شناسهٔ خبر: 67670067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تولید ۹۴۵ هزار تن محصول در سه‌ماهه نخست سال

نگرانی فولاد هرمزگان از محدودیت انرژی

شرکت فولاد هرمزگان در سه ماه نخست سال جاری موفق به تولید حدود ۹۴۵ هزار تن محصول در واحدهای فولادسازی و احیا مستقیم خود شد. این در حالی است که علی‌رغم آمادگی این شرکت برای جهش تولید و ثبت رکوردهای بیشتر، شاهد اعمال محدودیت مصرف برق از اویل خردادماه به این شرکت بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

صنعت فولاد کشور طی دو سه سال اخیر، تحت تأثیر کمبود انرژی قرار گرفته و در تابستان محدودیت برق و در زمستان محدودیت گاز بر این صنعت تحمیل می‌شود. این در حالی است که صنعت فولاد این روزها بیش از گذشته بر توان خود تکیه کرده و با وجود تمامی مشکلات، رو به جلو پیش می‌رود.

نقش صنعت فولاد در توسعه کشورها ‌انکار ناپذیر است و تمام کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال‌توسعه، از صنعت فولاد بسیار قوی برخوردارند و به توسعه صنعت فولاد، هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی، اهمیت زیادی می‌دهند. در کشور ما نیز برنامه‌ریزی منسجمی تحت عنوان برنامه راهبردی صنعت فولاد تدوین شده و قرار است در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم.

تأکید بر امر تولید طی سالیان اخیر از سوی رهبری معظم انقلاب و سایر مسئولان و دست‌اندرکاران کشور موجب شده تولیدکنندگان، علی‌رغم چالش‌های موجود، حداکثر توان خود را برای افزایش تولید به کار گیرند. شرکت فولاد هرمزگان نیز با توجه به همین موضوع، رشد تولید سالانه با وجود ثابت بودن ظرفیت، در دستور کار قرار گرفته و با انجام پروژه‌های بهبود، موفقیت‌های چشمگیری در زمینه افزایش تولید به دست آمده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به عبور از ظرفیت اسمی در واحد فولادسازی در سال ۱۴۰۱ و واحد احیا مستقیم در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۳ نیز با نام‌گذاری سال از سوی رهبری با عنوان «جهش تولید»، گام‌های بلندی برای رشد تولید برداشت و در هر دو واحد فولادسازی و احیا مستقیم، طی فروردین و اردیبهشت‌ماه، دو رکورد ماهانه به ثبت رسید و برای نخستین بار، هر دو واحد تولیدی در دو ماه پیاپی رکوردشکنی کردند.

واحد فولادسازی

واحد فولادسازی فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر در خط مقدم رکوردشکنی بوده و هر سال شاهد ثبت رکوردهای ماهانه در این واحد بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که در ماه‌هایی که محدودیت تأمین برق وجود نداشته، این واحد همواره رکوردشکنی کرده است. ازجمله رکوردهای ثبت‌شده در فروردین‌ماه سال جاری می‌توان به این موارد اشاره کرد: رکورد ماهانه تولید تختال به میزان ۱۶۱ هزار و ۱۰۹ تن، رکورد قبلی آبان ماه سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۵۸ هزار و ۱۷۰ تن؛ رکورد ماهانه تعداد ذوب تخلیه‌شده از کوره ۱ به میزان ۶۹۳ ذوب؛ رکورد ماهانه تعداد ذوب تخلیه‌شده از کوره ۲ به میزان ۶۹۶ ذوب؛ رکورد ماهانه تعداد تخلیه ذوب به میزان ۱۳۸۹ ذوب؛ رکورد ماهانه تعداد ذوب ریخته‌گری‌شده به میزان ۱۳۷۷ ذوب؛ رکورد تولید تختال روزانه به میزان ۶۸۷۹ تن در ۲۴ فروردین‌ماه.

