نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شرایط مریخ در گذشته شرایط مریخ در گذشته

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مریخ در گذشته سرد و یخ زده بوده است.

دانشمندان دانشگاه نوادا، لاس وگاس، شواهدی را کشف کرده اند که نشان می‌دهد آب و هوای مریخ باستانی آنقدر سرد بوده که یخ روی سطح آن تشکیل شده است.

مطالعه مجله Communications Earth and Environment در این خصوص توضیح داده است که مریخ نورد کنجکاوی کشف کرده است که خاک مریخ حاوی مواد پرتو ایکس آمورف است که ساختار تکراری معمولی کانی‌ها را ندارند، واین موضوع مطالعه آنها را با استفاده از روش پراش اشعه ایکس دشوار می‌کند. درصد این ماده در نمونه‌های خاک جمع آوری شده توسط این مریخ نورد در دهانه گیل ۱۵ تا ۷۳ درصد است.

همچنین مشخص شد که نمونه‌ها از نظر آهن و سیلیکون غنی و از نظر آلومینیوم ضعیف هستند.

دانشمندان سیاره‌شناسی برای انجام این کار، از فلات پارک ملی گروس مورن در نیوفاندلند و کوه‌های کلامات در شمال کالیفرنیا و غرب نوادا بازدید کردند، زیرا این سه مکان دارای خاک مارپیچ هستند که محققان انتظار داشتند که از نظر ترکیب شیمیایی به ماده آمورف اشعه ایکس در دهانه گیل مریخ شبیه باشد. آنها همچنین داده‌هایی را در مورد بارندگی، برف و دما جمع آوری کردند.

نتایج مطالعه نمونه‌های خاک زمینی با استفاده از تجزیه و تحلیل پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی عبوری، که امکان بررسی جزئیات بیشتر مواد خاک را فراهم می‌کند، نشان داد که خاک زیر قطبی جمع آوری شده در نیوفاندلند دارای ساختار آمورف و ترکیب شیمیایی یکسانی با خاک مریخ است. نمونه‌های خاک از کالیفرنیا و نوادا، واقع در آب و هوای گرم تر، چنین ترکیبی ندارند.

این نتایج نشان می‌دهد که خاک مریخ در آب و هوای سرد با دمای نزدیک به نقطه انجماد تشکیل شده است. دمای پایین باعث کاهش سرعت واکنش‌های شیمیایی شده است، به طوری که اتم‌ها زمان کافی برای تشکیل ساختار مشخصه کریستال را نداشتند. این موضوع به ساختار بی شکل اجازه داده تا در مقیاس‌های زمانی زمین شناسی باقی بماند.

منبع: لینتا Ru