شناسهٔ خبر: 67704556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از تحولات آموزش عالی در سه سال اخیر

نظام آموزش عالی کشور در سه سال گذشته تحولات و رخدادهای مختلفی را پشت‌سر گذاشت که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نظام آموزش عالی در کشور با وجود سیاست‌های راهبردی و کلان، با روی کار آمدن دولت‌های مختلف، بر اساس سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های پیشنهادی دولت‌ها و وزرا طی سال‌‌های گذشته مسیر مختلفی را دنبال کرده و با افت‌وخیزهایی همراه بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم نظام آموزش عالی با مشکلات متعددی دست به گریبان بود. مهمترین مسئله در این بخش تعطیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی به‌دلیل شیوع کرونا و وضعیت مالی و اعتباری دانشگاهها بود که آنها را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کرده بود و نیازمند تدابیر جدیدی بود.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری این دولت پس از دفاع از برنامه‌های پیشنهادی 34بندی خود در مجلس شورای اسلامی و کسب رأی اعتماد نمایندگان مردم، از شهریورماه سال 1400 با حضور در وزارت علوم سکانداری نظام آموزش عالی کشور به‌مدت 4 سال را عهده‌دار شد. هرچند مدت زمان این مأموریت با سانحه رخ‌داده برای رئیس جمهور شهید، کمتر از زمان تصورشده پایان می یابد اما اقدامات مختلفی در این سه سال در حوزه آموزش عالی به وقوع پیوسته است.

در این گزارش برخی از اقدامات وزارت علوم در دولت سیزدهم را از شهریورماه سال 1400 تا تیرماه سال 1403 مرور می‌کنیم.

وزارت علوم , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف ,

آغاز آموزش حضوری در دانشگاهها پس از همه‌گیری کرونا

زلفی‌گل با حضور در وزارت علوم مهمترین اولویت خود را بازگشایی دانشگاهها و آموزش حضوری پس از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاهها اعلام کرد، سیاستی که تقریباً 6 ماه بعد و در نیم‌سال تحصیلی دوم سال 1401 ـ 1400 محقق شد. وزارت علوم به همه دانشگاهها اعلام کرد با توجه به روند واکسیناسیون در کشور زمینه آموزش حضوری در دانشگاهها فراهم است و این مسئله از فروردین 1400 عملیاتی شد.

ایجاد معاونت «فناوری و نوآوری» در وزارت علوم

در سال 1400 ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم که یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار وزیر علوم بود، محقق شد. تبدیل علم به فناوری و ثروت از طریق تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری و ایجاد شرکت‌های زایشی با محوریت اعضای هیئت‌ علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی، بسترسازی برای ارتقای شاخص‌های اشتغال‌زایی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با حمایت از فعالیت‌های شرکتهای نوآفرین (استارت‌آپ‌ها) و شرکت‌های کوچک و متوسط و بسترسازی برای تعامل و همکاری حداکثری فی‌مابین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برخی از اهداف و برنامه‌های این معاونت در وزارت علوم اعلام شد.

تغییر ساختار وزارت علوم

با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، نمودار جدید سازمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه شده بود، تصویب شد. براساس نمودار سازمانی جدید با ایجاد معاونت فناوری، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم به «مرکز حقوقی و امور مجلس» تبدیل شد و اداره‌کل روابط عمومی تحت عنوان «دفتر وزارتی و روابط عمومی» به زیرمجموعه دفتر وزارتی منتقل شد، تغییراتی هم در بخش معاونت اداری صورت گرفت.

راه‌اندازی سامانه‌های "نان"، "فرانما" و "جان"

یکی از اقدامات وزارت علوم در این دولت، ایجاد سامانه‌هایی برای تسهیل امور فعالان پژوهشی، فرهنگی و دانش‌بنیان‌ها بود.

