شناسهٔ خبر: 67758324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساخت ۱۶۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در کنگاور؛ نگرانی‌ها، چالش‌ها و راهکارها+فیلم

کنگاور - ایرنا - ساخت یک هزار و ۶۰۰ واحد در قالب نهضت ملی مسکن در شهرستان کنگاور با تامین زمین مورد نیاز وارد مرحله اجرا شده اما اکنون در مسیر ساخت این تعداد واحد مشکلات و چالش‌هایی از جمله عدم آماده‌سازی زمین‌ها به وجود آمده که نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های ذیربط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم؛ مسکن سازی در دستور کار قرار گرفت؛ مجلس هم برای تحقق چهار میلیون مسکن در چهار سال، قانون جهش تولید مسکن را مصوب کرد. در این راستا مقرر شد زمین رایگان در محدوده شهرها به مردم اعطا شود.

با وجود اینکه بارها گفته می‌شد که مشکل اصلی عدم اجرای طرح های مسکن سازی دولتی، تامین زمین است اما در شهرستان کنگاور در شرق استان کرمانشاه طولی نکشید که زمین ۴۱ هکتاری جنوب این شهر به نهضت ملی مسکن اختصاص داده‌ شد.

این شهرک یک هزار و ۶۰۰ واحدی که با دستور «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه به نام شهرک الزهرا نامگذاری شده، به نسبت مقایسه‌ای جمعیت سایر شهرستان‌ها، بزرگ‌ترین پروژه نهضت ملی مسکن استان کرمانشاه به حساب می‌آید.

با پیگیری‌ فرماندار کنگاور، دستگاهای مربوطه و با اختصاص زمین و صدور مجوزهای ساخت توسط شهرداری کنگاور، برخی از متقاضیان عملیات ساخت را آغاز کرده‌ و برخی ها نیز با چالش‌هایی مواجه‌ هستند.

عمل به وعده‌ها و همراهی دستگاه‌ها نیاز ضروری تحقق ساخت مسکن در کنگاور

نماینده متقاضیان نهضت ملی مسکن کنگاور در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: برای تحقق ساخت مسکن در کنگاور، عمل به وعده‌ها و همراهی ادارات و دستگاه‌های خدمات‌رسان لازم و ضروری است.

جلال رضوانی‌زاده با بیان اینکه وجود تیرهای برق و عبور لوله اصلی گاز از ۲۵ قطعه از زمین‌های نهضت ملی مسکن کار عملیات شروع ساخت را به تاخیر انداخته است، افزود: مسوولان تاکنون فقط به ما قول داده‌اند ولی انتظار داریم پس از ماه‌ها دوندگی زمین‌ها برای ساخت‌وساز آماده‌ شود.

وی اجباری کردن استفاده از تنها یک نقشه تیپ برای همه بلوک‌ها، عدم اعلام کدهای بر و کف موقعیت زمین در نقشه و عدم تسطیح کامل زمین‌ها را نیز از دیگر چالش‌های پیش‌رو شهرک جدید کنگاور اعلام کرد.

دفتر خبرگزاری ایرنا کنگاور در راستای پیگیری مطالبات مردم، تسریع در عملیات ساخت و ساز و جلوگیری از برخی هزینه‌هایی که به خاطر تورم و تاخیر در ساخت به متقاضی تحمیل می‌شود، به سراغ مدیران ادارات مربوطه رفت و مشکلات موجود را مطرح کرد که مدیران پاسخ‌هایی دادند که در ادامه می‌خوانید؛

طراحی نقشه‌های معماری مسکن به سلیقه متقاضیان است

رییس بنیاد مسکن شهرستان کنگاور در ارتباط با مشکلات مطرح شده به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه نهضت ملی مسکن یک هزار و۶۰۰ واحدی به صورت بلوک‌های ۲ طبقه گروه ساخت این شهرستان و پروژه ۱۲۸ واحدی بلوک‌های چهار طبقه بدون هیچ مشکلی در حال ساخت و ساز است.

رضا فعله‌گری با بیان اینکه تاکنون برای پروژه هزار و۶۰۰ واحدی کنگاور، ۳۰۰ نقشه معماری توسط کارشناسان نظام مهندسی طراحی شده است، افزود: ۱۰۴ مجوز ساخت نیز توسط شهرداری صادر شده که در قالب مجوزهای ساخت کدهای بر ‌و کف نیز اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین‌های متقاضیان به طور کامل تسطیح شده و زمین‌های میانی شهرک که کاربری فضای سبز دارد نیز در حال آماده سازی است، افزود: مکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارای ناهمواری‌هایی بود و چون افراد با سطح اقتصادی متفاوتی در این طرح ثبت نام و حضور دارند لذا زمین‌های ابنیه مسکونی تسطیح و سایر کاربری‌ها نیز در حال انجام است.

