شناسهٔ خبر: 67780650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای کرمان: مخالف هفت ساله شدن دوره شوراها هستم

کرمان- ایرنا- رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به پیشنهاد شورای عالی استان‌ها مبنی بر ارائه طرحی در مجلس برای هفت ساله شدن دوره شورا ششم، ضمن مخالفت از این موضوع گفت: حق مردم است که در پایان فعالیت دوره شورای ششم تصمیم بگیرند و مجلس نباید به جای مردم تصمیم بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ارسال طرحی از سوی شورای عالی استان‌ها برای افزایش زمان شورای ششم از چهار سال به هفت سال در حالی این روزها خبرساز بوده و اظهار نظرات متفاوتی درباره آن مطرح می شود که پای این سوژه دوشنبه اول مرداد ماه به فضای شورای شهر کرمان هم کشید.

یک هفته پیش، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران موضوع درخواست شوراهای سراسر کشور که در قالب طرحی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود را رسانه ای کرد و گفت در صورت تایید مجلس شورای ششم در سراسر کشور، هفت ساله خواهد شد؛ او گفته بود که این مساله در گذشته نیز اتفاق افتاده است به طوری که در یکی از دوره های شورا زمان آن از چهار سال به ۶ سال اضافه شد.

طرح اعلامی چمران در حالی ارائه شده که مجلس یازدهم در آخرین جلسه خود با برگزاری انتخابات شورای شهر در موعد قانونی (پایان دوره چهار ساله شورا)یعنی سال ۱۴۰۴ موافقت کرده بود.

محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان هم در یکصدو شصت و چهارمین نشست علنی شورای شهر کرمان در این زمینه گفت: موضوع طول مدت دوره شوراهای ششم که پس از شهادت شهید رییسی آغاز شده بود، این روزها داغ تر شده است.

وی افزود: از همان ابتدا موضوع را از طریق برخی نمایندگان دوره سابق مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای شورای نگهبان، همچنین برخی همکاران خودم در شورای شهر کرمان، پیگیری کردم و پیشنهاد بنده میان ۲ امکان قانونی مجلس بر اساس تبصره یک ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، میان توقف یا تمدید دوره شوراهای اسلامی، توقف دوره ششم و برگزاری انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود.

امینی زاده ادامه داد: این موضوع در مجلس مطرح و در کنار ۲ پیشنهاد قانونی، پیشنهاد سومی طرح شد که ادامه شوراهای دوره ششم تا چهار سال (نه توقف و نه تمدید دوره) و برگزاری انتخابات دوره هفتم شوراها به صورت مجزا از انتخابات ریاست جمهوری و دوره هفتم شوراها به صورت سه ساله و انتخابات دوره هشتم همزمان با ریاست جمهوری، به تصویب مجلس شورای اسلامی در دوره سابق رسید.

وی گفت: اینکه چرا امکان سوم یعنی تمدید دوره ششم شوراها به هفت سال، پس از تعیین تکلیف این موضوع در مجلس سابق و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مجدد مطرح می شود، جای سئوال فراوان دارد، «شاید یک دلیل جدی نگرانی از شبکه جدی شکل گرفته ۱۴ میلیونی و نگرانی از اثر این شبکه در انتخابات شوراهای آینده باشد».

امینی زاده تصریح کرد: اینکه این پیشنهاد از سوی شورای عالی استان ها شده است، این شورا پیرامون ارائه نظر در مورد این موضوع در مقام تعارض منافع است و لذا باید با تامل بیشتر این پیشنهاد شنیده و بررسی شود.

وی گفت: این حق مردم است که با ارزیابی دوره چهارساله شوراهای ششم، برای اداره شهرها در پایان دوره تصمیم بگیرند و این تصمیم نباید به جای مردم از سوی مجلس گرفته شود؛ این هفت ساله شدن، این حق را از مردم سلب می کند و به همین علت با این پیشنهاد یعنی هفت ساله شدن شوراهای دوره ششم مخالف هستم.

نظر شما