 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده و این تسهیلات به 80 هزار نفر اعطا شده و تعداد افرادی که در صف هستند 230 هزار نفر است

از طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا فرزین علت تاخیر در پرداخت‌ها را بیشتر بودن تقاضا نسبت به رقم مصوب برای این وام در بودجه 1403 می‌داند و می‌گوید: «در بودجه حدود ۲۰۰ همت در نظر گرفته شده ولی متقاضیان خیلی بیشتر هستند و از طرف دیگر از آنجا‌ که اعداد وام افزایش پیدا کرده است به همین دلیل دچار مشکل شده‌ایم.»فرزین این را هم گفت که سال گذشته بیشتر از عدد بودجه برای وام ازدواج پرداخت شده و در اواخر سال عددی که باید پرداخت می‌شد محقق شد، به همین خاطر با دستور شهید رئیسی منابع جدید به بانک‌ها اختصاص داده شد تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج، کمتر شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، امیرحسین بانکی‌پور در این‌باره می‌گوید: سال گذشته در بودجه 1402 مصوب کردیم که حداقل 200 هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود، مبلغی که پرداخت شد 205 هزار میلیارد تومان بود و 5 هزار میلیارد تومان به آن حداقل اضافه شد. رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ادامه داد: ‌امسال در بودجه حداقل 300 هزار میلیارد تومان وام ازدواج آورده شد، ‌بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست داد که ‌دوباره به 200 هزار میلیارد تومان بازگردد و البته رقم وام‌ها هم 50 درصد افزایش پیدا کرده بود‌.

وام ازدواج

این نماینده مجلس بیان کرد: سال گذشته شهید رئیسی مرتب‌ تذکر می‌داد و دو روز قبل از شهادتشان هم باز برای پرداخت وام ازدواج تاکید کرد‌، بعد از شهادت شهید رئیسی پرداخت تسهیلات کند شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ متاسفانه برخی بانک‌ها به هیچ وجه وام ازدواج پرداخت نمی‌کنند. مثلا الان بانک صادرات وام ازدواج پرداخت نمی‌کند و از طرفی اطلاع داریم که برای کارمندان خودش وام‌هایی را در نظر گرفته است. وی ادامه داد: قبلا بهانه می‌آوردند که «وام ازدواج بار تورمی دارد.»

سامانه ثبت نام وام ازدواج

 اما سال‌های قبل طبق گزارشاتی که خود بانک‌ها منتشر کرده بودند، میزان وامی که به کارمندان خود پرداخت کرده بودند از وام ازدواج بیشتر بود. البته وام‌های ازدواج و فرزندآوری 4 درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود؛ لذا این که بار تورمی دارد یک بهانه است.

سال گذشته احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود «این تسهیلات تکلیفی که دولت، مجلس و بانک مرکزی بر بانک‌ها تحمیل می‌کنند، می‌تواند موجب ورشکستگی بانک‌ها شود. زیرا ممکن این تسهیلاتی که بانک‌ها به اجبار پرداخت می‌کنند، به بانک بازنگردد و به این ترتیب، سپرده‌های مردم به خطر بیفتد.»در این‌باره رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید که خوشبختانه میزان بازپرداخت تسهیلات ازدواج از سوی متقاضیانی که وام گرفته‌اند، بسیار مطلوب است و «افرادی که وام‌ها را دریافت کرده و نسبت به پرداخت کاهل بوده‌اند، بسیار کم هستند.»

۱متقاضیان در وهله اول باید به سایت وام ازدواج بانک مرکزی وارد شوند. جهت این امر، نشانی سایت مذکور یعنی ve.cbi.ir را در یکی از مرورگرهای خود قرار داده و جست و جو کنید. برای ورود به این سامانه و ثبت نام وام ازدواج بانک رسالت می توانید از گوشی موبایل یا سیستم های رایانه ای استفاده کرده و از این نظر با محدودیتی مواجه نخواهید بود.

