شناسهٔ خبر: 67670426 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

لوله برق مناسب

برای انتقال سیم و کابل برق، لوله UPVC بهتر است یا PVC؟

هنگامی که نحوه انتخاب و مقایسه دو لوله UPVC و لوله PVC در میان باشد؛ در وهله اول مهم است که چندین فاکتور چون: هزینه، ماندگاری، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، اثرات زیست محیطی و نصب و راه اندازی در نظر گرفته شود. لوله‌های UPVC نسل جدیدی از لوله برق پی وی سی هستند؛ که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود نسبت به لوله پی وی سی، انتخاب بهتر و مقرون به صرفه‌تری به شمار می‌روند.

صاحب‌خبر -

همه آنچه که نیاز به شناخت شما برای انتخاب بین دو لوله پی وی سی و یو پی وی سی و انتقال بهتر سیم و کابل برق در ساختمان سازی است و یا اینکه اکثر مردم چه نوع لوله‌ای را ترجیح می‌دهند و چرا؟ در لابلای کلمات این متن گنجانده شده است. پس راز انتقال ایمن کابل و سیم برق با بهترین لوله برق را از دست ندهید.

مزیت اصلی استفاده از لوله برق UPVC نسبت PVC

در صنعت ساختمان به دلیل حفظ ایمنی انتقال سیم و کابل برق، از لوله برق UPVC استفاده می‌گردد؛ مزیت اصلی استفاده لوله‌های یو پی وی سی در این امر، مقاومت بالا در برابر دما و تحمل فشار بالا است.
چراکه در ساختمان‌های صنعتی و بزرگتر، که از سیستم‌های برق فشار قوی استفاده می‌گردد؛ وجود لوله خم سرد فشار قوی امری حیاتی است.
دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های لوله برق پی وی سی را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • استحکام بالا: UPVC استحکام بسیار بالایی در برابر ضربه‌های وارد شده و فشار بالای آب دارد. به جرات می‌توان گفت: این لوله برق تحمل فشاری بالغ بر 100 اتمسفر به مدت یک ساعت، در دمای اتاق را دارد.
  • دارای بافت سبک و نصبی آسان: به دلیل اینکه تراکم این لوله یک پنجم از چدن معمولی است و برای اتصالات آن از چسب مخصوص و مهر و موم‌های الاستیک استفاده می‌شود؛ دارای وزنی سبک (حمل و نقل آسان) و نصبی آسان است.
  • مقاوم در برابر خوردگی: لوله برق خم سرد براحتی در برابر اسید قوی، شرایط قلیایی، پوسته شدن و زنگ زدگی مقاوم است.
  • انعطاف پذیری بالا: لوله UPVC به دلیل انعطاف پذیری بالا باعث افزایش سرعت لوله کشی برق ساختمان می‌شوند.
  • عدم جذب رطوبت و نفوذ پذیری بسیار پایین
  • قیمت مقرون به صرفه
  • قابلیت بازیافت و حداقل تخریب زیست محیطی

لوله برق مناسب

به‌طور کلی و با توجه به مزایای لوله یو پی وی سی در مقایسه با لوله برق خم گرم، از لحاظ کاربردی نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که: لوله‌های پی وی سی مناسب سیم کشی ساختمان، مصارف صنعتی سبک و لوله کشی فاضلاب هستند؛ این در حالی است که لوله‌های UPVC برای سیم کشی خارجی ساختمان، مصارف کشاورزی و صنعتی، مکان‌هایی با مقاومت بالا و لوله کشی فاضلاب کاربرد دارند.

مقایسه قیمت لوله‌های برق در بازار ایران

قیمت لوله UPVC و لوله PVC به عوامل مهمی چون موارد زیر بستگی داشته و در بازار دچار نوسان است:

  1. قطر
  2. ضخامت
  3. برند
  4. نوع مواد اولیه
  5. حجم خرید

شایان ذکر است که تولیدکنندگان لوله برق پی وی سی برای بکارگیری در شرایط مختلف (روکار، فضاهای زیر زمین و ...) از ترکیبات متفاوتی استفاده می‌کنند تا لوله UPVC را در برابر شرایط مقاوم سازی کنند. از این رو ترکیبات بکار رفته در این لوله خم سرد نیز از سری عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی آن خواهد بود.
به‌طور کلی از لحاظ قیمتی لوله برق پی وی سی بسیار ارزان‌تر از لوله برق یو پی وی سی است؛ اما لوله برق UPVC به دلیل دوام بالا و عمر طولانی مقرون به صرفه‌تر است.