اولین سامانه، ایجاد سامانه «نان» نظام ایده‌ها و نیازها برای پیوند دادن پژوهش‌های علمی با نیازهای جامعه در سال 1400 بود، موضوعی که به‌عنوان یکی از برنامه‌های پیشنهادی وزیر‌ علوم به مجلس نیز اعلام شده بود، بر این اساس با کمک سامانه نظام ایده‌ها و نیازها لیستی از نیازهای کشور در دسترس اعضای هیئت علمی قرار می‌گیرد تا با کمک دانشجویان و در قالب پارسا (پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری) به رفع این نیازها بپردازند. این سامانه بهآدرس در دسترس است و آمار درخواست‌های ثبت‌شده در آن نیز قابل مشاهده است.

صدور کارنامه فرهنگی برای دانشگاهها و دانشجویان

سامانه "فرنما" از دیگر سامانه‌هایی بود که در این دوره از سوی وزارت علوم ایجاد شد، این سامانه جایگاه ویژه‌ای در حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها پیدا کرد و زمینه‌ای برای صدور کارنامه فرهنگی دانشگاه‌های کشور شد. با طراحی سامانه «فرنما» این امکان فراهم شد که تشکل‌ها برنامه‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و بر این اساس برای دانشجویان فعال دانشگاه نیز رزومه فرهنگی مکتوب صادر شود. طبق اعلام وزارت علوم عملکرد دانشگاهها در این سامانه ارزیابی و حمایت‌ها و اعتبارات بر اساس کارنامه فرهنگی که از سامانه «فرنما» استخراج می‌شود به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود.

کنار این سامانه‌ها، سامانه‌ای با عنوان «جان»، زیست‌بوم جریان اقتصادی نوین به‌عنوان پلت‌فرمی در جهت تکمیل نظام ایده‌ها، نیازها و با هدف تسهیل فرآیند تجاری‌سازی محصولات، ایده‌ها و توانمندی‌های فناورانه افراد و شرکت‌ها در کشور و همچنین کمک به معرفی و بازاریابی محصولات فناور و همچنین ایجاد سکوی ملی رصد و پایش فعالیت‌های فناوری و نوآوری نیز در این دوره تشکیل شد، این سامانه که توسط سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران و هاب بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران، طراحی شده بود به محلی برای فروش محصولات فناوری و خرید و سفارش محصولات تبدیل شد.

حذف رشته محل‌های کم‌متقاضی

در این دوره حدود 2000 رشته‌محل کم‌متقاضی حذف و تعداد محدودی رشته جدید تحصیلی ایجاد شد. دانشگاهها موظف شدند برای ایجاد رشته‌محل‌های جدید پیوست اشتغال را ضمیمه کنند و آینده شغلی و امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه را نیز مدنظر قرار دهند.

وزارت علوم , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف ,

اغتشاشات 1401 و مصوباتی در حمایت از تجمعات دانشجویی

 پس از درگذشت مهسا امینی در شهریورماه 1401 دانشگاههای کشور در نیم‌سال اول متأثر از وقایع رخداده در کشور دچار مسائل مختلفی شدند. برگزاری تجمعات و اعتراضات دانشجویی در این ایام در برخی از دانشگاهها که در مواقعی به تنش انجامید که شاید مهمترین آنها تجمع دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف بود که با رادیکال شدن فضا و فحاشی‌های صورت‌گرفته از سوی برخی از افراد حاضر در تجمع منجر به حضور وزیر علوم در دانشگاه شد از جمله این اتفاقات بود. حوادث این ایام به مسئله آموزش در دانشگاهها لطمه زد و باعث صدور احکامی از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاهها و حتی محرومیتهایی را برای برخی از دانشجویان به‌همراه داشت. در پی این حوادث تلاش شد با اصلاح برخی از قوانین زمینه گفت‌وگو و اعتراض قانونی در فضای دانشگاهها فراهم شود.

یکی از این قوانین مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پاییز سال 1401 بود که زمینه را برای تجمعات دانشجویانی که عضو تشکل‌ها نیز نبودند، در دانشگاه فراهم می‌کرد، پیش از این تنها دانشجویانی که عضو تشکل‌های دانشجویی بودند می‌توانستند تقاضای تجمع قانونی در دانشگاه داشته باشند و مسئولیت آن‌ را بپذیرند.

