شناسهٔ خبر: 67668043 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

برگزاری" آئین نکوداشت و یادبود استاد فقید زنده یاد سعید بداغی" به مناسبت اولین سالگرد درگذشت ایشان در ابهر

صاحب‌خبر -

برگزاری" آئین نکوداشت و یادبود استاد فقید زنده یاد سعید بداغی" به مناسبت اولین سالگرد درگذشت ایشان در ابهر

آئین نکوداشت و یادبود استاد فقید زنده یاد سعید بداغی؛ معلم پیشکسوت، شاعر و نویسنده ابهری به مناسبت اولین سالگرد درگذشت ایشان با حضور دکتر علیمردانی نماینده مجلس شورای اسلامی، ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر، کاظمی مدیرکل ثبت و اسناد استان زنجان، صادقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر و سایر مسئولین و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه  و خانواده مرحوم بداغی در فرهنگسرای نور ابهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ آئین نکوداشت و یادبود استاد فقید زنده یاد سعید بداغی معلم پیشکسوت، شاعر و نویسنده ابهری به مناسبت اولین سالگرد درگذشت ایشان؛ با حضور دکتر علیمردانی نماینده مجلس شورای اسلامی، ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر، کاظمی مدیرکل ثبت و اسناد استان زنجان، صادقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر، خانواده مرحوم بداغی، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و مسئولین استانی و شهرستانی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر، انجمن های ادبی ابهر و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، قرارگاه شهید آوینی و مؤسسه لوح زرین مانی در فرهنگسرای نور با اجرای فرشید امینی برگزار شد.

احمد ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی و ادبی که زنده یاد سعید بداغی به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار در منطقه داشت، گفت: استاد سعید بداغی از جمله مفاخر و شخصیت فرهنگی و اجتماعی تأثیر گذار و تکرار نشدنی در منطقه بود که خدمات فرهنگی، هنری و اجتماعی ایشان ماندگار است.

دکتر منصور علیمردانی نماینده شهرستان های ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن خصوصیات اخلاقی، معرفت و بزرگ منشی مرحوم بداغی، از تأثیر خدمات فرهنگی، هنری و اجتماعی این شاعر و نویسنده و ادیب که پیگیر مسائل شهر و منطقه نیز بود صحبت نمود و گفت: باید قدردان زحمات و تلاش افراد تأثیر گذاری همچون استاد سعید بداغی به عنوان الگویی شایسته باشیم که برای تعالی فرهنگ و ادب و توسعه منطقه تلاش نمود.

صادقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابهر، استاد سعید بداغی را نماد و هویت فرهنگی شایسته ی ابهررود عنوان نمود و گفت: این مراسم به مناسبت اولین سالگرد بزرگ مرد ادب و اخلاق، شاعری نازک خیال، معلمی فرهیخته و توانمند، نویسنده ای خوش ذوق و شخصیتی اثرگذار با خدماتی شایسته است که به واسطه صداقتی سرشار در گفتار و عمل و عشقی وافر به شهر، دیار و مردمانش و طبیعت ابهررود، با آثاری جاودانه در فرهنگ و ادبیات و هنر این دیار ماندگار شد و به نماد و هویت فرهنگی شایسته ی ابهررود بدل شد و امیدواریم ما و نسل های آینده از خرمن پُربار ادب و اندیشه ی این باغبان شهرمان توشه ای برداشته و چراغی باشد برای راهمان که راه سعید بداغی روشن بود و هست.

حسن نظمده نویسنده و پیشکسوت ادبیات، زنده یاد سعید بداغی را یکی از ارکان ادب و فرهنگ منطقه معرفی نمود و آثار گرانسنگ او را نیز گنجینه ای عنوان نمود که به خوانندگان تقدیم شده است و باید از آنها بهره برد.

