شناسهٔ خبر: 67684368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلیلی: همه مردم ایران برای پیشرفت کشور سهیم شوند

یاسوج- ایرنا- «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دوره تبلیغات انتخاباتی خود امکان حضور و سفر به یاسوج و استان کهگیلویه وبویراحمد را نیافته بود با دعوت از بچه های هیات جوانان و البته با همکاری اعضای ستاد در شب عاشورای حسینی میهمان جمعی از مردم و هواداران خود در مصلی شهر یاسوج شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جلیلی محور و شروع سخنان خود را ابتدا از ولایتمداری و ویژگی های منحصر به فرد و داشته ها و ظرفیت های نهفته و البته ناشکوفای استان کهگیلویه وبویراحمد آغاز کرد و  همچنین از جانفشانی ها و ایثارگری های جوانان و رزمندگان این خطه سخن گفت.

جلیلی البته محور و بهترین گزاره برای شروع سخنرانی خود که بهانه دعوت وی به یاسوج بود را نیز فلسفه قیام و نهضت عاشورا گذاشت و بر همین اساس هم به تشریح و تبیین و اهداف این قیام و حرکت ها و ادامه راهی که قرار است نظام اسلامی و کشورمان بر پایه همین اصول و مبنای فکری و راهبردی پیش ببرد، پرداخت.

قیام عاشورا، یک جریان است

جلیلی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه باعث افتخار است که برای چندمین بار به این خطه سلحشور سفر می کنم ، گفت: مردم ولایتمدار استان کهگیلویه وبویراحمد و سابقه سربازی جوانان این خطه برای ولایت و برای اسلام همیشه زبانزد عام و خاص است.

او گفت: بسیاری از موضوعات و مباحث درعرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و حرکت های بزرگ در کشورمان از نهضت و قیام کربلا بوده است و عاشورا درس و عبرتی برای همه شئونات مختلف زندگی ماست.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در فلسفه قیام عاشورا این است که این حادثه یک حرکت مقطعی نبود که یک زمانی در یک نقطه ای آغاز شده و پایان یافته است.

او تصریح کرد: این حرکت که امام حسین (ع) و یاران وفادارش در کربلا و قیام خونین عاشور انجام داد، در حقیقت ادامه همان حرکت های عظیم الهی در طول تاریخ بوده است .

وی یادآور شد: تعمق و تورق تاریخ و همه فرازهای زیبای زیارت عاشورا این نکته را به ما یاداوری می کند که عاشورا یک جنگ و حرکت مقطعی و تنها مربوط به یک دوران و برهه زمانی خاص نبوده است.

جلیلی بیان کرد: عاشورا یک جریان و حرکت مستمر و ادامه دار در طول همه تاریخ بوده و این حرکتی نیست که در یک روزی در کربلا و در آن صحرای تفتیده نینوا اتفاق افتاده و قبل و بعدی نداشته است.

وی گفت: ما در زیارت نامه حضرت عباس هم چنانچه خوب تعمق کنیم، می بینیم که به زیبایی اهداف و فلسفه قیام عاشورا و نهضت امام حسین ع را بیان می کند و این حرکت را ادامه همان مسیر الهی و همیشگی تاریخ می داند.

وی گفت: آنجا که در فرازی از زیارت حضرت عباس می خوانیم که من شهادت می دهم که این فداکاری ها و جانفشانی ها و قیام خونین کربلا ادامه حرکتی است که از حادثه بدر آغاز شده است و البته این اشاره حضرت را می توان در فلسفه قیام عاشورا از زبان خود امام حسین ع نیز به زیبایی دید که فرمود: من به خاطر اصلاح و جلوگیری از انحراف دین و امت جدم واقامه نماز قیام می کنم.

وی بیان کرد: این فلسفه قیام عاشورا بر این نکته استوار است آن حرکتی که از خلقت آدم شروع شده در این مقطع تاریخ به قیام عاشورا و این فاجعه عظیم و دردناک تاریخی منجر شده است.

جلیلی گفت: تاریخ نشان می دهد و آیات و روایات متعدد نیز بر این امر استوار است که همه پیامبران الهی و از بدو خلقت آدمی این جنگ و تقابل میان حق و باطل وجود داشته و اینگونه نبود که وقتی پیامبری حرکتی را آغاز می کند ، یک مسیر صاف و هموار برایش ایجاد کرده بودند.

وی گفت: همواره این جنگ بوده و در هر دوره ای و برهه ای از روزگارو در زمان هر پیامبری به گونه ای این تقابل ها و جنگ ها شکل گرفته است و شیاطین همواره در برابر هر حرکت الهی صف آرایی و سنگ اندازی کرده اند برای آنکه آن پیامبر و مسیر الهی به سرانجام نرسد.

اسلام و اوج فشارها

وی تصریح کرد: البته آنگونه که تاریخ هم گواهی می دهد در زمان پیامبراعظم حضرت محمد (ص) این حرکت ها و تقابل ها به گونه ای ملموس تر ومحسوس تر خود را نشان داده است.

او گفت: دشمن و شیطان به دنبال این بود که با تهدید، فشار و جنگ مانع از حرکت های الهی و پیاده کردن فرامین و دستورات و احکام اسلام شود.

جلیلی یادآور شد: هر حرکت حق طلبانه و حق خواهانه ای را که پیامبر می خواست بر پایه دین و حقایق الهی انجام دهد عده ای جلوی ایشان صف آرایی می کردند و اجازه پیاده کردن و انجام آن رسالت و حرکت را می گرفتند، سنگ اندازی و مانع تراشی می کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فشارهای سنگینی که وجود مقدس پیام اعظم (ص) چه در آن ۱۳ سالی که در مکه به تبلیغ دین اسلام فعالیت می کردند و چه بعد از آن که به مدینه مهاجرت کردند در همه این مدت دشمن هیچگاه بیکار نمی نشست و به دنبال سنگ اندازی برای جلوگیری از اهداف بلند پیامبر بود.

حربه تردید

وی در این بخش از سخنان خود به موضوع ناکام ماندن و ناتوانی دشمن در شکست و ضربه و فشار در زمان ۱۳ سال فعالیت پیامبر اسلام در مکه اشاره کرد و گفت: البته دشمن همواره دشمن است و اگر نتوانست از طریق جنگ و رویکرد سخت افزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود دست یابد به ابزارها و شیوه های دیگر روی می آورد.

او گفت: یکی از ابزارها و شیوه های دشمن ایجاد شک و تردید در دل پیروان و همراهان پیامبر بود که البته این ابزار را می توان در طول همه حرکت های تاریخی دیگر نیز به وضوح دید.

وی افزود: دشمن وقتی دید که زور جواب نمی دهد دنبال حربه های دیگر برای ضربه زدن ، فشار و ایجاد موانع جدید است.

ضرورت بصیرت

وی یادآور شد: اینجاست که اگر نتوانیم آن اهداف و ابعاد دشمنی از سوی دشمنان در طول تاریخ را خوب بشناسیم، زمان شناسی دقیق و بصیرت لازم را نداشته باشیم، نمی توانیم همه آن حرکت های عظیم الهی و در دوران همه پیامبران را هم به خوبی درک و تحلیل کنیم.

جلیلی گفت: برخی از شیوه های نامانوس و نامیمون از حرکت دشمن را برای ایجاد تردید و شک در دل همراهان و پیروان و سعادت طلبان و حق طلبان را بارها در طول حوادث تاریخی دیده ایم.

دشمن وقتی می بیند که زور و فشار جواب نمی دهد به ابزارهای دیگر روی می آورد ، ایجاد تردید می کند، به دنبال فاصله انداختن و شکاف میان مردم می رود و اینجاست وقتی شما یک حرکت عدالت جویانه و حق خواهانه را شروع کرده اید و می خواهید این مسیر را ادامه دهید اما با این حربه دشمن دچار شک و تردید می شوید که آیا این حرکت را ادامه دهیم یا ان را متوقف کنیم.

