شناسهٔ خبر: 67668957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت؛

مخبر: امروز آمریکایی‌ها در ضعیف‌ترین نقطه قرار گرفته‌اند

سرپرست ریاست جمهوری گفت: امروز آمریکایی‌ها در ضعیف‌ترین نقطه قرار گرفته‌اند و در معادلات بین‌المللی دیگر حرف اول را نمی‌زنند و در زمینه تحریم نیز به هیچ عنوان قدرت گذشته را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح امروز (یکشنبه) به ریاست محمد مخبر تشکیل جلسه داد.

در این جلسه گزارش جدید بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران مربوط به بهار سال ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش که با عنوان تداوم رشد اقتصادی در ایران در میانه تنش‌های سیاسی منطقه‌ای منتشر شده است، نشانگر بهبود شاخص‌های اصلی اقتصادی به ویژه رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، فقر و توزیع درآمد در طول دوره سه ساله فعالیت دولت سیزدهم است.

بر اساس این گزارش رشد مداوم اقتصادی متوسط بالای ۵ درصدی در سال‌های گذشته، کاهش نرخ بیکاری به رقم بی‌سابقه ۸,۱ درصدی را در پی داشته است. اگر چه در چند سال گذشته بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی با افت فرصت‌های شغلی روبرو بود، اما رشد بخش‌های صنعت و خدمات موجب کاهش بیکاری در سال‌های اخیر شده است.

همچنین بر اثر سیاست‌های موفق دولت در کنترل رشد نقدینگی، نرخ تورم نقطه به نقطه با کاهش محسوس از ۵۵,۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است.

مهم‌ترین بخش این گزارش محاسبه روند فقر و توزیع درآمد در ایران است که توسط کارشناسان بانک جهانی برآورد شده است.

گزارش مذکور نشان می‌دهد که نرخ فقر به ویژه در روستاها به میزان حداقل ۷,۴ واحد درصد کاهش یافته و دست کم ۶.۱ میلیون نفر از شمول خط فقر خارج شده‌اند. رشد کلی مصرف بر اثر افزایش درآمد ناشی از رشد اقتصادی و نیز برنامه‌های دولت به ویژه افزایش قابل ملاحظه یارانه‌های نقدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نقش مهمی در کاهش فقر در سه سال گذشته داشته است.

در ادامه سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به گزارش‌های مراکز جهانی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سه سال گذشته، افزود: امروز بحمدالله کشور هم به لحاظ ذخایر ارز و طلا و هم به دلیل چارچوب‌بندی برنامه‌های کلان اقتصادی شرایطی را فراهم کرده که تحریم‌ها عملاً بی‌اثر و ساختار کشور در برابر تحریم‌ها مقاوم شده است.

مخبر گفت: شهید رئیسی با هوشمندی، راهبری صحیح سیاست خارجی و با همراهی شرکای راهبردی توانست بر یکجانبه‌گرایی فائق شود و شرایط در دنیا به گونه‌ای رقم خورد که امروز آمریکایی‌ها در ضعیف‌ترین نقطه قرار گرفته‌اند و در معادلات بین‌المللی دیگر حرف اول را نمی‌زنند و در زمینه تحریم نیز به هیچ عنوان قدرت گذشته را ندارند.

نظر شما