شناسهٔ خبر: 67666191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۰ درصد محصولات بخش کشاورزی خورستان ضایعات است

اهواز- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه متوسط ضایعات محصولات کشاورزی استان ۳۰ درصد کل تولیدات است گفت: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و استمرار تولیدات کشاورزی استان اثرگذار است.

صاحب‌خبر -

مجید نبی‌پور یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صدور مجوز ۲۹۱ واحد صنایع تبدیلی در استان بیان کرد: این تعداد صنایع تبدیلی ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار تن محصولات غذایی و گیاهی را دارند.

وی گفت: متوسط ضایعات محصولات کشاورزی استان ۳۰ درصد کل تولیدات است که با گسترش صنایع تبدیلی در تمامی حوزه‌های کشاورزی قطعا شاهد کاهش هدررفت تولیدات و خام فروشی خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: ۳۶ هزار هکتار نخیلات در استان وجود دارد که در سال ۳۰۰ هزار تن خرما تولید می‌کنند.

نبی پور اظهار کرد: ۸۱ هزار و ۵۰۰ تن در صنایع تبدیلی خرمای استان تولید می‌شود که بیشترین فعالیت این صنعت در بخش بسته بندی است و بیشتر در شهرستان شادگان فعالیت دارند.

وی با اشاره به مشکلات و مسائل حوزه صنایع تبدیلی اظهار کرد: تامین سردخانه و سرمایه ثابت و درگردش از بخش صنایع تبدیلی استان محسوب می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نوع بسته‌بندی یکی از چالش‌های حوزه صادرات دانست و افزود: برای بسته بندی‌های مناسب‌تر و به روزتر محصولات کشاورزی باید دستگاه‌های مدرن خریداری شود.

نیاز به توسعه واحد برنجکوبی در استان نیست

نبی پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو از وجود ۱۵۰ هزار هکتار شلتوک در استان خبر داد و گفت: ۲۰۰ واحد سنتی برنجکوبی بدون مجوز در استان فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد ۱۴۰ هزار تن برنجکوبی در این واحدها انجام می شود که با تجهیز و مدرن کردن واحدهای مذکور امکان افزایش ظرفیت برنجکوبی به میزان ۲۴۰ هزار تن نیز وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه این تعداد واحد برنجکوبی پاسخگوی نیاز استان است ادامه داد: نیاز به توسعه واحد برنجکوبی در استان نیست و فقط باید به سمت مدرن کردن آن‌ها پیش رفت.

نبی‌پور از فعالیت بیشتر واحدهای برنجکوبی در شهرستان‌های شوشتر، شوش و بهبهان خبرداد و افزود: برای فعالیت رسمی این واحدها پروانه کسب ارائه خواهد شد.

گلخانه‌ها مسیری پیشرو در افزایش تولیدات گیاهی و غذایی

وی با بیان اینکه خوزستان قطب واحدهای گلخانه‌ای کشور است اظهار کرد: ۲۲۵ هکتار گلخانه در بخش سبزی، توت فرنگی، میوه گلخانه‌ای و گل و گیاه زینتی وجود دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان وجود دارد گفت: نیاز توسعه گلخانه‌های استان در بخش سبزی و صیفی است و بیشتر گلخانه‌ها در شهرستان‌های دزفول، باغملک و اندیمشک هستند.

۳۰ درصد محصولات بخش کشاورزی خورستان ضایعات است

نبی‌پور اظهار کرد: طبق برنامه پنج ساله وزارت جهادکشاورزی امسال باید ۴۲ هکتار گلخانه و ۱۰۸ هکتار سایبان ( گلخانه اقلیمی) در استان ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، پیش از این استاندار خوزستان بر ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در روستاهای استان تاکید کردند.

خوزستان با تولید سالانه ۱۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی قطب این صنعت در کشور است.

نظر شما