بیمه دانشجویی و محاسبه آن در سوابق بازنشستگی

یکی دیگر از اقدامات وزارت علوم لحاظ‌شدن چهار سال بیمه دانشجویی به‌عنوان سوابق بازنشستگی دانشجویان بود، بر این اساس اگر دانشجویی در مدت 4 سال تحصیل خود بیمه باشد و بعد از فارغ‌التحصیلی برای وی فرصت شغلی ایجاد شود این چهار سال جزو سوابق بیمه بازنشستگی وی محسوب خواهد شد و می‌تواند از آن استفاده کند، این فرصت برای اولین بار در دولت سیزدهم برای دانشجویان فراهم شد.

تغییر فرایند جذب خویشاوندان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها

اسفندماه سال 1402، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی، مصوبه جدید مرکز جذب وزارت علوم را به رؤسای هیئت‌های اجرایی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ کرد. این مصوبه، جایگزین مصوبات قبلی هیئت مرکزی در مورد تعارض منافع بود و برای تمامی پرونده‌های جذب که به مرحله مصاحبه علمی نرسیدند، اعمال شد.

معرفی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

ماده واحده تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در تاریخ 30 خردادماه 1402 توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در جلسه 897 مورخ 1402/12/8 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه 466 مورخ 1402/12/1 شورای معین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

بر اساس ابلاغ حکم سرپرستی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور توسط رئیس جمهور مورخ 1403/2/19 و همچنین ابلاغ اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌شماره 3215/1403/ش مورخ 1403/2/22 سازمان سنجش آموزش کشور از مورخ 1403/2/19 از زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منفک شد و به‌عنوان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور زیر نظر مستقیم ریاست‌جمهور قرار گرفت.

بر اساس آخرین اخبار در این خصوص شش ماه برای این سازمان سرپرست انتخاب شده است و ارکان آن نیز تشکیل می‌شود و نماینده‌های مربوطه در شوراهای مختلف معرفی می‌شوند. شش نفر نیز باید از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود که دو نفر آن از اعضای شورا و چهار نفر نیز از متخصصین حوزه سنجش و ارزش‌یابی باشد.

وزارت علوم , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف ,

حذف رشته‌محل‌های کم‌متقاضی

در این دوره حدود 2000 رشته‌محل کم‌متقاضی حذف و تعداد محدودی رشته جدید تحصیلی ایجاد شد. دانشگاهها موظف شدند برای ایجاد رشته‌محل‌های جدید پیوست اشتغال را ضمیمه کنند و آینده شغلی و امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه را نیز مدنظر قرار دهند.

ایجاد کارگروه مالکیت فکری در وزارت علوم

این کارگروه به‌منظور بهبود فرآیند تجاری‌سازی دارایی فکری طرح‌هایی نظیر گرنت مالکیت فکری در دستورکار وزارت علوم قرار گرفت که قرار شد با همکاری وزارت دادگستری و مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم اجرا شود.

راه‌اندازی اتاق‌های فکر در وزارت علوم

ایجاد 15 اتاق فکر برای بررسی مسائل مهم آموزش عالی در وزارت‌‌‌ علوم از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است، بر این اساس صاحب‌نظران خبره اتاق با نظرات خود مسائل مهم کشور را به مسئله و چالش در دانشگاهها تعریف کرده و دنبال ارائه راه‌حل در این زمینه بودند؛ 1 ـ اقتصاد آموزش عالی 2 ـ کاربردی‌سازی پژوهش 3 ـ سیاست‌گذاری علم 4 ـ دیپلماسی و مرجعیّت علم 5 ـ اجتماعی و فرهنگی 6 ـ تحوّل در علوم انسانی 7 ـ شفافیّت و تعارض منافع 8 ـ سیاست‌گذاری فناوری 9 ـ آموزش هدفمند 10 ـ ایثارگران 11 ـ سنجش و انگیزش 12 ـ جوانان و نخبگان 13 ـ ارزیابی برنامه‌ها و اسناد فرادستی 14 ـ اسلامی شدن دانشگاه‌ها 15 ـ رسانه و فضای سایبری از جمله موضوعات اتاق‌های فکر در وزارت علوم دولت سیزدهم بود.