عاشورا، نبرد میان حقیقت وتردید

وی گفت: در همین قیام عاشورا وقتی می بینیم که حتی کسانی که خودشان به حضرت و امام حسین ع نامه نوشته اند و چندین نامه و اعلام امادگی و بیعت با امام می کنند اما بیکباره و در آن بزنگاه حساس دچار شک و تردید می شوند و امام و مولای خودشان را تنها می گذارند و آن فاجعه عظیم تاریخی شکل می گیرد.

وی به ابعاد تردید در مباحث مختلف و شئون زندگی فردی و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از جنبه های اساسی تردید ، ترس است و این در فلسفه قیام عاشورا نیز به وضوح پیداست.

مردمی که آماده بودند برای قیام ، برای جنگیدن و یک حرکت حق خواهانه، بیکباره و با ایجاد تردید و بیم و هراس از ادامه راه باز می مانند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته یکی دیگراز آن ابعاد و شیوه ها و ابزارهای فشار دشمن نیز ایجاد تطمیع وفریب است که نمونه های بارز آن را در طول تاریخ دیده ایم.

وی گفت: تردید این است وقتی که شما دچار آن شوید، یک حرکت بزرگی که باید شروع کنید و بروید با قوت آن را انجام دهید بیکباره یا آن حرکت را متوقف می کنید و یا آن حرکت از مسیر اصلی اش منحرف می شود.

جلیلی اظهار کرد: برخی از افرادی که امام حسین (ع) را دعوت کردند و به حضرت گفتند آقا بیا ما امده ایم اما در ادامه راه یا دچار تردید شدند و یا به خاطر ترس ویا اینکه دچار تطمیع شدند و به دلیل تصمیم ناصحیح در آن زمان از ادامه حرکت و همراهی با امام امتناع ورزیدند و حضرت را در آن موقعیت حساس تاریخ تنها گذاشتند.

جلیلی یادآور شد: البته عده ای وقتی به این تصمیم ناصحیح خود پشیمان شدند بعدها حرکت هایی و فداکارهایی را انجام دادند و حتی آن حرکت بزرگ توابین را نیز راه انداختند و برای امام حسین ع جان خویش را فدا کردند اما چون زمان شناس نبودند در آن شرایط و با ایجاد تردید و بیمی که دشمن در انها ایجاد کرده بود امام خود را تنها گذاشتند.

وی گفت: چنانچه این نوع فداکاری ها و حرکت ها را آن زمان و در آن شرایط انجام می دادند چه بسا این فاجعه عظیم عاشورا شکل نمی گرفت و مسیر تاریخ هم عوض می شد.

وی با نتیجه گیری از این بخش از سخنان خود تصریح کرد که باید همواره زمان شناس باشیم و بتوانیم با بصیرت و دشمن شناسی رفتارهای سیاسی خودمان را متناسب با مقتضیات زمانی و با شرایط بسنجیم و بر اساس آن تصمیم گیری صحیح را انجام دهیم.

تعبیر جلیلی از ملازم ولایت بودن

وی تصریح کرد: چنانچه ما ولایت، امامت و یا حقیقت را به عنوان پییش نیازهای اساسی در بینش و رفتارهای سیاسی خودمان به آنها دسترسی پیدا کرده ایم باید ضرورت های پایبندی به این اصول و فرایند بهره گیری از آنها را هم خوب بلد باشیم.

وی یادآورشد: اگر می گوییم که یکی از مفاهیم و اهداف اساسی قیام عاشورا و نهضت کربلا ولایت پذیری است و توانستیم به این چشمه جوشان دسترسی پیدا کنیم باید که زمینه اطاعت محض از ولایت را نیز بتوانیم در وجودمان نهادینه کنیم.

او گفت: ملازم با ولایت بودن یعنی اینکه جلوترو یا عقب از ولایت حرکت نکنیم که این البته معنای خاص خود را هم دارد و یکی از نتایج ملموس آن اینجاست که هر گاه از ولایت دور نشدیم و رعایت ملازم بودن را با ولایت داشته باشیم دچار شک و تردیدها هم نخواهیم شد.

