شناسهٔ خبر: 67665892 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

خسارت‌ سایبری اسرائیل از جنگ گسترده با حزب‌الله چقدر خواهد بود؟

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» هزینه های جنگ گسترده با حزب الله لبنان، همزمان با حملات سایبری را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در گزارشی از سناریویی با عنوان «خاموشی اقتصاد»، ابعاد و پیامدهای مختلف جنگ فراگیر در جبهه نبرد شمال فلسطین اشغالی بر بازارسرمایه رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد.

این روزنامه نوشت: همزمان با یورش شهرک نشین ها برای خرید ژنراتورهای خانگی و مواد غذایی به دلیل ترس از آغاز جنگ فراگیر با حزب الله لبنان، تلاش هایی برای مقاوم سازی اقتصاد و بازار سرمایه در مقابل حملاتی که می تواند اقتصاد اسرائیل را ویران کند، درجریان است.

براساس این گزارش، سناریوی خاموشی اقتصاد یک اتفاق خیالی و غیر واقعی نیست و امکان رخ دادن آن بسیار زیاد است و براساس گزارش های نهادهای اطلاعاتی رژیم اسرائیل، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از سه هزار و ۳۸۰ حمله سایبری به شرکت های بورسی این رژیم انجام شده است که ۸۰۰ حمله به عنوان حملات خطرناک و دارای توانایی وارد آوردن خسارت فراوان شناسایی شده است. این درحالی است که در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ هزار و ۴۰ گزارش از حملات سایبری دریافت شد که بیشتر آن ها غیرسازماندهی شده بود.

به نوشته یدیعوت آحارنوت، ۶۸ درصد از حملات سایبری سال ۲۰۲۳ علیه رژیم اسرائیل مربوط به دوره پس از آغاز جنگ علیه نوار غزه یعنی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) بوده است که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳ درصد افزایش نشان می دهد.

خسارت های ناشی از حملات سایبری چقدر است

یدیعوت آحارنوت نوشت: براساس تحلیل های انجام شده از حملات سایبری سال گذشته، خسارت های اقتصادی حملات سایبری هرگونه جنگ فراگیری با حزب الله، حدود ۱۲ میلیارد شِکِل (حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) ارزیابی شده است.

«اویو هوکر» موسس شرکت برنامه نویسی فادوم «Faddom » که ارائه کننده خدمات به بورس و بانک های رژیم صهیونیستی است، نسبت به رخ دادن چنین حادثه ای هشدار داد و گفت: خسارت های اقتصادی ناشی از حملات سایبری، همزمان با جنگ نظامی گسترده، می تواند از صدها میلیون شِکِل در روز فراتر رود.

وی افزود: جنگ با حماس و تهدیدات ایران و حزب الله بار دیگر خطر جنگ سایبری بر اقتصاد را به مسئولان اسرائیلی گوشزد کرد و نشان داد که جبهه سایبری اسرائیل یکی از جبهه های پرآسیب خواهد بود.

هوکر اضافه کرد: تشکیلات سایبری ایران و حزب الله بسیار پیشرفته است و از این رو، تهدیدهای آن نیز با این پیشرفت، واقعی تر شده است.

وی بیان کرد: شرکت های اسرائیلی باید آماده رویارویی با تهدیدهای سایبری در هرزمان و از هر جایی و بدون هیچ پیش هشداری باشند.

موسس شرکت فادوم گفت: حمله سایبری به بورس تل آویو خسارت سنگینی را در حجم خسارت های جنگ نظامی به دنبال خواهد داشت و سرمایه گذاران را از بازار فراری خواهد داد.

یدیعوت آحارنوت افزود: سناریوی «خاموشی اقتصاد» خواب را از چشم بسیاری از فعالان اقتصادی ربوده است.

این روزنامه اضافه کرد: از ۱۰ شرکت بزرگ که بازار اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک کرده اند، ۸ شرکت در زمینه سایبری فعالیت داشتند و حجم فروش آن ها ۲.۸ میلیارد دلار یعنی حدود ۸۰ درصد از فرار شرکت های «هایتک» مربوط به این شرکت ها بوده است.

پایگاه صهیونیستی «واللا» نیز در گزارشی اعلام کرده است که حملات سایبری به رژیم صهیونیستی حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است.

«گابی برونتوی» رئیس سازمان سایبری رژیم صهیونیستی نیز پیشتر گفته بود که سال ۲۰۲۴ با توجه به افزایش توان سایبری رقیب، سال حملات سایبری و گسترش آن به دیگر بخش ها خواهد بود.

وی بیان کرد: توانایی و آمادگی دشمنان اسرائیل برای وارد کردن آسیب و خسارت به جبهه داخلی اسرائیل، بسیار افزایش یافته است.

نظر شما