رییس بنیاد مسکن کنگاور در خصوص اجباری بودن نقشه‌های تیپ نیز گفت: با دستور مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه پنج نقشه تیپ در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که می‌توانند بر اساس این نقشه‌ها سازه خود را بسازند؛ همچنین متقاضیان می‌توانند با اختیار خود و در چارچوب قوانین نظام مهندسی نقشه‌های دلخواه خود را طراحی و اجرا نمایند.

احداث خط انتقال برق به پروژه نهضت ملی مسکن کنگاور در دست اقدام است

رییس اداره برق کنگاور هم در خصوص وجود تیرهای برق در زمین‌های نهضت ملی مسکن به ایرنا گفت: یکی از خطوط قدیمی برق از محل زمین‌ها عبور کرده که نیاز به اصلاح و جمع‌آوری دارد و از آنجایی که برای تامین برق متقاضیان باید خط جدید طراحی شود، لذا ضروریست که با حساسیت بیشتر این کار انجام شود تا برای نصب مجدد برخی تیرهای برق دوباره کاری نشود.

محمدرسول عظیمی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که تاکنون اداره راه و شهرسازی و شهرداری نقشه معبر این شهرک جدید را در اختیار ما قرار نداده‌اند، چرا که جانمایی تیرهای برق بسیار مهم و باید سه متر با ابنیه فاصله داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال طراحی یک خط در پایین دست شهرک هستیم و گروه ما در حال چاله‌کنی تیرهای برق است، افزود: همزمان قطع برق خطوط فشار قوی نیز در دستور کار قرار دارد که متقاضیان بتوانند ساخت‌وساز خود را آغاز کنند.

عظیمی با بیان اینکه در مرحله اول، ۱۲ تیر برق در محل جمع‌آوری خواهد شد، تصریح کرد: با کمک خطوط انتقال برق مسکن مهر مهردشت(نزدیک طرح نهضت ملی مسکن) نیز خط جدید ظرف ۲ هفته آینده طراحی خواهد شد.

ساخت ۱۶۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در کنگاور؛ نگرانی‌ها، چالش‌ها و راهکارها+فیلم

جمع‌آوری لوله‌های گاز ظرف ۴۵ روز آینده

رییس اداره گاز شهرستان کنگاور نیز با گلایه از اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به خاطر عدم استعلام‌های لازم از این اداره به خبرنگار ایرنا، گفت: برای اختصاص زمین به مردم در قالب یک نهضت بزرگ باید استعلام‌های لازم گرفته شود تا به مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر مردم شده گرفتار نشویم.

علی‌اصغرعظیمی با اشاره به مکاتبه اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با شرکت گاز این استان در تاریخ ۲ دی ماه ۱۴۰۰ به شماره ۵۷۴۲۳ مبنی بر استعلام زمین ۴۱ هکتاری کنگاور، تصریح کرد: شرکت گاز استان بلافاصله در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ خواستار در اختیار گذاشتن نقشه مختصات جغرافیایی (UTM) منطقه شده که متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

رییس اداره گاز کنگاور اضافه کرد: این زمین در حالی در قالب نهضت ملی مسکن معرفی شده که لوله اصلی گاز از بین حدود ۲۵ قطعه آن عبور کرده و برای جابه‌جایی این لوله گاز که اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد ریال نیاز است تاکنون مکاتبات و پیگیری‌های زیادی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه با رایزنی‌های فراوان و حمایت مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه پیمانکار مربوطه انتخاب و محل مورد نظر به وی تحویل داده شده است، اظهار کرد: طی ۲ هفته آینده پیمانکار شروع به کار خواهد کرد و نهایتا ظرف ۴۵ روز آتی زمین‌ها به طور کامل تحویل متقاضیان داده خواهد شد.

عظیمی خاطرنشان کرد: طی مذاکره‌ای که با پیمانکار صورت گرفته در صورت تهیه لوله امانی توسط اداره گاز شهرستان کنگاور، زمین‌ها زودتر از موعد مقرر در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

ساخت ۱۶۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در کنگاور؛ نگرانی‌ها، چالش‌ها و راهکارها+فیلم

موضوعی که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مدنظر دست‌اندرکاران و مسوولان بوده است و طی ماه‌های اخیر مقامات ارشد استان بارها بر لزوم همراهی و تلاش برای فراهم کردن مقدمات ساخت و ساز رعایت استانداردهای موردنیاز این واحدها تاکید کرده‌اند و تاکید داشته‌اند که باید مصالح به کار رفته در این واحدها هم باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کنگاور طی مرحله اول به هزار و۶۰۰ نفر زمین رایگان تعلق گرفته و قرار است بیش از هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز در ضلع شمالی شهر صاحب زمین رایگان شود.

شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه و ۴۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۴۵۰ هزار نفر آن در شهرک های حاشیه نشین و بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

نظر شما