۲پس از این که آدرس فوق را سرچ کردید، کمی منتظر بمانید تا گوگل نتیجه جست و جویتان را نمایش دهد. اولین سامانه بالا آمده در لیست گوگل با همین نشانی و عنوان مربوط به تسهیلات ازدواج بانک مرکزی است. پس بر روی آن کلیک کرده و وارد شوید. ۳در گام بعدی، صفحه ای مانند شکل زیر برای تان نمایش داده شده و گزینه های «سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج»‌ و «سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند» را مشاهده خواهید کرد. به منظور نام نویسی و اخذ وام ازدواج بانک رسالت ۱۴۰۳ ، باید اولین گزینه موجود در این صفحه را انتخاب کنید. ۴به این ترتیب، به صفحه اصلی سایت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج منتقل شده و تصویر زیر را مشاهده می کنید. در این قسمت برخی از مهم ترین شرایط و قوانین مرتبط با وام ازدواج و ثبت نام آن ارئه شده اند. پس ابتدا این موارد را با دقت مطالعه کنید. سپس جهت آغاز فرایند نام نویسی، از منوی موجود در سمت راست صفحه بر روی گزینه «ثبت نام جدید»‌ کلیک کنید. ۵با انتخاب گزینه قبل، به پنجره ورودی سایت وام ازدواج بانک رسالت رسیده و از شما درخواست می شود یک سری اطلاعات را وارد کنید. این اطلاعات شامل کد ملی، تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره تلفن همراه و استان محل سکونت هستند. پس از تکمیل این اطلاعات، باید از قسمت پایین صفحه گزینه صحیح مربوط به تابعیت و اقلیت های مذهبی خود را هم انتخاب کنید. در ادامه، کد امنیتی موجود را در جایگاه مربوط به خود قرار داده و گزینه «ادامه» را بزنید. ۶بعد از این که اطلاعات مورد نیاز در بخش قبل را به صورت کامل وارد کردید، استعلامات لازم از سازمان ثبت احوال کشور اخذ خواهند شد. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح باشند، فرم نام نویسی وام ازدواج بانک رسالت ۱۴۰۳ برای تان نمایش داده خواهد شد. این فرم هم خود شامل موارد گوناگونی است که باید به صورت کامل تکمیل شوند. مهم ترین اطلاعات فرم ثبت نام شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت، شماره ملی، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه، تاریخ تولد، محل تولد، کد پستی، تاریخ ازدواج، سری عدد سند ازدواج، شماره دفترخانه و آدرس و اطلاعات ارتباطی محل سکونت می باشند. پس هر یک از این اطلاعات را در کادر مربوط به خود قرار داده و گزینه «ادامه»‌ را بزنید. ۷مرحله بعدی ثبت نام وام ازدواج بانک رسالت مربوط به انتخاب بانک عامل است. جهت این امر باید از قسمت بالای صفحه بر روی کادر انتخاب بانک کلیک کرده و از میان گزینه های موجود، عنوان بانک رسالت را انتخاب نمایید. در ادامه باید شعبه مد نظر خود را هم جهت نهایی کردن ثبت نام انتخاب کنید. سپس کد ملی همسرتان را هم در کادر تعیین شده برای آن قرار داده و کد امنیتی را تایید نمایید. در نهایت، از گوشه پایین و سمت چپ صفحه بر روی گزینه «ثبت نهایی و ارسال» کلیک کنید تا درخواست وام ازدواج بانک رسالت ۱۴۰۳ برای شما ذخیره و ارسال گردد.

۸پس از تمکیل تمامی اطلاعات خواسته شده در بخش های قبل و ثبت نهایی درخواست، یک کد رهگیری در اختیارتان قرار می گیرد. در ادامه می توانید با ورود به همین سامانه و از طریق کد مربوطه، آخرین وضعیت درخواست تان را پیگیری کنید./همراه مشاور

مریم باشی زاده رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه مبلغ ۲۴۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیانی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازواج ثبت نام کرده‌اند، پرداخت شده؛ این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده است و تعداد آمار افرادی که در صف انتظار هستند ۲۳۰ هزار نفر است که تعدادی از این افراد در سال گذشته ثبت نام کرده‌اند و در حال تکمیل مدارک هستند.

وی افزود: با توجه به تبصره ۱۳ قانون بودجه سال جاری تغییری در عرصه ضامنین برای اخذ تسهیلات انجام نشده است و با توجه به اعتبارسنجی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با یک فقره سفته و یک ضامن باید تسهیلات را اعطا کنند. میزان تسهیلات برای افراد عادی ۳۰۰ میلیون تومان و برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال ۳۵۰ میلیون خواهد بود.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: بیشترین میزان تسهیلات پرداختی که هر سال تعیین می‌شود، شامل استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی کرمان و آذربایجان‌های شرقی و غربی است که بیشتر استان‌ها تسهیلات را به صورت متمرکز اعطا کرده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه میزان بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای متقاضیانی که وام پرداخته کرده‌اند بسیار مطلوب بوده است و افرادی که وام‌ها را دریافت کرده و نسبت به پرداخت کاهل بوده‌اند بسیار کم هستند.

باشی زاده اظهار کرد: در سامانه ازدواج زمانی که اعتبار یک بانک بتواند شارژ شود و یا متقاضی از سامانه خارج می‌شود و یا اعتباری در استان ایجاد می‌شود، بانک‌ها بر این اساس در هر استان فعال می‌شوند.

نظر شما