شناسهٔ خبر: 67763561 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

۵ روز تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

کماندار زن به دنبال طلسم شکنی؛ مرد عمودی در اندیشه مدال!

سنگنورد ایران در المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس می‌خواهد تمام معادلات را برهم بزند و بتواند در حد مدعی کسب مدال در بازی‌ها حاضر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک ورزشی، برخی از رشته‌های ورزشی ایران در المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس با یک نماینده شرکت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تیروکمان و سنگنوردی اشاره کرد.

علیپور؛ سنگنورد طلایی ایران
سنگنوردی ایران با رضا علیپور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو عملکرد خوبی داشت. این سنگنورد در سال‌های اخیر عملکرد موفقی داشته و توانسته عناوین مختلفی را به دست آورد. رضا علیپور با ۶۱ امتیاز از دو مسابقه‌ انتخابی که در کشورهای چین و مجارستان برگزار شد، توانست سهمیه  المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کند.

علیپور در قهرمانی جهان یک طلا، یک نقره و یک برنز را در کارنامه دارد. او در بازی‌های آسیایی جاکارتا و هانگژو نیز به مدال طلا رسید. این سنگنورد ایران در سال ۲۰۱۷ و جام جهانی نانجینگ با رکورد ۵ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه رکورددار جهان و دارنده لقب «سریع‌ترین مرد عمودی جهان» شد. سنگنوردی از المپیک ۲۰۲۰ توکیو وارد بازی‌ها شد. در المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای اولین بار ماده سرعت به صورت جداگانه برگزار می‌شود و علیپور فرصت حضور در این بازی‌های مهم را کسب کرده است. رقابت رضا علیپور از روز سه‌شنبه 16 مرداد آغاز می شود.

تیراندازی با کمان همچنان در حسرت یک پیروزی
تیراندازی با کمان ایران برای اولین بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن حضور در این بازی‌ها را تجربه کرد. در همان دوره اول تیم ملی با دو کماندار پا به بازی‌ها گذاشت. حجت‌الله واعظی و نجمه آبتین در بخش مردان و زنان سهمیه گرفتند که هر دو نفر در مسابقه نخست باختند و حذف شدند.

روند حذف کمانداران ایران در مسابقه اول در المپیک ادامه‌دار بود. در المپیک ۲۰۱۲ لندن میلاد وزیری و زهرا دهقان، در المپیک ۲۰۱۶ ریو زهرا نعمتی و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بار دیگر میلاد وزیری راهی المپیک شدند، اما همه آنها یک مسابقه بیشتر ندادند و خیلی زود حذف شدند.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ایران به زحمت توانست یک سهمیه به دست آورد. مبینا فلاح در رقابت‌های کسب سهمیه آنتالیا که کمتر از یک ماه پیش برگزار شد سهمیه المپیک را کسب کرد. عملکرد تیراندازی با کمان ایران در سال‌های اخیر نشانی از پیشرفت و توسعه نداشته و همین تک سهمیه فلاح نیز با سختی فراوان به دست آمد. اگر شرایط این رشته به همین منوال پیش برود، بعید است که در المپیک‌های آینده چیزی بیشتر از یک سهمیه و باخت در گام اول نصیب تیراندازی با کمان ایران شود.

مبینا فلاح از چهارشنبه ۱۰ مرداد رقابت خود را به صورت رسمی در المپیک آغاز می‌کند. البته او یک روز قبل از شروع رسمی بازی‌ها در مقدماتی شرکت می‌کند.

عملکرد کمانداران ایران در تاریخ المپیک:

المپیک ۲۰۰۸ پکن - ۲ نفر:
حجت‌الله واعظی شکست مقابل کماندار هندی در یک سی‌ودوم
نجمه آبتین شکست مقابل کماندار کره شمالی در یک سی‌ودوم

المپیک ۲۰۱۲ لندن - ۲ نفر:
میلاد وزیری شکست مقابل کماندار مکزیکی در یک سی‌ودوم
زهرا دهقان شکست مقابل کماندار مکزیکی در یک سی‌ودوم

المپیک ۲۰۱۶ ریو - یک نفر:
زهرا نعمتی شکست مقابل کماندار روسی در یک سی‌ودوم

المپیک ۲۰۲۰ توکیو - یک نفر:
میلاد وزیری شکست مقابل کماندار آمریکا در یک سی‌ودوم

نظر شما