شناسهٔ خبر: 67669915 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

افزایش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق/ جدول خاموشی در کشورهای همسا... -

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت توانیر گفت: میزان تقاضای مصرف برق کشور در روز گذشته ٧٢ هزارو ٢٠٨ مگاوات ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٠ هزار مگاوات افزایش و ١٦ درصد رشد را نشان می دهد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در ارتباط تلویزیونی با بیان اینکه طی یک هفته گذشته ۳ بار رکورد بیش از ۷۷ هزار مگاوات را در میزان تقاضای مصرف برق پشت‌سر گذاشتیم که رقم بسیار بزرگی است، گفت: سال گذشته بیشترین پیک تقاضای برق رقم ۷۳ هزار و ۴۵۶ مگاوات بود که تقاضای امسال حدود ۴۰۰۰ مگاوات رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمعه‌ای که پشت‌سر گذاشتیم نسبت به روز مشابه سال قبل، بیش از ۱۰ هزار مگاوات افزایش تقاضای مصرف برق داشتیم، بخشی از این افزایش مصرف به افزایش دما بازمی‌گردد و بخشی به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی مربوط است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: اگر دما را در کولرهای گازی روی ۲۴ تا ۲۵ درجه تنظیم کنیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنیم، می‌توانیم ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف برق داشته باشیم.

وی ادامه داد: میزان بار سرمایشی در کشور بسیار زیاد است و بیش از ۳۲ هزار مگاوات میزان مصرف کولرها در ایران است که این رقم برابر با کل مصرف کشور مصر است که هم مساحت این کشور و هم GDP این کشور از ما بیشتر است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "اگر دقت لازم را در مصرف برق داشته باشیم، شاهد ثبت پیاپی رکوردهای مصرف نخواهیم بود"، گفت: با وجود ثبت رکوردهای بالای تقاضای برق، توانستیم برق را تأمین کنیم و به‌هیچ‌عنوان جداول خاموشی منتشر نشده است، این در حالی است که کشورهای همسایه دچار خاموشی شدند به عنوان مثال کشور ترکیه دچار خاموشی شد، اما در ایران با تلاش همکاران در صنعت برق و مشارکت خوب مردم عزیزمان، شبکه برق پایدار است.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۴ درصد از مردم مشمول پاداش صرفه‌جویی شده‌اند که البته این عدد در سال گذشته ۴۰ درصد بود و جا دارد مشترکان عزیز با مدیریت بهینه مصرف برق، هم به پایداری شبکه برق کمک کنند و هم از جوایز ارزنده‌ای از جمله ۳۰۰ دستگاه خودرو بهره‌مند شوند.

رجبی مشهدی در خاتمه خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای در کشور قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق نداشته و نداریم، اما ممکن است به‌دلیل حوادث در نقاطی قطعی موردی برق اتفاق بیفتد که هم اطلاع‌رسانی می‌شود و هم سریعاً رفع می‌شود به عنوان مثال در خراسان بارندگی وجود داشت که اتفاقاتی را رقم زد و در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شد.

نظر شما