شناسهٔ خبر: 67678933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نعمت توکل به خداوند آرامش در برابر تندبادهای زندگی است

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: دستاورد توکل به خداوند، آرامش در برابر تندبادهای زندگی است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام رحیم شرفی در مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفایش که در محل  نمازخانه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با حضور پژوهشگران، کارکنان و مدیران بنیاد پژوهش‌های اسلامی، سازمان فرهنگی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، امور مساجد و معاونت بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین آثار توکل در زندگی انسان، پرداخت.
وی با اشاره به پنج نشانه مهم توکل به خدا در زندگی، اظهار کرد: شجاعت، نخستین دستاورد توکل انسان به خداوند است، شجاع به این معنی که از دشمن بیمی نداشته باشیم و بی‌باک در برابر او بایستیم. همچون امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان که در حادثه کربلا شجاعانه در برابر ظلم و ستم جهاد کردند.
حجت‌الاسلام شرفی در ادامه به نمونه‌های دیگری از شجاعت‌های توکل‌کنندگان اشاره کرد و گفت: عاملی که سبب شد شهید مدرس به صورت رضا شاه سیلی بزند، شجاعت وی بود. همچنین ایستادن در برابر ابرقدرت‌های جهان و بیان جملۀ «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، نشانی از شجاعت آنان است.
این سخنران همچنین، رشادت‌های جوانان رزمنده در دفاع مقدس را نشانه توکل آنان دانست و خاطر نشان کرد: اینکه جوانی خود را روی سیم‌های خاردار بیندازد تا میدان مین را باز کند تا دیگر همرزمانش از خط عبور کنند، نشانه شجاعت اوست و این شجاعت حاصل توکل به خداست که در دل‌های شهدا و ایثارگران جریان داشت.
به گفته وی گره‌گشایی از مشکلات و فراهم شدن اسباب کارها، دومین ارمغان توکل به خداست، اگر انسان بخواهد گره از کارهایش گشوده شود و ملزومات امورش فراهم شود، بایستی توکل به خدا پیشه کند. همچنین سومین نشانۀ انسانی که توکل به خدا دارد، این است که شیطان حریف او نمی‌شود. 
وی افزود: در قرآن کریم نیز به این مهم اشاره شده است که هرکس به خدا توکل کند، شیطان بر او تسلطی ندارد.
پژوهشگر حوزه فرهنگ و معارف اسلامی، چهارمین نشانه توکل به خداوند را آرامش برشمرد و گفت: انسان‌هایی که توکل دارند، در برابر تندبادها و مصیبت‌های زندگی آرامش دارند. وقتی حضرت موسی(ع) و یارانش به دریا رسیدند و عرصه را برخود تنگ یافتند، پیامبر خدا(ص) فرمود: «نهراسید که خدا با من است». 
شرفی بیان کرد: امام حسین(ع) هنگامی که قنداقه علی اصغر را در دست داشت، فرمود: «خدایا! مصیبت بر من آسان است چون در محضر تو هستم».
وی در پایان، پنجمین دستاورد توکل به خداوند را رفع شبهات از دل انسان دانست و گفت: هر کس به خدا توکل کند، شبهه‌ها در دل او راه نخواهد یافت.
گفتنی است، آیین عزاداری ماه محرم، از روز نخست این ماه به همت امور مساجد سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی در محل نمازخانه این بنیاد، با حضور شیفتگان حسینی در حال برگزاری است.

نظر شما