ابرهای تردید

جلیلی همچنین به مناجات و تعابیر حضرت امام سجاد (ع) به عنوان یکی از شاهدان عینی ماجرای خونین عاشورا و آنجا که در فرازی از دعاهای خود به ابرهای تردید اشاره می کند، نیز سخن گفت.

او گفت: این ابرهای تردید به تعبیر امام سجاد ع که وزیدن می گیرد به دنبالش نیز شاهد ایجاد فتنه های جدید هم باید بود و دعای امام سجاد و درخواستش از پروردگار این است که به ما معرفت و بصیرت و زمان شناسی عطا کند.

وی بیان کرد: درس بزرگ عاشورا به ما این است که شجاعت، معرفت و محبت به ما آموخته است و باید بتوانیم در بزنگاه های حساس تاریخی و زمان شناسی های خود بهترین تصمیم ها را بگیریم و همواره ملازم ولایت باشیم.

نهضت امام، ادامه قیام عاشورا

جلیلی همچنین به نهضت امام خمینی و دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و فداکاری ها و همراهی ملت بزرگ ایران به تبعیت از امام و حرکت خودجوش مردمی اشاره می کند و می افزاید: امام ره بارها و حتی در وصیت نامه خودشان مردم ایران را امتی برتر و بهتر از امت صدر اسلام قلمداد می کند.

وی بیان کرد: باید دید که این تعاریف و تمجید امام ره و آن تفاسیری که ایشان از امت و ملت ایران دارد که در آن مقطع حساس می خواهد این مهم را روشنگری کند به چه خاطر است.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی تنها یک حرکت مقطعی نبود که عده ای در آن شرایط و آن زمان در برابر آن صف آرایی کرده باشند و ایجاد شک و تردید و تطمیع کرده اند بلکه این نبرد میان حق و باطل همواره و در طول تاریخ وجود داشته است.

او گفت: در زمان حاضر و این حرکتی که امام خمینی بر پایه عاشورا و قیام و نهضت امام حسین ع بنا نهاد و آغاز کرد؛ این حقیقت یک حرکت الهی بود و عده ای در برابرش صف کشیدند ، شیاطین ایستادند و مانع تراشی کردند، جنگ و خونرویزی راه انداختند.

وی یادآور شد: اما امام چون مسیر و راه و هدفش را انتخاب کرده بود و مردم هم پشت سر رهبر و مولای خود ایستادند هیچگاه از این حرکت باز نماند ، دچار تردید نشد و با قوت و استقامت این مسیر را ادامه داد.

جلیلی یادآور شد: این پرچمی که حضرت امام به دست گرفت و این حرکت بزرگی که آغاز کرد همچون همه حرکت های الهی در طول تاریخ و از صدر اسلام آبستن حوادث و دشواری های سختی بود؛ چه ترور ها و خونریزی هایی که راه نیفتاد و فتنه هایی که بر پا نکردند.

جلیلی بیان کرد: بالای ۱۷هزار نفر که در میانشان رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، ائمه جمعه تا مردم کوچه و بازار بود همه را ترور کردند، جنگ هشت ساله را علیه ملت و کشورمان راه انداختند این همه جوان را به شهادت رساندند برای انکه مسیر این کشور را تغییر دهند و حرکت پرشتاب آن را متوقف کنند اما همواره شکست خوردند.

دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی

وی گفت: معنا ومفاهیم تولید قدرت در دنیای غرب و جمهوری اسلامی تفاوت فاحش دارد.

جلیلی یادآور شد: آنچه که از نظر اسلام، مفاهیم دینی و جمهوری اسلامی تولید قدرت می کند، همین معنویت ، همین شهادت طلبی جوانان برومند این سرزمین است و اینها هستند که تولید قدرت می کنند و در دل دشمن هراس می اندازند و در دل امت امید می آفرینند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: یک بار در یکی از جلسات و در جریان مذاکرات هسته ای، یکی از این مذاکره کنندگان طرف غربی از ما پرسید این دموکراسی و مردم سالاری دینی شما با دموکراسی ما چه فرقی دارد؟

او گفت: من همانجا به آن طرف پاسخ دادم که دموکراسی شما این است که یک نفر می آید یک رای می دهد و می رود.

