شناسهٔ خبر: 67692366 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

9 روش درمان فشار خون پایین [ از روش خانگی تا تزریق سرم ]

هر آن چیزی که در رابطه با کنترل فشارخون پایین و راه کار های درمانی را نیاز به دانستن دارید ما در این مقاله تلاش کرده ایم خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

فشارخون به معیاری گفته می شود که ناشی از ایجاد فشار حرکت خون به دیواره عروق در حال جریان می باشد، کاهش فشارخون نیز به حالتی گفته می شود که به علل مختلف فشار ناشی از حرکت خون کاهش پیدا کرده باشد و این می تواند به علل مختلف مانند گرمازدگی، دمای بالای هوا، بیماری و موارد دیگر ایجاد گردد، آن چیزی که در درمان فشار خون پایین مهم است جبران حجم مایعات وریدی یا داخل رگی می باشد تا هرچه سریعتر بتوان فشار خون را به محدوده نرمال رساند، ما در این مقاله راه کار های مختلف جهت افزایش فشار خون و مقابله با کاهش فشارخون را برایتان لیست کرده ایم تا با استفاده از آن ها بتوانید در شرایط بحرانی راه کار ایمنی را برای درمان این حالت داشته باشید، پیش از شروع فرآیند نباید نادیده بگیریم که روش مستقیم برای کاهش حجم مایعات و جبران آن انجامتزریق سرم در منزل می باشد زیرا سرم تراپی در منزل می تواند به آسانی فشار خون را افزایش داده و به محدوده نرمال بازگرداند، اگر تمایل به دانستن این راه کار ها دارید با ما تا انتهای مطالب همراه باشید.

به طور کلی افت فشار خون چند نوع می باشد؟

با توجه به اینکه کاهش فشارخون می تواند دلایل مختلفی را داشته باشد ما در ابتدای این امر قصد کرده ایم تا در رابطه با انواع افت فشارخون برایتان صحبت نماییم، انواع فشارخون به 5 دسته تقسیم می شود:

  1. افت فشارخون وضعیتی یا ارتواستاتیک
  2. افت فشارخون ناشی از گرمازدگی
  3. افت فشارخون ناشی از بیماری (مثلا بیماری قلبی)
  4. افت فشارخون ناشی از هموراژی یا خونریزی
  5. افت فشارخون ناشی از سوء مصرف دارویی

این 5 دسته را می توان از مهم ترین انواع فشارخون دانست که در هر یک از انواع بالا اقدام فوری جهت جبران حجم مایعات داخل خون و افزایش فشارخون می توان سبب ایجاد علائم پایدار همودینامیکی گردد.

افت فشار خون چرا ایجاد می شود؟

افت فشارخون چرا ایجاد می شود؟

دلیل افت فشارخون بستگی به عوامل مختلفی دارد، به طور کلی قلب در هر ضربان حاصله یک فشارضربه ای ایجاد می کند که به آن استروک والیوم (SV) می گویند، حجم ضربه ناشی از قدرت عضلات قلبی می باشد و در افرادی که به دلیل بیماری قدرت عضلات قلب آن ها پایین می باشد ما شاهد افت حجم ضربه ای خواهیم بود، یک زمان است که عضله قلب کارکرد طبیعی خود دارد اما خون کافی در گردش وجود ندارد که این حالت معمولا در خونریزی ها و همچنین در غلظت خون پایین مشاهده می شود، در شرایط دیگر هم عضله قلب خوب کار میکند و هم خون به مقدار کافی وجود دارد اما به دلایلی همانند فشار گرمای زیاد عروث منبسط شده اند و این حالت سبب کاهش فشارخون می گردد، به هر حال افت فشارخون از آن جایی که می تواند تاثیر به سزایی در عملکرد مغز و کلیه بگذارد جبران کاهش آن می تواند در پایدار کردن علائم همودینامیکی بسیار موثر باشد.

چگونه تزریق سرم می تواند سبب افزایش فشار خون گردد؟

یکی از روش های درمانی کاهش فشارخون استفاده از تزریق سرم و یا مایع درمانی می باشد، در مایع درمانی یا سرم تراپی ما با استفاده از دستور پزشک از بیرون بدن یک مایع همسان با خون را وارد بدن می کنیم و از این طریق به بدن کمک میکنیم که هرچه سریعتر بتواند حجم در گردش خون را تعادل کند، بیایید یک مثال بزنیم: فکر کنید بدن برای ایجاد پایداری در فشارخون نیاز به 500 سی سی خون دارد، حالا به هر دلیلی این مقدار یا کاهش یافته و یا به دلیل گرما و غیره که سبب انبساط عروقی می گردد در دسترس عروق نیست و ما نیازداریم که حجم در گردش را افزایش بدهیم تا کنترل فشارخون انجام گردد، با این کار به طور موقتی می توان درمان فشار خون پایین را اجرا کرد.

