شناسهٔ خبر: 67670544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

یادداشت لیلی نقولا، تحلیلگر لبنانی؛

سربلندی ایران در بحران‌ها

تحولات بسیار سریع و گستردگی چالش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده، بی‌سابقه است. سربلندی ایران در مواجهه با تهدیدات و چالش‌ها توانسته بسیاری از توهمات و فضاسازی‌های غرب را علیه تهران محو کند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از آوریل سال جاری جمهوری اسلامی ایران کانون بسیاری از اخبار، تحولات و چالش ها بوده است. آوریل صهیونیست‌ها ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را بمباران کردند و در مقابل، ایرانی‌ها با حمله بی‌سابقه‌ پهپادی و موشکی به عمق رژیم صهیونیستی پاسخ قاطعی دادند. 


در ماه می بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و تعدادی از مقام های ایران سقوط کرد و به شهادت رسیدند. به دنبال این حادثه انتخابات ریاست جمهوری ایران در مدت 50 روز برگزار و مسعود پزشکیان از جریان اصلاح طلب به عنوان رئیس جمهور منتخب تعیین شد.


شکی نیست تحولات بسیار سریع و گستردگی چالش هایی که جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر با آن مواجه بوده، بی سابقه است. سربلندی ایران در مواجهه با تهدیدات و چالش‌ها توانسته بسیاری از توهمات و فضاسازی های غرب را علیه تهران محو کند، از جمله:

برخلاف توهم غربی ها، تحولات چند ماه اخیر نشان می‌دهد انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران منسجم و مستحکم است و توانایی سازگاری و مقابله با چالش‌های بیرونی و درونی را دارد


تجاوز رژیم صهیونیستی و پاسخ قاطع ایران

مراکز مطالعاتی، تحقیقاتی و رسانه‌های غربی مدت‌هاست مدعی هستند، ایران از روش‌های جنگ نیابتی استفاده می‌کند، زیرا نمی تواند به تنهایی پاسخ حملات را بدهد و توانایی‌های نظامی‌اش در مقایسه با رژیم صهیونیستی نسبتاً کمتر است، بنابراین از پاسخ به حملات می‌ترسد. به ادعای پژوهشگران مسائل ایران، تهران وارد تقابل مستقیم با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه نمی شود.

 


برخلاف انتظار غربی ها، ایران با حمله بی سابقه پهپادی و موشکی به رژیم صهیونیستی پاسخ داد و حتی این صهیونیست ها بودند که به کمک تعدادی از متحدان و پایگاه های غربی و عربی در منطقه توانستند از خود در برابر حمله محافظت کنند. بنابراین، ایران نخستین توهم غرب را که مدعی بودند جرئت پاسخگویی یا وارد شدن به تقابل مستقیم ندارد، محو کرد.


ایران ضعیف شده و با تحریم و فشار اقتصادی فرو می پاشد

توهم و فضاسازی دوم که به ویژه در رسانه های غربی و آمریکا موج می زد، اینکه مدعی بودند فشار اقتصادی علیه ایران و اعمال مجدد تحریم ها به فروپاشی و سقوط نظام جمهوری اسلامی یا تضعیف شدید آن منجر می شود؛ به گونه ای که با اعتراضات داخلی سقوط می کند.


برخلاف توهم غربی ها، تحولات چند ماه اخیر نشان می‌دهد انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران منسجم و مستحکم است و توانایی سازگاری و مقابله با چالش‌های بیرونی و درونی را دارد.


ممنوعیت حضور جناحی خاص در عرصه کلان سیاسی 

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تحقیقات و ادعاهای بسیاری از کارشناسان غربی درباره انتخابات ایران نشان می داد از زمان فتنه 88 در ایران و پس از حصر خانگی سران فتنه، ایران نمی تواند اجازه دهد شخصیتی اصلاح طلب به فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وارد شود. 

بر خلاف انتظار غربی ها، پزشکیان در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای تبریک به رئیس جمهور منتخب ایران، بر پیگیری و اجرای توافقات انجام شده در دولت شهید رئیسی تأکید کرد


این دسته افراد برای نشان دادن صحت ادعای خود انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم را مثال می زدند که در آن نامی از شخصیت های اصلاح طلب وجود نداشت. با وجود این ادعاها، زمانی که مسعود پزشکیان از میان پذیرفته شدگان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شد، کارشناسان غربی باز ادعا کردند «ایران در حال ترمیم و بزک کردن چهره خود است تا فقط میزان آرای انتخابات را افزایش دهد، اما اجازه نمی‌دهد اصلاح طلبان پیروز شوند».


نتیجه دو دور انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان داد همه ادعاهای غرب توهمی بیش نبوده است.


نزدیکی اصلاح طلبان به غرب و رها کردن شرق

به محض اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران مشخص و پیروزی پزشکیان اصلاح‌طلب محرز شد، بسیاری از کارشناسان غربی پیش‌بینی کردند رئیس‌جمهور جدید و دولتش به غرب نزدیک ‌شوند و در نتیجه ممکن است از توافقاتی که دولت سیزدهم در دوره ریاست جمهوری شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی امضا کرده بود، ازجمله توافقنامه با روسیه که هنوز امضا نشده است، دست بکشد. 


بر خلاف انتظار غربی ها، پزشکیان در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای تبریک به رئیس جمهور منتخب ایران، بر پیگیری و اجرای توافقات انجام شده در دولت شهید رئیسی تأکید کرد و همکاری های ایران و روسیه را در سطح سازمان ها و موافقت نامه های بین المللی و منطقه ای مانند شانگهای، بریکس و اوراسیا مهم دانست.

 
رویکرد رئیس جمهور اصلاح طلب به محور مقاومت

مانند روابط با روسیه، درباره رابطه رئیس جمهور منتخب ایران با محور مقاومت و حمایت از حزب الله ادعاهای زیادی مطرح شد و بسیاری مدعی بودند، میان رئیس جمهور منتخب ایران و برخی نهادهای داخلی بر سر محور مقاومت اختلاف نظر به وجود خواهد آمد.


برخلاف این ادعاها، پزشکیان بلافاصله پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور منتخب، نامه ای به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان ارسال و در آن تأکید کرد، «جمهوری اسلامی ایران همواره از ایستادگی و مقاومت ملت‌های منطقه در مقابله با رژیم نامشروع صهیونیستی حمایت کرده است. رویکرد دفاعی مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و این رویکرد به شدت ادامه خواهد یافت.
جمهوری اسلامی ایران در مدت چند ماه بسیاری از توهمات و فضاسازی غربی ها را نابود کرد و پوچی ادعاهای بسیاری از تحلیلگران غربی را که درک درستی از این کشور و توانایی های داخلی دولت و ملت ایران در سازگاری با خطرات و چالش‌ها نداشتند، نشان داد.

 

نظر شما