وی تصریح کرد: پاسخ من به ان طرف ها این بود که در جمهوری اسلامی این صندوق رای و این انتخابات و مردم سالاری دینی، در حقیقت پیام دارد.

او گفت: در جمهوری اسلامی همه چیز با یک رای دادن تمام نمی شود و این مردم سالاری دینی مهمترین کارکردش این است که برای ما و کشورمان تولید قدرت می کند.

وی اظهار کرد: تولید قدرت در جمهوری اسلامی یعنی اینکه در یک روز ۸۰ نفر از جوانان برومند این استان (کهگیلویه وبویراحمد) با اینکه در آن زمان سلاح و تجهیزات نظامی کم داشتیم و یا بودجه ای نداشتیم اما در یک عملیات پد خیبر ودر جزیره مجنون شهید می شوند و این خود بزرگترین حربه مقابل دشمن برای تولید قدرت است.

جلیلی بیان کرد: دشمن امروز از همین رویکرد ها و حرکت های شهادت طلبانه و ماهیت اسلامیت ما هراس دارد.

وی گفت: همین حرکت ها ، فداکاری ها ، شهادت طلبی ها و جانفشانی های جوانان و مردم غیرتمند این سرزمین و در هشت سال دفاع مقدس باعث شده است که با گذشت بالای ۳۶ از جنگ تحمیلی هنوز هیچ کس جرات چپ نگاه کردن به این ملت و آرمان های والای این نظام را نکرده است.

کتاب پایی که جا ماند؛هرصفحه اش یک روضه است

جلیلی در ادامه این بخش از سخنان خود وبا اشاره به توسعه فرهنگ ناب ایثار و شهادت به عنوان تنها راه نجات ایران اسلامی از تهدیدها و تطمیع ها و مسیرعزتمندی ایران در آینده گفت: کتاب پایی که جا ماند اثر ارشمند و فاخر از سید "ناصر حسینی پور" از این خطه شهید پرور را بارها خواندم و بهترین وزیباترین روایت ها از جانفشانی ها و فداکاری های جوانان و رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی در این کتاب به رشته تحریر درامده است.

وی بیان کرد: جوانان و نوجوانان و نسل امروز تا می توانند این کتاب را بارها بخوانند بلکه بیشتر و بهتر بتوانند به عظمت این ملت و فرهنگ فداکاری و شهادت و ایثار در این نظام الهی پی برد.

جلیلی یادآور شد: هر صفحه از کتاب پایی که جاماند خود یک روضه است؛ این اثر ناب به گونه ای زیبا، ادبی و ملموس روایت گر فداکاری های جوانان این خطه و ویژگی های بارز شخصیتی و زندگی رزمندگان شجاع این مرزو و بوم اشاره کرده است و هر صفحه ای از این کتاب تعبیر زیبایی از فرهنگ ناب دفاع مقدس را و با زبانی ساده و واقع بینانه به نمایش گذاشته است.

یک جهان فرصت شعار نیست!

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به شعارمعروف و محوری انتخاباتی اش با عنوان «یک جهان فرصت وایران جهش» اشاره کرد و گفت: برخی ها نسبت به بیان این ایده ما ایراد می گرفتند اما حقیقت مطلب همین است.

وی بیان کرد: همین جوانان ما، شهدای هشت سال دفاع مقدس ما ، روستاها و مناطق عشایری این سرزمین و بسیاری ظرفیت های متعدد در حوزه های مختلف هر کدام ازاینها خود یک جهان فرصت برای پیشرفت و شکوفایی این کشور هستند.

وی یادآور شد: امروزه اگر می گوییم حدود ۴۰هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داریم خود این روستاها هر کدام باید یک سلول جهش برای پیشرفت و آبادانی این کشور شوند.

شهید سلیمانی کابوس دشمن

او گفت: امروز شهید سلیمانی که خود یک روستا زاده و از یک منطقه عشایری "قنات ملک" استان کرمان است، کابوس دشمنان این نظام و کشورمی شود واین خود بالاترین تولید قدرت و فرصت محسوب می شود.