8 روش دیگر برای درمان کاهش فشار خون چیست؟

روش اول که سذم درمانی بود را خدمتتان اعلام نمودیم اما در این قسمت قصد داریم در رابطه با 8 روش دیگر جبران کاهش فشارخون با شما صحبت نماییم:

  1. بالابردن هر دو پا: در حالتی که فردی دچار افت فشار خون شده است استفاده از تکنیک لگ آپ یا بالا بردن پاها می تواند کمک به جبران فشارخون پایین اندام ها و ارگان های مهم فوقانی همانند مغز و ریه گردد.
  2. نوشیدن مایعات: نوشیدن مایعات طبیعی مانند آب می توان به فرد کمک نماید تا فشارخون او کمی بالاتر بیاید، معمولا در مواقعی که افت فشارخون حاصل می شود نوشیدن یک لیوان آب می تواند بسیار موثر باشد.
  3. ترکیب زنجبیل، شیر عسل و بادام: استفاده از این ترکیب در طب سنتی بسیار توصیه شده است، شیر و عسل و بادام در مواقعی که فرد دچار کاهش فشارخون شده می توان در افزایش آن بسیار موثر باشد.
  4. استفاده از شوریجات: استقاده از مواد شور می توان در درمان کاهش فشارخون بسیار موثر باشد، به طور مثال مقداری نمک را در زیر زبان قرار بدهید تا سریعا جذب گردد، از طرفی می تواند آب نمک نیز تهیه کنید و به آهستگی استفاده کنید.
  5. استفاده از برگ تولسی: برگ تولسی از دسته خانواده نعناع می باشد، در هر برگ تولسی مقادیری از سدیم و پتاسیم موجود است که می تواند سبب افزایش فشارخون گردد، برای افرادی که سابقه مکرر کاهش فشارخون دارند تهیه و داشتن این برگ می تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد.
  6. پیاده روی و رعایت الگوی ورزشی: در بسیاری از موارد می تواند به جای متوسل شدن به دارو و درمان های سنتی از زمان ایجاد اولین کاهش فشارخون و درمان علائم آن با خود عهد کنیم که تمرین های ورزشی خود را شروع یا از نو استارت بزنیم، انجام تمرینات ورزشی می تواند به افراد کمک کند تا قدرت قلب خود را افزایش دهند.
  7. تنظیم دارو ها: اگر تنظیم داروهای مصرفی دچار اهتلال شده است باید سریعا با نظر پزشک به تنظیم آن اقدام نماییم، به طور مثال اگر فردی فشارخون بالا داشته و اکنون لوزارتان مصرف می کند و تچاپ دوره ای انجام نداده امکان کاهش فشارخون در این فرد طبیعی است و بهتر است که با پزشک در این حیطه مشورت و چکاپ شود.
  8. تماس با 115 یا اورژانس: در مواقعی که افت فشارخون بسیارحاد و دارای علائم واضح همودینامیکی است باید افراد حاضر در منزل با 115 تماس حاصل کنند تا با استفاده از تجربیات کارشناسان فوریت پزشکی بتوانند این خدمات را تخصصی دریافت نمایند.

چگونه فشارخون را بسنجیم؟ محدوده طبیعی و پرخطر

محدوده های فشارخون

برای کنترل فشارخون بهتر است که از دستگاه های فشارسنج استفاده نمایید، دو نوع فشارسنج وجود دارد که نوع اول آن دیجیتالی و نوع دوم آن فشارخون دستی است، نحوه کار با آن به عهده خودتان باشد اما در رابطه با معیار های فشارخون طبیعی به متن زیر توجه نمایید:

  • فشارخون 120/80 طبیعی
  • فشارخون پایین 90/60 کم فشاری
  • فشارخون بین 90/60 الی 120/80 محدوده طبیعی
  • فشارخون بین 120/80 الی 140/90 پیش فشاری
  • فشارخون بیشتر از 140/90 پرفشاری خون

جمع بندی و گرفتن نکات نهایی

برای جمع بندی باید خدمتتان عرض کنیم که کنترل فشارخون و دانستن اینکه ما سابقه فشار پایین داریم یا خیر بسیار مهم است، از دستگاه فشار سنج برای این کار استفاده کنید، استفاده از تکنیک های افزایش فشار مانند تزریق سرم نیز در کاهش فشار خون استفاده نمایید.

نظر شما