شناسهٔ خبر: 67676533 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نامه‌ انجمن داروسازان ایران؛

داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند

حبیب احسنی پور

انجمن داروسازان ایران، در نامه‌ای به رییس سازمان غذا و دارو، نسبت به مشکلات داروخانه‌ها در عرضه شیرخشک هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه انجمن داروسازان ایران، خطاب به سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، آمده است: به دلایل عمدتاً اقتصادی توان داروخانه‌های کشور در عرضه شیرخشک های رگولار روز به روز در حال کاهش بوده و عده کثیری از موسسین داروخانه‌ها تنها به احترام بخشنامه‌های صادره و تأکیدات آمیخته به تهدید مکرر معاونت‌های غذا و دارو در حد بضاعت اقدام به خرید شیرخشک می‌نمایند.

در این نامه تاکید شده است: ادامه این روند ضمن ایجاد مشکل برای مصرف کننده نهایی و خانواده‌ها می‌تواند سازمان غذا و دارو و معاونت‌های مربوطه را در شهرستان‌ها در مرحله ثانوی دچار چالش نماید و در نهایت منجر به ایجاد نارضایتی و تنش در داروخانه‌های کشور گردد.

در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: اگرچه داروخانه‌ها با در نظر گرفتن شرایط کشور و تنگناهای سازمان غذا و دارو، نهایت همکاری و همراهی را با مدیران آن سازمان به عمل آورده‌اند و در شرایط بسیار سخت سال گذشته سازمان غذا و دارو را تنها نگذاشتند لیکن الزام داروخانه‌ها به ثبت مشخصات دریافت کنندگان شیرخشک و بارکد شیرخشک، موجب تحمیل هزینه‌های بسیاری شامل سخت افزار، نرم افزار، اینترنت، نیروی انسانی و…، بر داروخانه‌ها گردیده است. حال آنکه در مورد سایر مشاغل، سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای هر عملی اجرتی در خور آن عمل تعیین می‌کند؛ فلذا لازم است تا برای جبران این هزینه‌ها نیز تعرفه‌ای متناسب اعلام گردد.

به دلیل افزایش قیمت شیرخشک و قرار گرفتن سهم ارز در مطالبات بیمه‌ای، بخشی از سرمایه داروخانه‌ها به این امر اختصاص پیدا کرده و با توجه به اقتصاد شکننده و ناچیز داروخانه‌های بخش خصوصی، فشار مضاعفی را در کنار سایر مطالبات بیمه‌ای به این بخش وارد می‌کند.

حاشیه سود اندک شیرخشک به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های مختلف تحمیلی بر داروخانه و خواب سرمایه در سازمان‌های بیمه گر نیست و عملاً شیرخشک را به یک فرآورده سلامت محور زیان ده تبدیل نموده است.

از بهمن ۱۴۰۲ تا کنون در کارتابل داروخانه در سامانه بیمه سلامت و سامانه ttac امکان دریافت هیچ‌گونه صورت حساب و گزارشی از تعداد شیرخشک عرضه شده و مبالغ سهم ارز ترجیهی پرداخت شده و مورد مطالبه وجود ندارد. بیمه سلامت به جای ایجاد ساز و کار مربوطه همکاران ما را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارجاع می‌دهد و از آنجا که هیچ‌گونه قراردادی برای اجرای این طرح با این بیمه منتشر نشده است؛ لذا بیمه سلامت خود را موظف به پاسخگویی، ایراد شفافیت و روشنگری در این خصوص نمی‌داند.

عدم پاسخگویی و شفافیت در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و لحاظ اینکه با گذشت ۴ ماه از سال جاری، هنوز مطالبات سهم ارز شیرخشک امسال از ابتدای سال تسویه نگردیده است.

مجموعه این عوامل باعث شده است اعتراضات همکاران مؤسس به اوج خود برسد. اگر چه این انجمن همواره از موسسین دعوت به همراهی نموده لیکن اگر تدبیری عاجل برای حل این معضلات نگردد زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم جمع بزرگی از داروخانه‌ها به عدم خرید شیر خشک از ابتدای ماه آینده به گوش می‌رسد.

انجمن داروسازان ضمن اعلام تمایل به همراهی و همفکری در خصوص حل مشکلات برشمرده شده امیدوار است موارد پیش گفت مورد بررسی قرار گرفته و قبل از آنکه مجموعه عوامل پیشگفت، تلاش‌های ارزشمند و قابل تقدیر آن سازمان و مدیران را تحت الشعاع قرار داده و منجر به بحران جدیدی در زمینه این کالای استراتژیک شود، برای برون رفت از آن راهکارهای مناسب اندیشیده شود.

نظر شما