شناسهٔ خبر: 67754156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه مجارستان: زلنسکی ناتو را به جنگ اوکراین می‌کشاند

تهران- ایرنا- پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه هرچه سریعتر باید صلح در اوکراین برقرار شود، تاکید کرد: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌خواهد پای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به جنگ مسکو و کی‌یف بکشاند و این به معنای آغاز جنگ جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، سیجارتو در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود، گفت: صلح باید هرچه سریعتر در اوکراین برقرار شود در غیر این صورت اروپا در آتش جنگ خواهد سوخت.

وزیر خارجه مجارستان با بیان اینکه بوداپست به ماموریت صلح خود ادامه خواهد داد، اظهار کرد: من می‌بینم افراد زیادی از جمله زلنسکی، تلاش می‌کنند اوکراین را به عضویت ناتو دربیاورند اما در شرایط کنونی، عضویت اوکراین در ناتو به معنای آغاز جنگ جهانی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش‌های ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان برای برقراری صلح در اوکراین، هشدار داد: اگر تلاش‌هایی که برای برقراری صلح در اوکراین در حال انجام است هرچه زودتر به نتیجه نرسد، خطر تشدید تنش بیشتر از گذشته افزایش خواهد یافت و نتیجه آن باز شدن پای اروپا به جنگ میان روسیه و اوکراین خواهد بود.

به نوشته ریانووستی، سیجارتو پیش از این اعلام کرده بود که ناتو قصد دارد نقش هماهنگ‌ کننده خود را در تامین تسلیحات برای اوکراین و آموزش نظامیان این کشور افزایش دهد و در حالی که ۳۱ عضو ناتو از این موضوع حمایت کرده‌اند، مجارستان نمی‌خواهد در این امر مشارکت کند.

در همین رابطه ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز پیش تر اعلام کرد که تصمیم مجارستان برای شرکت نکردن در ماموریت ناتو برای هماهنگی و سازماندهی کمک‌ها به اوکراین و آموزش پرسنل نظامی این کشور را می‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما