شناسهٔ خبر: 67779134 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

اصلاح سریع نرخ ارز صادرات، مهم‌ترین خواسته فولادی‌ها از دولت چهاردهم/ برق صنعت فولاد بیش از سایر صنایع قطع می‌شود و این عادلانه نیست

رئیس انجمن فولاد ایران خواستار تعیین تکلیف سریع نرخ ارز صادرات، حذف قیمت گذاری دستوری و برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای تولید برق و گاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران در نشست خبری درخصوص مطالبات تولیدکنندگان فولاد از دولت چهاردهم گفت: بحث اصلاح نرخ ارز صادرات اولین و مهم ترین خواسته ما است که دولت بعدی طی یک روز و حتی یک ساعت می تواند درباره آن تصمیم بگیرد و تعیین تکلیف آن زمان زیادی نمی برد.

وی افزود: موضوع بعدی بحث قیمت گذاری است، اجبار به عرضه در بورس کالا، قیمت سازی در بورس را به دنبال داشته است، دولت باید با اتخاذ دستورالعمل‌های صحیح از مداخله در قیمت گذاری اجتناب کند.

سبحانی ادامه داد: مورد بعدی هم بحث ناترازی های انرژی است، تامین برق و گاز یک شبه درست نمی شود و نیازمند سرمایه‌گذاری است. ما بین تعطیلی فولاد و احداث نیروگاه، مجبور شدیم نیروگاه بسازیم، اما این چالشی برای کل کشور است، پیشنهاد من این است که نهضت نیروگاه سازی را با مشارکت مردم و با برنامه‌ریزی دولت و تسهیل گری وزارت نیرو را راه بیاندازیم.

وی با بیان این که بزرگترین میادین گازی را داریم که دولت می تواند واگذاری انجام دهد، گفت: کاری که در کوتاه مدت می توان انجام داد نیز کنترل مدیریت مصرف در بخش خانگی است، پرت انرژی در بخش خانگی بالا است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: تحریم، هزینه‌های مالی را به ما تحمیل کرده، امیدواریم دولت جدید در جهت تنش‌زدایی اقدام و شرایط را تسهیل کند.

سبحانی درخصوص فرصت های از دست رفته فولاد ایران به دنبال قطع برق و گاز نیز گفت: در تابستان با چالش قطع برق و بعد از آن هم با گذشت مهر و آبان با قطع گاز مواجه می شویم که نتیجه این محدودیت ها، کاهش تولید و ظرفیت هایی است که از دست می دهیم.

وی گفت: ارزش تولید از دست رفته ما بابت قطع برق در سال 1400، حدود 52 همت، در سال 1401، 22 همت و در سال 1402، حدود 30 همت شده و امسال با وضعیتی که داریم به مراتب بیشتر خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: فرصت های از دست رفته بابت محدودیت های گازی در سال 1400، 26 همت، در سال 1401، 32 همت و در سال 1402، 68 همت بوده است.

سبحانی گفت: جمع تولید از دست رفته ما به دنبال قطع برق و گاز که در واقع می توانستیم تولید کنیم اما نکردیم در سال 1400، 79 همت، در سال 1401، 76 همت و در سال 1402، 98 همت بوده است.

سهم صنعت فولاد از انرژی کشور حدود 15 درصد است

امین ابراهیمی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این نشست خبری با تاکید بر این که هزینه های تولید فولاد به شدت در حال افزایش است، بیان کرد: سهم انرژی در صنعت فولاد حدود 15 درصد است که 7 تا 9 درصد مربوط به برق و 5 تا 6 درصد گاز و دو دهم درصد هم آب است، با این حال اولین جایی که مورد محدودیت و هجمه قرار می گیرد صنعت فولاد است؛ این در حالی است که قیمت آب برای ما در پنج سال گذشته، 30 برابر، گاز 20 برابر و برق، 15 برابر شده است.

ابراهیمی افزود: از یک طرف هزینه های تولید برای ما افزایش یافته است و از طرف دیگر برای درآمد ما تعیین تکلیف می کنند و ما مجبوریم که محصولات مان را در بستر بورس کالا و ارز حاصل از صادرات خودمان را در سامانه نیما عرضه کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: افزایش شدید هزینه ها و ترمزی که برای درآمد قرار داده شده باعث کاهش حاشیه سود شرکت ها می شود.

ابراهیمی با بیان این که 45 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد داریم، گفت: بحث زیرساخت ها اعم از حمل و نقل و انرژی و دخالت های دستوری، صنعت فولاد را دچار بحران جدی کرده است و این از صورت های مالی شرکت های فولادی هم مشخص است؛ 16 درصد بازار سرمایه را شرکت های فولادی تشکیل می دهند که با یک افت شدید، حاشیه سود آنها به زیر 15 درصد رسیده است.

 وزارت نیرو دستش را در جیب فولادی ها می کند

رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست خبری با انتقاد از صدور بخشنامه ها و مقررات متعدد، به الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در سامانه نیما و لزوم اصلاح آن اشاره کرد و گفت: باید دست و پای صنعت باز شود، آزادسازی نرخ ارز حداقل باعث 10 میلیارد دلار صادرات در سال آینده می شود و باید به این عدد برسیم، چرا که حدود 30 میلیون تن کالا در زنجیره فولاد برای صادرات داریم.

خلیفه سلطانی افزود: 20 تا 30 درصد ارزی که وارد کشور می شود ارز فولادی هاست و دولت با پتروشیمی ها و صنعت فولاد به این شکل رفتار می کند تا مشکلات خودش را حل کند.

وی افزود: دولت در بحث تنظیم بازار می گوید که می خواهیم مسکن ملی گران نشود و می آید نرخ فولاد را در بورس با مکانیسم هایی در اختیار دارد کنترل می کند. این تصور که با کنترل قیمت فولاد، مسکن ملی توسعه پیدا می کند، توهم است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: وزارت نیرو دستش را در جیب فولادی ها می کند، به طوری که هم در کسب درآمد و هم در اعمال خاموشی ها ابتدا سراغ فولادی ها می آیند. نرخ انرژی که فولادی ها مصرف می کنند 10 برابر نرخ انرژی سیمانی ها است.

محدودیت های برقی فولاد مشابه سایر صنایع باشد

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این نشست خبری با بیان این که راه حل رفع ناترازی های انرژی در چند قدمی ما است، باید بخواهیم و به کار بگیریم تا از این وضعیت عبور کنیم، گفت: عدم النفعی که صنعت فولاد از قطع برق و گاز از سال 99 که آغاز محدودیت ها بوده داشته نزدیک 240 همت است.

احرامیان افزود: صنعت فولادی که 4 هزار مگاوات برق مصرف می کند، همین مقدار را با احداث نیروگاه ایجاد کرده است، اما شاهد محدودیت های 90 تا 100 درصدی برای این صنعت هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران گفت: درخواست ما این است که محدودیت های برقی که اعمال می شود برای صنعت فولاد مشابه سایر صنایع باشد، عادلانه تر این است که شهرک های صنعتی دو روز و فولاد هم 50 درصد توقف داشته باشد.

نظر شما