شناسهٔ خبر: 67712177 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش به ادعای حذف دلار از معاملات ایران و روسیه

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: به گفته نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تاجران ایرانی در تجارت با روسیه هنوز مجبور به استفاده از دلار هستند اما حذف آن به تقویت و توسعه تجارت ایران و روسیه می‌انجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، هر چند محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با راشاتودی از حذف کامل دلار درمعاملات ایران و روسیه خبر داده است اما بازرگانان ایرانی این موضوع را تایید نمی‌کنند. 

عبدالله مهاجر دارابی، نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح این موضوع گفت: بیش از یک سال است که استفاده از روبل و ریال در مراودات مالی دو کشور در دستورکار قرار گرفته اما اجرایی شدن این امر نیاز به زمان دارد. با این حال در کل اجرای طرح امری مطلوب است و به یقین به تقویت و توسعه تجارت ایران و روسیه می‌انجامد؛ حتی حذف دلار می‌تواند پس از روسیه به تجارت ایران با دیگر کشورهای اتحادیه اوراسیا هم تسری پیدا کند. 

وی افزود: در حال حاضر که دلار در جریان تجارت دو کشور دخالت دارد و ایرانی‌ها به دلیل تحریم بودن برای انتقال پول‌های خود از روسیه به واسطه تحریم‌ها مجبور هستند ۲۰ تا ۳۰درصد کل درآمد حاصل از صادرات را صرف هزینه انتقال پول کنند که در صورت حذف دلار دیگر نیازی به صرف این هزینه نیست، با این حال تاجران بخش خصوصی هنوز در تجارت با روسیه مجبور به استفاده از دلار هستند.  

نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در ادامه نسبت به اجرای اصلاحات در تجارت خارجی ایران با تغییر دولت اظهار امیدواری کرد و گفت: رئیس جمهور منتخب پیش از پیروزی به مشکلات روز تجارت ایران اشاره می‌کردند، مشکلاتی که مهم‌ترین آنها برجام است. حل این مشکلات می‌تواند به تسهیل رابطه تاجران ایرانی با جهان بینجامد و از هزینه‌های کاذب در فرآیند تجارت بکاهد. 

وی یادآور شد: جدا از موضوعات خارجی در داخل نیز چندنرخی بودن انواع ارز در ایران برای تاجران همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌ها بوده است و روبل هم از این قاعده مستثنی نیست، این چندنرخی بودن تنها برای دلالان مزیت دارد. 

انتهای پیام/

نظر شما