 

علی محمد بیانی نویسنده و شاعر،  با اشاره به جایگاه و تأثیر فرهنگی و اجتماعی مرحوم بداغی به عنوان یک معلم گفت: شخصیت، انسانیت و معنویت شاعر به شعر او می تواند ارزش دوچندان ببخشد که درمورد استاد بداغی اینگونه بود و پنج کتاب استاد سعید بداغی را به دلیل شاخص بودن همانند خسمه نظامی، باید «خمسه بداغی» نامید.

ایشان در ادامه با برشمردن نام شاعران ترک زبان درخصوص منحصر به فرد بودن اشعار ترکی استاد گفت: شعر هیچ شاعر ترک زبانی از نظر اصالت زبانی به پای اشعار زنده یاد بداغی نمی رسد که این ویژگی خاص او و اشعارش است. زیرا اشعارش در عین حال که با گویش محلی ترکی ابهری سروده شده، با رعایت اصول ادبی و گرامری ترکی بدون استفاده از کلمات عربی، کاملا ترکی می باشد.

امیرحسین الهیاری نویسنده، شاعر و مترجم، در سخنانش با استناد به (اول ما خلق الله العقل و اول ما خلق الله السمع) و آیه 11 سوره شورا و (لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‌ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ)، ضمن تشریح واژه «سمع» و اهمیت «شنیدن» و اینکه خداوند سمیع است و سمع نخستین فیضان الهی به بنده است گفت: اولین چیزی که خدا آفرید سمع بود و سمع از صفات مشترک خدا و انسان می باشد، ولی سمع خداوند با انسان متفاوت است.

ایشان در ادامه با استناد به آیه 51 سوره شورا (وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُکَلِّمَهُ ٱللَّهُ إِلَّا وَحیًا أَو مِن وَرَای حِجَابٍ)، و با تأکید بر اهمیت شنیدن و سمع و اشاره به این موضوع که اگر کسی شعر و عبارتی را می نویسد، عین کلام الله است، گفت: باید با خود بیاندیشیم که ما چه میزان از زمان خود را صرف شنیدن کلام ها و گفتارهای درست و بجا می کنیم و درخصوص بزرگانی همچون سعید بداغی، در زمان حیاتشان چه میزان از سمع را به درستی به ایشان و اشعارشان اختصاص دادیم و از وجود او آنطور که باید بهره بردیم. حال ما باید برای رشد روح و جسم خود و کسب حکمت، آثار سعید بداغی را بیشتر دریابیم.

منیژه اباذری نویسنده و مدرس تاریخ درباره ارزش تاریخی و اجتماعی دو اثر منثور زنده یاد بداغی «در سوک نارون» و «سنگ سرنوشت» صحبت نمود و درخصوص نامگذاری این دو کتاب که آن را بسیار تأمل برانگیز می داند، گفت: در سوک نارون نمادی است از سوگواری برای فراموشی و فروافتادن ارزش ها و خجستگی ها و ویرانی و شکستن ریشه هایی که انسان ها را به خاک، زمین، درخت و به چیستی و هویت خویش گره زده است. «سنگ سرنوشت» گویا به نقش تأثیر گذار سنگ آسیاب در جوامع بشری و از آن جمله ابهر است و زنده رود ابهر و آسیباب های اطراف آن نقش زیادی در استقرار و اسکان و شهرنشینی در دشت ابهر داشته است. و در ادامه ایشان ارزش این کتب را در ثبت و ضبط وقایع و اتفاقات با توجه به شنیده ها یا مشاهدات ایشان بی واسطه و مستقیم عنوان نمود. 

شعرخوانی استاد احمد بخشی، سیده شهرزاد کلانتری، همایون عطایی، پرویز عیوض محمدی، مهران ملکی و لعبت بداغی در خصوص زنده یاد استاد سعید بداغی بخش دیگری از برنامه بود.

پایان بخش برنامه اهدا فصلنامه بایرام که ویژه نامه ای درخصوص استاد سعید بداغی در فصلنامه به چاپ رسیده، به سخنرانان، شاعران و مدعوین برنامه بود.

نظر شما