شناسهٔ خبر: 67778179 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نجفی: با تشکیل دولت جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه می‌یابد

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه در نمایشگاه ۱۰۲۰ روز تلاش جهادی، فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم به تشریح دستاوردها در این حوزه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، رضا نجفی، معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه در نمایشگاه 1020 روز تلاش جهادی، فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: آقای امیرعبداللهیان در ابتدای کار یک راهبردی را معرفی کردند که سیاست خارجی متوازن و پویا بود. یک بخش آن بخش افزایش همکاری‌های بین‌المللی بود. محمل اصلی در این بخش حضور فعال و مشارکت در مجامع بین‌المللی به خصوص سازمان ملل است.

وی ادامه داد: انتقادی که ما به مجامع بین‌المللی داریم این است که دستورکار این سازمان‌ها به نفع کشورهای مستقل نیست اما در عین حال سیاست ایران این بود که ما صندلی خالی نخواهیم داشت و در همه جا حضور پیدا می‌کنیم و برای تشریح واقعیات برای دنیا اثرگذار باشیم. در دوره دولت سیزدهم در مجمع عمومی سازمان ملل شهید رییسی حضور فعال داشتند. سخنرانی‌های شهید رییسی در مجمع عمومی از جمله سخنرانی‌های ماندگار است به ویژه آن جایی که عکس شهید سلیمانی و قرآن را بالا گرفتند.

نجفی خاطر نشان کرد: شهید امیرعبداللهیان نیز در مجامع دیگری هم شرکت کردند و ایشان مواضع کشورمان را تشریح کردند. جلسات ویژه شورای امنیت هم بود که در خصوص بحث فلسطین شرکت کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که در معاونت داشتیم، حضور و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی بود که در این زمینه هم برای مثال رای مشورتی دیوان لاهه منتشر کرد، یکی از کشورهای فعال در این خصوص ایران بود و ما مواضع خودمان را در دادگاه در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم فلسطین ارائه کردیم.

نجفی درباره اقدامات ایران علیه چند کشور خارجی گفت: ما یک اقدامه دعوی علیه کانادا کردیم و آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین در خصوص دعوای کانادا و چند کشور در خصوص هواپیمای اوکراینی نیز فعال هستیم. در خصوص آمریکا هم 2، 3 مورد است که در حال پیگیری هستیم.

وی در خصوص استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای گفت: ما در سیکا عضو فعالی هستیم. رژیم صهیونیستی عضو سیکا است و می‌بینید در اجلاس‌هایی که وجود دارد نمی‌تواند شرکت کند زیرا حضور قوی ما در اجلاس‌های سیکا باعث شده تا آنان منزوی شوند.

معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه در خصوص مسائل حقوق بشری گفت: ما در این خصوص نیز نشان دادیم که در حوزه حقوق بشر مدعی هستیم و اتهاماتی که علیه ما زده می‌شود سیاسی است.

نجفی در خصوص مسائل برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در این بحث آن چیزی که مسلم است، این است که ایران از ابتدا به این توافق پایبند بود و تعهدات را اجرا کرد. 15 گزارش آژانس تایید کرد که ما تعهدات را اجرا کردیم. مشکل از زمانی شروع شد که ترامپ از برجام به صورت غیرقانونی خارج شد، تحریم‌ها را برگرداند و سبب شد ما با استفاده از مفاد برجام متقابلا پاسخ دادیم. در دولت دموکرات در آمریکا مذاکرات ادامه پیدا کرد و شاهد بودیم که مذاکرات به نتیجه رسیده بود، اما اغتششات در ایران باعث توهمات غربی‌ها شد و مذاکرات را رها کردند. مذاکرات دوباره مجدد در فرمت عمان ادامه پیدا کرد و این مذاکرات به صورت غیرمستقیم تا امروز ادامه دارد. طرف مقابل به خاطر مسائل داخلی خودش آمادگی جدی برای مذاکرات ندارد.

وی افزود: با تشکیل دولت جدید در ایران این مذاکرات قطعا ادامه پیدا خواهد کرد، اما اصل این است که طرف مقابل آمادگی داشته باشد.

نجفی درباره پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: در این خصوص ما یک کمیته ویژه داریم که مسئولیتش با آقای کدخدایی است. این کمیته در حال کار است. مبنایی که ما می‌توانیم موضوع را به مجامع جهانی ارجاع دهیم شناسایی شده است. سازوکارهای بین‌المللی اینگونه است که در موضوعات اختلافاتی باید یکسری موارد طی شود. مراحل شروع شده و ادامه پیدا خواهد کرد، ما همچنان پیگیر این پرونده هستیم.

وی در خصوص آزادسازی اموال ایران از کشورهای خارجی گفت: به طور کلی دارایی‌هایی که ایران در خارج داشت از آن حالت انجماد خارج شده و راهکارها طی توافقات انجام شده است. ما اکنون چیزی به نام اموال فریز شده که نتوان به هیچ وجه استفاده کرد نداریم. برخی موانع است که برمی‌گردد به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا.

نجفی درباره دعوت از مقامات کشورها برای تحلیف رییس جمهور منتخب گفت: مراسم تحلیف برای 9 مرداد در محل مجلس تعیین شده و دعوتنامه‌ها به امضای آقای قالیباف اتجام شده است. وزارت خارجه صرفا دعوت از سران و مقامات دارد. ما در حال پیگیری هستیم و دعوتنامه‌ها ارسال شده است. به طور کلی نسبت به سال 1400 تا اکنون سطح مشارکت بسیار خوب است. در سطح سران، معاونین رییس جمهور، وزرا و دیگر مقامات دعوت انجام شده است. امیدواریم بازتاب خوبی داشته باشد.

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه گفت: ما جلساتی با آقای دکتر عراقچی داریم. ایشان دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی دولت جدید هستند و نقطه نظرات با ایشان در میان گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما