شناسهٔ خبر: 67671805 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

زائران پیاده‌روی اربعین بخوانند

همه چیز برای یک اربعین باشکوه دیگر فراهم می‌شود، زائران سیاه‌پوش حسین (ع) قصد و نیت کرده‌اند بار دیگر عازم شوند، متولیان نیز هر آنچه را که لازم است، تدارک می‌بینند؛ ارز و امنیت مرز، اسکان و پذیرایی و تردد برای مسافران کربلا از عاشورا تا چهل روز بعد از روز واقعه مهیا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هم اکنون که حدود یک اربعین تا برپایی اربعین حسینی زمان باقی مانده است، دلهای عاشق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایران اسلامی با شروع ماه محرم و سیاه‌پوش کردن شهرها و خیابان‌های روستاها و کوچه‌ها، خانه و کاشانه خود به یاد شهید غریب کربلا به عزاداری پرداخته و آرام آرام خود را برای سفر به عتبات عالیات و حضور در آیین راهپیمایی اربعین آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ فروش ارز اربعین اعلام شد

همزمان با آغاز عزاداری‌های ماه محرم، بانک مرکزی از فروش ارز به زائران اربعین حسینی خبر داد و قرار است مرزهای ۶ گانه زمینی و دو مرز هوایی برای تردد زائران اربعین آماده شود.

۶ مرز زمینی و ۲ مرز هوایی

تا یک ماه دیگر اربعین پیش روی متولیان برگزاری این مراسم است، با نگاهی گذار به برگزاری این مراسم در سال های گذشته و بررسی و آسیب شناسی میزان و شیوه خدمات دهی و هماهنگی های میاین بخشی، با رفع برخی موارد و مشکلات موجود در بخش های مختلف از هم اکنون برای ثبت نام تا تردد در مرزهای خروجی کشور، از تامین ارز و بیمه تا گرما و شرایط آب و هوایی، می توان رضایت نسبی زائران کربلا را فراهم کرد.

طبق آخرین گزارش‌ها مرزهای زمینی «خسروی»، «شلمچه»، «چذابه»، «مهران»، «باشماق»، «تمرچین» و فرودگاه امام علی (ع) نجف و بغداد در عراق آماده خدمت رسانی به زائران اربعین هستند.

و همچنان توصیه می‌شود زائران با برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده و مشخص، با هماهنگی و به صورت گروه از مرزهای نزدیکتر و خلوت‌تر به سمت عراق حرکت کنند، حجم متراکر جمعیت پشت مرز چه هنگام خروج و چه در ورود به کشور باعث توقف در ادامه مسیر زائران می شود، که با یک برنامه ریزی اصولی و البته توجه به اطلاع رسانی های ستاد مرکزی اربعین می توان از این آیین معنوی بهره بیشتر برد.

مرز خروج اتباع

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور، زیرساخت‌ها در مرزها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در زمان باقی مانده مشکلات رفع خواهند شد و موکب‌داران می‌توانند برای حمل و نقل و جابجایی تجهیزات خود از مرز سومار اقدام کنند.

«در اربعین امسال مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده و این مرز با ایجاد زیرساخت ها امکان تردد آسان را برای آنها فراهم خواهد کرد»، امسال برای تردد اتباع از ایران به سمت اربعین برنامه ریزی جامعی صورت گرفته است، به طور مثال برابر اعلام دولت عراق، اتباع پاکستانی، حداکثر ۵۰ هزار نفر از سنین ۵۰ سال به بالا باید با اتوبوس کشور خودشان وارد ایران شده ‌و از مرزهای کشور ما وارد عراق شوند.

ارز اربعین

بر اساس اعلام بانک مرکزی امسال فروش ارز به زائران بالای پنج سال از تاریخ هفتم مرداد تا پایان روز سوم شهریور با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است.

در این ارتباط بانک های عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه از جمله بانک هایی هستند که برای ارائه ارز به زائران اربعین حسینی انتخاب شده اند که به هر زائر مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراقی ارائه دهند تا زائران در صورت لزوم هزینه کنند.

سماح سامانه ثبت نام اربعین

برای ارائه خدمات، سفر اربعین نیاز به ثبت دارد، به همین منظور سامانه سماح آماده سازی شده است؛ سازمان حج و زیارت از متقاضیان زیارت اربعین حسینی خواست با مراجعه به سامانه سماح این سازمان ثبت نام کرده و بسته بیمه ای خود را برای بهره مندی از خدمات در نظر گرفته شده انتخاب کنند.

پیش‌بینی‌های آماری اینگونه بیان می شود که در ایام اربعین امسال حدود ۵ میلیون نفر از هموطنانمان راهی عراق شوند، یک جمعیت بزرگ و تقاضای فزاینده، حال اگر عرضه خدمات به ویژه بلیت کم باشد، در این بازار خرید و فروش به ویژه بلیت سفر هوایی به مقصد نجف و بغداد و نیز زمینی به مقصد مرزهای خروجی با مشکلاتی مانند ایجاد بازار سیاه مواجه خواهد شد.

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز با هدف جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و مقابله با سودجویی و قیمت های نجومی و ارائه خدمت هرچه بیشتر به زائران اربعین تاکیدکرده است« قیمت بلیت هواپیما را سازمان هواپیمایی باید اعلام کند و نباید تغییری در قیمت ایام اربعین ایجاد شود» لذا از زائران اربعین تقاضا می شود مراقبت کنند که گرفتار این دلالان و کاسبان بازار سیاه نشوند، زیرا متولیان برگزاری ابعین مصمم هستندکه اربعین امسال هم همانند سال گذشته از شرایط خوبی برای این سفر نورانی بهره‌مند شوند.

۶ ماه اعتبار گذرنامه برای سفر به عراق

اما آنچه ضرورت دارد تا زائران بیشتر دقت داشته باشند موضوع گذرنامه است، زیرا ارائه گذرنامه با ۶ ماه اعتبار»، ثبت نام در سامانه سماح و بیمه از شرایط اصلی خروج از کشور و حضور در آیین اربعین است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و پیش بینی های انجام شده مبنی بر افزایش شدت گرمای بیش حد هوا نسبت به سال گذشته جا دارد مسئولان امدادی، خدماتی، پزشکی و غیره تدابیری بیشتری اندیشده و آماده ارائه خدمات بیش از پیش باشند تا خدای ناکرده شاهد شیوع بیماری، گرمازدگی و غیره باشیم.

۲۰۵ میلیون بطری آب و بیش از یک میلیون قالب یخ

پیش‌بینی‌ها جوی حاکی از آن است که تابستان امسال از سال گذشته گرم‌تر است؛ این موضوع در دستور کار ستاد مرکزی اربعین قرار گرفته است، ساخت بیش از ۱۴۵ هزار مترمکعب سایه‌بان و نصب مه‌پاش‌ و برای تسهیل تحمل گرما برای زائران از مهمترین اقدامات ستاد است، همچنین بیش از ۲۰۵ میلیون بطری آب و بیش از یک میلیون قالب یخ و ده ها کارخانه تولید یخ برای ایام اربعین پیش بینی شده است.

پیشگیری از شیوع بیماری

شدت گرمای هوا، نوع اقلیم و افزایش جمعیت می‌تواند گرمازدگی، تصادفات، شیوع بیماری‌های خاص تنفسی می تواند از چالش های آیین اجتماعی معنوی اربعین باشد، برای جلوگیری از هرگونه بیماری قابل انتقال به کشور برنامه ریزی شده است و نظام سلامت و بهداشت با تکیه بر ظرفیت های استانهای مرزی کشور و نهادهای امدادرسانی بهداشتی به میدان آمده اند.

اسکان و پذیرایی زائران/اربعینی امن و معظم

از طرفی با توجه به شدت گرمای هوای امسال در ایام اربعین و فاسد شدن هرگونه مواد اولیه غذایی در مسیر انتقال به عراق، شایسته است کمیته اسکان و پذیرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی که مسئولیت آن به عهده ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گذاشته شده است، تدابیر لازم در صدور مجوزهای حمل و نقل موکب‌داران را براساس تجهیزات مناسب صادر کند.

مسیر اربعین از مبادی مختلف کشور به سمت کربلا هم مختلف است و هم طولانی، همه عاشقان اهل بیت (ع) از همین روزهایی که به تاسوعا و عاشورا نزدیک می‌شویم، نیت اربعین کرده‌اند، آنچه که برای خدمات‌رسانی به زوار حسین (ع) باید از هم اکنون چه بسا ماه‌ها قبل‌تر باید اندیشیده شود اسکان و پذیرایی است، هموطنان مرزنشین ما در همه این سال‌ها ثابت کرده‌اند که میزبانانی مهمان نواز و شایسته‌ هستند، مردم عراق نیز در مسیر اربعین نشان دادند سخاوتمندانه پذیرای زائران هستند، موکبداران هم که مانند هر سال پای کارند، آنچه مسلم است نقش ستاد مرکزی اربعین در ایجاد هماهنگی میان‌بخشی تا اربعین امسال هم امن و باشکوه، معظم و مکرم مانند سال‌های قبل برگزار شود.

برچسب‌ها:

نظر شما