طرح منش استادی (مهارت‌های ناب استادی)

طرح آموزشِ «منش استادی و مهارت‌های شاگردپروری در دانشگاه‌ها» برای اعضای هیئت علمی تازه‌استخدام‌شده یکی از طرح‌هایی بود که در وزارت علوم طراحی شد. معاونت فرهنگی وزارت علوم این طرح را با همکاری معاونت آموزشی و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سال 1400 تدوین کرد تا برای اعضای هیئت علمی تازه‌جذب‌شده، در سال 1401 اجرا شود.

حمایت از جذب رتبه‌های برتر در رشته‌های اولویت‌دار کنکور

زلفی‌گل در این ایام همواره بر بورسیه شدن رتبه‌های برتر و برگزیدگان المپیادهای جهانی و ارزش‌دهی و نگهداشت نخبگان علمی تأکید می‌کرد، بر این اساس توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای با معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از نفرات برتر کنکور، برگزیدگان المپیادهای جهانی و المپیادهای علمی دانشجویی تدوین شد. بر اساس این توافق‌نامه نفرهای اول تا 100 کشوری آزمون سراسری رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و نفرات اول تا 50 رتبه آزمون سراسری رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی در رشته‌های اولویت‌دار این توافقنامه علوم پایه چون آمار، فیزیک، ریاضی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و شیمی و رشته‌های علوم انسانی شامل ایران‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، جغرافیا، زبان عربی، ادبیات فارسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، حدیث و فلسفه و کشاورزی در دوران تحصیل و بعد از آن برای اشتغال حمایت شدند.

افزایش پایه‌های تشویقی اساتید

وزارت علوم در این سال‌ها پایه‌های تشویقی استادان دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف را به 60 پایه افزایش داد. این پایه‌ها براساس فعالیت‌های شاخص آموزشی، فرهنگی و ترویج علم، برون‌دادها، پژوهش‌های شاخص بنیادی و همکاری‌های علمی بین‌المللی، پژوهش‌های شاخص کاربردی و فعالیت‌های شاخص فناورانه و نوآورانه، مرجعیت علمی و مدیریت اجرایی و نشریه‌های علمی به اعضای هیئت علمی اعطا شد.

وزارت علوم , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف ,

تخصیص 3درصد بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی

معاونت فرهنگی وزارت علوم برای اولین بار با موافقت وزیر علوم 3 درصد بودجه دانشگاه‌ها را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داد. معاونت فرهنگی وزارت علوم در این دوره معتقد بود دانشگاه تنها یک واحد آموزشی و پژوهشی صرف نیست و به‌عنوان محل زیست اجتماعی و فرهنگی شناخته می‌شود و باید در آن به تقویت ارکان فرهنگی دانشگاه توجه ویژه داشت، بنابراین 3 درصد بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شد و دانشگاه‌ها ملزم شدند این بودجه را فقط صرف فعالیت‌های فرهنگی کنند.

تدوین شیوه‌نامه تشکیل مؤسسات دانشجوی بین‌الملل و تصویب آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجویان بین‌المللی در هیئت دولت

شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه «تشکیل مؤسسات دانشجوی بین‌الملل» برای اولین بار توسط سازمان امور دانشجویان برای سامان‌دهی جذب دانشجویان خارجی و افزایش ظرفیت آنها در مجموعه آموزش عالی کشور تدوین شد.