کیفیت و دوام لوله پی وی سی بیشتر است یا یو پی وی سی؟

اگر از لحاط کیفیتی و دوام، لوله برق خم سرد را با لوله برق خم گرم مقایسه کنیم؛ لوله پی وی سی از دوام کمتری برخوردار است.
در واقع لوله برق UPVC همان لوله PVC است که غیر پلاستیکی بوده اما سخت و محکم‌تر شده است. ترکیبات فتالات یا BPA در این لوله خم سرد وجود ندارد و به همین دلیل مشکلی برای سلامتی بوجود نیاورده و حتی در صنعت دندانپزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین امر نیز باعث تفاوت اساسی چون موارد زیر بین دو لوله پی وی سی و یو پی وی سی شده است:

  • لوله خم سرد UPVC به خاطر انعطاف پذیری بالاتر نسب به PVC و همینطور شکل دهی آسان آن، دوام و ماندگاری خود را تثبیت کرده است. که در مقابل لوله PVC یا همان لوله خم گرم به دلیل حرارت دهی، شکننده‌تر خواهد بود.
  • خبر خوب این است که UPVC با وجود مانگاری بالا اما قابل بازیافت بوده و می‌توان در دمای بالاتر آن‌ها را تبدیل به محصولات دیگری کرد.
  • همانطور که در قسمت مزیت‌های UPVC گفته شد، این لوله در برابر مواد فرسایشی، خورنده، دما و حرارت بالا و ضربه مقاوم بوده و از دیواره داخلی با ضریب اصطکاکی بسیار پایینی برخوردار است.

نکات مهم قبل از خرید و استفاده از لوله برق خم سرد و خم گرم

برای آنکه اقدام به خرید لوله برق خم سرد UPVC و خم گرم PVC نمایید؛ قبل از خرید لوله برق، ساختمان مد نظر را نیاز سنجی کرده و بر اساس آن به نکاتی چون: شرکت تولید کننده، استاندارد، فشار قوی و فشار ضعیف بودن لوله، میزان انعطاف پذیری، ابعاد (قطر، شاخه) و ... دقت نمایید.

  1. استاندارد: لوله برق حتما از استانداردهای بین المللی و نشان استاندارد ملی ایران برخوردار باشد.
  2. کیفیت ظاهری: دقت به سطح لوله و بررسی آن از هر گونه ترک خوردگی، تغییر رنگ، ناهمواری و ساییدگی
  3. سازگاری کامل با محل نصب: بعنوان مثال با توجه به نوع استفاده در فضاهای خارجی، مرطوب، درون دیوار و یا زیر زمین، از لوله‌های برق‌ نیمه سنگین و سنگین استفاده می‌شود.
  4. شرکت تولید کننده: نقش نهایی تولید یک لوله برق باکیفیت باتوجه به PP، PE وارد شده از پتروشیمی و ترکیبات مناسب برای دوام و سختی لوله را بازی می‌کند.

لوله برق پی وی سی یا لوله UPVC کدام نوع برای ساختمان سازی بهتر است؟

محافظت و ایمن نگه داشتن سیم برق در ساختمان، برعهده‌ی لوله برق باکیفیت و بادوام است. در میان دو لوله UPVC و لوله PVC، به جرات می‌توان گفت: لوله برق خم سرد یا همان یو پی وی سی به دلیل سختی و مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی، سبکی و آسانی نصب، قابل بازیافت بودن و ... یک انتخاب عالی به شمار می‌رود.
قیمت لوله برق PVC و UPVC بر اساس ترکیبات، شرکت سازنده، ضخامت، نوع مواد اولیه PE و PP و قطر تعیین می‌گردد.
از سویی فاکتورهای مهم برای خرید و انتخاب هرکدام از لوله‌های برق ذکر شده شامل: کیفیت ظاهری، استاندارد، سازگاری با محیط نصب و ... می‌شود.

نظر شما