شناسهٔ خبر: 67670071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صمت کردستان:

مبادلات تجارت خارجی کردستان به ۱.۳ میلیارد دلار رسید

سنندج_معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت کردستان گفت: در ۳ ماهه اول سال جاری، میزان مبادلات خارجی استان به یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید.

صاحب‌خبر -

طه سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان تجارت خارجی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جهشی چشمگیر را تجربه کرده است، گفت: در این مدت ۳۳۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار از طریق گمرکات اصلی استان کردستان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در مدت ۳ ماهه اول سال جاری ۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۰ میلیون دلار از طریق سایر گمرکات صادر شده است، افزود: در مجموع ۴۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار از مرزهای کردستان صادر شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: این حجم مبادله به میزان ۷۶ درصد از هدف صادراتی ۲۵۵ میلیون دلاری است که برای این ۳ ماه پیش بینی شده بود.

سمیعی مهمترین اقلام صادراتی را گوجه فرنگی، تراکتور، هندوانه و سیب درختی عنوان کرد و ادامه داد: کشورهای عمده هدف صادراتی استان کردستان، عراق، افغانستان و سوریه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ۳ ماهه نخست سال جاری ۴.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از مبادی استان کردستان وارد کشور شده است، یادآور شد: در این مدت ۸۳۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار از مرزهای استان ترانزیت شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیان کرد: درمجموع حجم تمام مبادلات تجارت خارجی استان کردستان در ۳ ماهه گذشته اول سال جاری یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

سمیعی با اشاره به رشد قابل توجه صادرات در مقایسه با ۳ ماهه مشابه سال قبل، گفت: میزان صادرات از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات از جمله محصولات کشاورزی، ماشین آلات و مواد غذایی از استان کردستان صادر می‌شود، اظهار کرد: صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و سوریه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه علیرغم رشد صادرات، حجم واردات نیز بالا بوده است، افزود: در مجموع، عملکرد تجارت خارجی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان دهنده روندی مثبت و رو به رشد است.

سمیعی ادامه داد: با تداوم این روند، می‌توان به دستیابی به اهداف صادراتی سال جاری که یک میلیارد و ۲۲ میلیون دلار است، دست یافت و به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی امیدوار بود.

نظر شما