مؤسسات جذب دانشجویان بین‌الملل در واقع واسطه بین دانشجویان متقاضی خارج از کشور و دانشگاه‌های داخل هستند، بنابراین دانشگاه‌ها اگر بخواهند از طریق واسطه و این مؤسسات اقدام به جذب دانشجو کنند، باید حتماً از طریق مؤسسات مجوزدار عمل کنند.

طرح دستیار فناوری

معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به‌منظور بهبود توانمندی دانشجویان، آموزش مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی، کار تیمی، دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری برای دانشجویان، طرحی تحت عنوان «دستیار فناوری» با راهبری و هدایت دو نهاد دانشگاه و پارک علم و فناوری در هر استان برنامه‌ریزی کرد.

این طرح بر اساس هدایت هدفمند آموزه‌های دانشجویان در راستای استفاده کاربردی و کسب تجربه عملی جهت شکل‌گیری دانشگاه جامعه‌محور و کارآفرین و ایجاد انگیزه و حس امید در دانشجویان و با هدف تربیت نیروی متخصص، تنظیم و برنامه‌ریزی شده است.

طرح جذب دانشجویان استادمحور

طرح دیگری که در این دوره توسط معاونت آموزشی وزارت علوم طراحی و برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، طرح جذب دانشجویان استادمحور بود، این طرح ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری استعدادهای درخشان در تمام دانشگاه‌های کشور بوده و تمام اعضای هیئت علمی که به جذب استعدادهای درخشان تمایل دارند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

در این طرح اساتید برای جذب استعدادهای درخشان محور قرار می‌گیرند. شرط اجرای استادمحوری این است که در مقطع دکتری یا کارشناسی‌ارشد رساله یا پایان‌نامه برمبنای نیازهای جامعه باشد. اگر طرح در سامانه ایده‌ها و نیازها "نان" ثبت نشده باشد اما استاد دانشگاه این نیاز را تشخیص دهد و طرح مدنظر در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب شود، آن طرح می‌تواند در سامانه نان ثبت شود.

در این شرایط یک استاد دانشگاه می‌تواند طرح‌های خود را در سامانه نیازها ثبت کند و براساس تعداد طرح‌های ثبت‌شده خود، دانشجوی کارشناسی‌ارشد یا دکتری جذب کند. این سهمیه مازاد است و جزو سهمیه کنکور به حساب نمی‌آید. هر عضو هیئت‌علمی می‌تواند دانشجو را در این فرآیند جذب کند. مقرر شده که 20 درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال 1402 به صورت استاد محوری صورت گیرد.

وزارت علوم , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف ,

ارائه جایزه ملی به دانشگاه برتر در حوزه جذب و پذیرش دانشجویان بین الملل

اداره کل امور دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان برای تشویق دانشگاه‌ها به منظور جذب بیشتر دانشجویان بین الملل، برای اولین بار جایزه ملی جذب و پذیرش دانشجویان بین المللی را تحت عنوان جایزه ثریا طراحی وبه دانشگاه‌های برتر درزمینه پذیرش دانشجویان خارجی ارائه داد.

ابلاغ شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویی

«شیوه نامه اجرایی آئین نامه انضباطی دانشجویان» مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره برای اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.

درمقدمه این شیوه نامه آمده است: کمیته انضباطی دانشجویان، به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان موظف است با تاکید بر موازین شرعی، اخلاقی، قانونی و حقوقی به این تخلفات رسیدگی کند. ضرورت دارد که این برخورد، توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد؛ از اولین مراحل تذکر و ارشاد آغاز شده و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را در فرد خاطی و محیط ایجاد کند.

با ضرورتی که در جهت دهی هر چه بیشتر کمیته‌های انضباطی به سمت قانون گرایی وجود دارد به منظور اتقان احکام کمیته‌های انضباطی، بر اساس آئین نامه انضباطی مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 14 شهریور 1374 که به اختصار «آئین نامه» نامیده می‌شود «شیوه نامه» حاضر، باهدف تعیین و رفع ابهام از مصادیق تخلفات دانشجویی، رعایت اصل تناسب بین تخلف و تنبیه و تعیین مراجع صالح رسیدگی به تخلفات دانشجویی تدوین شده است.