وی یادآور شد: این هم نه از سوی یک فرد عادی از یک کشور و به اصطلاح خودشان ابرقدرت، این سخن رئیس جمهورآن کشوراست که می گوید سلیمانی کابوس من است.

فرهنگ ناب شهادت واستقامت

جلیلی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر به فرهنگ ناب مقاومت، شهادت و استقامت به عنوان بالاترین فرهنگ و حربه مقابل دشمنان این نظام و ملت یاد کرد و گفت: این فرهنگ که یک خانواده چهارو یا سه فرزند خود را برای دفاع از کیان و میهن خود تقدیم می کند این فرهنگ در هیچ کشور و نقطه از جهان امکان پذیر نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همان کسانی که روزگاری عروسکی همچون صدام حسین را و با همکاری و همراهی بسیاری از سران کشورهای قدرتمند جهان برای حمله به ایران اسلامی تحریک و همراهی و حمایت می کردند هیچگاه فکر این روزها را نمی کردند که پس از سال ها و این همه پیشرفت ها و دشمنی های خودشان اکنون شاهد این همه توان موشکی و قدرت نظامی وعزت جمهوری اسلامی باشند.

وی بیان کرد: این عزت و شکوه در سایه فرهنگ ناب شهادت، استقامت به دست آمد؛ آنگاه که بتوانی در مقابل زورگویی ها و فشارها و تطمیع ها و تهدیدها به خود شک راه ندهیم وتردید نکنیم و به راه و مسیر حق خواهی ادامه دهیم، نتیجه این می شود که در سال ۱۴۰۳صدها موشک به سوی اسرائیل پرتاب کنید و اینگونه عزت و پرچم پرافتخار کشورمان را را بالا ببریم.

شهید رئیسی مصداق بارزی از فرهنگ استقامت

جلیلی یادآور شد: شهید رئیسی را باید مصداق عینی استقامت و حرکت امید بخش و بدون تزلزل در کشور دانست.

وی بیان کرد: شهید رئیسی با وجود فشارها و تطمیع ها از سوی دشمنان اما هیچگاه دچار تزلزل و از مسیر منحرف نشد، محکم و با صلابت این مسیر را البته با قدرت و همراهی مردم و توان داخلی پیش برد.

او گفت: سرانجام برخی ها که به این فشارها و تطمیع ها و تهدیدها دل بسته بودند، خودشان با صراحت اعلام کردند که ما نتوانستیم از این حربه دستاوردی داشته باشیم و شکست را پذیرفتند.

فعالیت ۲۴۰ شبکه ماهواره ای علیه ایران

وی گفت: دشمنان برای ایجاد فشار بر کشورو ملت ما بالای ۲۴۰ شبکه ماهواره و برنامه ماهواره ای راه انداخته اند تا اینکه در مردم ایجاد شک و تردید کنند، مردم را ازادامه راه و این مسیری که شروع کردند منصرف و یا منحرف کنند.

جلیلی بیان کرد: دشمن اما در این مسیر هم نتوانست کاری پیش ببرد و ناکام ماند، و ان تعبیر زیبایی که اشاره کردم و آن فرموده امام که مردم و امت ایران اسلامی را بهترین مردم زمان خود دانستند اینجا به خوبی تعبیر می شود.

وی گفت: امروزه و به اذعان خود دشمنان این مهم در کشور ما و در ملت ما دیگر نهادینه شده است و آن راه و مسیری را که انتخاب کرده اند هیچگاه از ادامه آن مسیر دچار تردید نخواهد شد.

ایران متعلق به همه است؛همه درپیشرفت کشورسهیم شویم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: باید بپذیریم که این کشورمتعلق به همه است وهمه باید کمک کنیم و با قدرت مسیر پیشرفت و شکوفایی کشورمان را ادامه دهیم.

وی گفت: همه ما کشورمان و دولتی که سرکار می آید چه همراه ما بشد و چه رقیب، وظیفه داریم که کمک کنیم این مسیر متوقف نشود.

نظر شما