رکوردهای به‌دست‌آمده در اردیبهشت‌ماه نیز به این شرح است: رکورد ماهانه تولید تختال به میزان ۱۶۳ هزار و ۱۹۹ تن؛ رکورد ماهانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به میزان ۱۳۸۴ ذوب؛ رکورد ماهانه تعداد ذوب تخلیه‌شده از کوره شماره ۱ به میزان ۶۹۶ ذوب؛ رکورد روزانه تولید تختال به میزان ۶۹۲۴ تن در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه؛ رکورد روزانه تعداد ذوب ریخته‌گری‌شده به میزان ۵۹ ذوب در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه.

با وجود اعمال محدودیت‌های برق بر فعالیت‌های تولیدی از اوایل خردادماه، تولید در فولاد هرمزگان ادامه دارد و این شرکت با توجه به اوج مصرف برق در طول روز، تنها شب‌ها مجاز به تولید است. مجموع تولید تختال در فولاد هرمزگان طی سه ماه نخست امسال به ۴۴۰ هزار و ۸۳۲ تن رسید.

نگرانی فولاد هرمزگان از محدودیت انرژی

احیا مستقیم

واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان نقشی اساسی در تأمین مواد اولیه شرکت دارد و طی دو سه سال اخیر، علاوه بر رکوردشکنی و افزایش تولید، بر افزایش کیفیت و متالیزاسیون آهن اسفنجی تمرکز کرده است. بااین‌حال این واحد در زمستان گذشته، به‌صورت فرصت‌طلبانه، با توجه به محدودیت تأمین گاز، سنگین‌ترین و طولانی‌ترین شات‌دان سالیانه خود را پشت سر گذاشت و توانست نسوز مدول A را پس از ۱۴ سال با موفقیت تعویض کند. این عملیات سرآغازی بر رکوردشکنی‌های مدول یادشده و واحد احیا مستقیم در سال ۱۴۰۳ بود و چندین رکورد روزانه و دو رکورد ماهانه در این واحد به دست آمد. از رکوردهای به‌دست‌آمده در فروردین‌ماه می‌توان به این موارد اشاره کرد: رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن؛ رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان ۸۴ هزار و ۱۴۳ تن؛ رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مدول B به میزان ۸۶ هزار و ۱۵۷ تن؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان ۳۰۴۱ تن در تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان ۵۹۵۸ تن در تاریخ ۱۳ فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان ۵۹۷۶ تن در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان ۶۰۵۱ تن در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان ۳۰۸۶ تن در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مجموع دو مدول به میزان ۶۰۸۶ تن در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه.

رکوردهای احیا مستقیم فولاد هرمزگان در اردیبهشت‌ماه نیزبه شرح زیر ادامه یافت: رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۱۷۲ هزار و ۵۰۴ تن؛ رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان ۸۷ هزار و ۷۲۹ تن؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۶۱۰۸ تن در تاریخ ششم اردیبهشت‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۶۱۲۱ تن در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان ۳۱۰۱ تن در تاریخ سوم اردیبهشت‌ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی مدول A به میزان ۳۱۲۵ تن در تاریخ ششم اردیبهشت‌ماه.

جمع تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان در سه ماه نخست امسال به ۵۰۴ هزار و ۳۰۶ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷.۸ درصدی داشته است.

نگرانی فولاد هرمزگان از محدودیت انرژی

همچنین فولاد هرمزگان در سه ماه نخست امسال موفق به تولید ۲۴ هزار و ۸۴۹ تن بریکت و ۲۹ هزار و ۴۴۵ تن آهک شده است.

مجموع میزان تولید تختال و آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان به‌عنوان محصولات اصلی، طی فصل بهار امسال، با رشد ۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ۹۴۵ هزار و ۱۳۸ تن رسید. در فصل بهار سال قبل، فولاد هرمزگان ۹۱۶ هزار و ۷۹۰ تن محصول تولید کرده بود.

نگرانی فولاد هرمزگان از محدودیت انرژی

البته با اعمال محدودیت‌های برق از اوایل خردادماه بر صنعت فولاد، به‌وضوح کاهش تولید فولاد کشور در خردادماه مشخص است. بااین‌حال فولاد هرمزگان قصد دارد با همراهی فولاد مبارکه و فولاد سنگان، یک نیروگاه جدید را برای تأمین انرژی خود احداث کند.

نظر شما