تدوین آئین نامه اجرایی پژوهشگران مستقل

 معاونت پژوهشی وزارت علوم در این دوره «آئین‌نامه اجرایی پژوهشگران مستقل» با همکاری 3 وزارتخانه را تدوین و ابلاغ کرد. بر این اساس پژوهشگر مستقل به عنوان یک حرفه و شغل، به رسمیت شناخته شود. بر این اساس این طرح وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها می‌توانند با پژوهشگران مستقل قرارداد ببندند و از خدمات پژوهشی آن‌ها استفاده کنند.

با توجه به ظرفیت و اهمیت فعالیت پژوهشگران مستقل، آئین‌نامه اجرایی نحوه شناسایی و محدوده فعالیت پژوهشگران مستقل توسط دبیرخانه شورا با همکاری وزارت علوم، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف مورد تصویب قرار گرفت.

اجرای طرح "بیمه پژوهش"

طرح و ایده دیگری که معاونت پژوهشی وزارت علوم مطرح کرد، طرح «بیمه پژوهش» بود. با توجه به اینکه بسیاری از طرح‌های پژوهشی با موفقیت انجام می‌شود، بیمه می‌تواند سهم خودش را بردارد؛ البته برخی طرح‌ها هم ریسک دارند که بیمه باید خسارت‌ها را جبران کند.

وزارت علوم , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه صنعتی شریف ,

ایجاد اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده» در وزارت علوم

با توجه به اینکه نقش‌آفرینی زنان به‌عنوان مؤثرترین عامل تربیت و سلامت روانی، روحی و جسمی فرزند، همسر و جامعه باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد و با توجه به اینکه زن ریشه و بنیان انسان است و اهمیت پرداختن به موضوع بانوان ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، معاونت فناوری وزارت علوم «اندیشکده زنان و تحکیم خانواده» را برای اولین بار در سال گذشته راه‌اندازی کرد.

طراحی 13 مدل بورس تحصیلی جدید

اداره‌کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان 13 مدل بورس تحصیلی بر اساس نیازهای صنعت و جامعه طراحی کرد. در خصوص علت این اقدام گفته شد با توجه به اینکه بنگاه‌های خصوصی چون صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازهای آتی خود در حوزه‌های تخصصی را به دانشگاه اعلام کردند دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌طور کامل یا با مشارکت دولت بورسیه تحصیلی می‌شوند.

بخشنامه جدید آزادسازی مدرک تحصیلی

سازمان امور دانشجویان سال گذشته، بخشنامه جدید «آزادسازی مدرک 1402 ـ 1401» را ابلاغ کرد، بر اساس این ابلاغیه دانشجویانی که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را داشتند برای اولین بار باید از حدود 6 میلیون تا حدود 25 میلیون تومان برای هر ترم، هزینه بپردازند، این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی متغیر است.

سهمیه 20درصدی برای جذب نخبگان به‌عنوان عضو هیئت علمی

در این دوره تدوین شیوه‌نامه جذب نخبگان به‌عنوان عضو هیئت علمی با امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به‌عنوان طرح چندین نوبت در دستورکار شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. پس از مدتها و بررسی جذب نخبگان با مساعدت وزیر علوم و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه 20درصدی برای جذب نخبگان در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

تدوین دستورالعمل دانشجویان سرآمد

براساس این دستورالعمل اگر دانشجویی اقدامی مؤثر در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بخش‌های مختلف داشت که منجر به ارتقا شد، باید در قبال آن به وی امتیازاتی ارائه شود مانند اینکه از سلف دانشگاه و خوابگاه دانشگاه‌ها بدون پرداخت هزینه استفاده کند و یا اینکه از استخر دانشگاه بدون هزینه استفاده کند و برای وی شرایطی فراهم شود تا استعداد دانشجویان شکوفا شود.

انتهای پیام/+

نظر شما