شناسهٔ خبر: 67717485 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی است انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی است که توسط وزارت میراث‌فرهنگی آغاز شده و اطمینان داریم جزو یکی از اقدامات ماندگار و بزرگ خواهد بود.

صاحب‌خبر -

عباسعلی ارجمندی در حاشیه آیین آغاز بکار لنجمن خیران میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: باید قبول کنیم که حال بنا‌ها و اماکن تاریخی و میراث‌فرهنگی در سراسر کشور خوب نیست و این وضعیت در سیستان و بلوچستان قدری سخت‌تر و بدتر است چرا که این استان با بحران‌های بیشتری مواجه است.
وی بیان کرد: آب و هوا، شرایط جغرافیایی و حتی باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان جزو چالش‌هایی است که در این استان بنا‌ها و محوطه‌های باستانی و تاریخی را دچار آسیب می‌کند.
معاون توسعه مدیریت و منابع‌انسانی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: با بضاعت و اعتبارات دولتی به تنهایی نمی‌توان اقدامی فوری برای حفظ و ترمیم این بنا‌ها کرد و همه دلسوزان، علاقه‌مندان و خیران باید پای کار بیایند و این اقدام تحسین برانگیز وزارت میراث فرهنگی مبنی بر ایجاد انجمن خیران میراث فرهنگی بهترین مسیر برای حفظ و احیای بنا‌های تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی است و اطمینان دارم که جزو یکی از اقدامات ماندگار و بزرگ خواهد بود.
وی اظهار کرد: نه تنها به عنوان یک مدیر دولتی، بلکه در جایگاه فردی فرهنگی، دغدغه‌مند و علاقه‌مند به حفظ آثار و ابنیه‌های تاریخی از انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان حمایت می‌کنیم، اما متولیان امر در مرکز کشور نیز به منظور پویایی و تحرک این انجمن لازم است تا کمک و مساعدت ویژه‌ای داشته باشند.
ارجمندی تاکید کرد: توجه به داشته‌های داخل سیستان و بلوچستان نیز یک ضرورت است که ابتدا باید به خوبی شناخته و سپس به مردم کشور معرفی شود.
وی افزود: طوایف و اقوام مختلف را باید در حوزه انجمن خیران میراث فرهنگی فعال کرده و پای کار بیاوریم و به گونه‌ای پیش برویم که سواد میراث‌فرهنگی در میان تمام خانواده‌ها و افردا نهادینه شود و این سواد تاریخی، پیوست فکری و ذهنی اقشار مختلف جامعه از کودک تا بزرگسال شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع‌انسانی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: مجموعه انجمن خیریان میراث فرهنگی استان باید از آغاز فعالیت خود، سلسله جلسات متعددی را با فرمانداران شهرستان‌های مختلف در شمال و جنوب و مرکز استان، سرمایه گذاران و چهره‌های شاخص تاثیرگذار داشته باشد تا این انجمن در فضای فکری و ذهنی عموم مردم نهادینه شود و بتوانیم به خوبی نسبت به معرفی انجمن اقدام کنیم.
وی گفت: این انجمن باید مرکز ثقل و تمرکز همه اقدامات و فعالیت‌ها باشد و نباید به عنوان کار جانبی محسوب شود و در این راستا ضرورت دارد نیازمندی ها، تجهیزات و ساختار انجمن در اسرع وقت تامین شود و با تشکیل کمیته‌های تخصصی به سمت افزایش کمیت و کیفیت کار‌ها پیش برویم.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در کنار اماکن تاریخی تعریف شود
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: باید زمینه‌ای فراهم آوریم تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کنار و مجاورت اماکن تاریخی و باستانی تعریف شود.
بتول دانش شهرکی افزود: اگر بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به گونه‌ای تعریف کنیم که در کنار و مجاورت اماکن و ابنیه های تاریخی و باستانی باشد و این فرصت‌ها را به بخش خصوصی معرفی کنیم اقدامی بسیار ارزشمند و مهم است.
وی گفت: این فرصت‌ها و بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری شود و هم در راستای حفظ، مرمت و بهسازی بناها و محوطه های باستانی و تاریخی نیز اقدام کنند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان اقدامی تحسین برانگیز است و ما نیز به طول کامل از آن حمایت و از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که یک ظرفیت بسیار خوب محسوب می‌شود نیز دعوت می‌کنیم تا این انجمن را مورد حمایت خود قرار دهند.

نظر شما