شناسهٔ خبر: 67665739 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

طرز تهیه پیراشکی کرم دار در منزل

صاحب‌خبر - اکثر افراد به پیراشکی علاقه‌مند هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که تا به حال پیراشکی‌های کرم‌دار را امتحان نکرده باشد! پیراشکی‌ها نوعی نان مغزدار هستند که هم به عنوان صبحانه و هم میان‌وعده مصرف می‌شوند و طعمی لذیذ و دوست‌داشتنی دارند. در سطح هر شهری فروشگاه‌هایی را می‌بینیم که انواع پیراشکی‌ها را عرضه می‌کنند. امروز با این مطلب یاد خواهیم گرفت که چطور می‌توان پیراشکی‌های خوشمزه کرم‌دار را در خانه درست کنیم؛ بدون این که نیازی باشد به سطح شهر و فروشگاه‌های عرضه‌کننده پیراشکی برویم. اگر شما هم تمایل دارید با طرز تهیه پیراشکی کرم دار در منزل آشنا شوید، از شما دعوت می‌شود در ادامه با ما همراه باشید.
 

مواد لازم برای تهیه پیراشکی در منزل

پیش از این که به سراغ طرز تهیه خمیر پیراشکی و آماده‌سازی این نان خوشمزه برویم، در ابتدا باید مواد لازم را آماده کنیم.

۱. مواد لازم برای پیراشکی

  • آرد سفید قنادی ۵۰۰ گرم
    تخم مرغ ۱ عدد
    شکر ۵۰ گرم
    شیر ولرم ۱ پیمانه
    کره ۵۰ گرم
    خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
    نمک نوک قاشق چای‌خوری
    وانیل نصف قاشق چای‌خوری
    در صورت نیاز

۲. مواد لازم برای کرم

  • شیر ۳ پیمانه
    آرد سفید ۴ قاشق غذاخوری
    نشاسته ذرت ۴ قاشق غذاخوری
    شکر نصف پیمانه
    وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
    کره ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پیراشکی کرم دار در ۱۰ مرحله

پس از این که مواد لازم را آماده‌ کردید، به سراغ طرز تهیه پیراشکی در منزل در ساده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین حالت ممکن خواهیم رفت:

۱. ترکیب شیر و خمیر مایه

در قدم اول باید خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق شکر در یک کاسه کوچک بریزید و شیر ولرم را نیز به آن اضافه کنید. سپس، مخلوط را هم زده و به ترکیب ۱۰ دقیقه استراحت دهید تا کمی پُف کند.

۲. ترکیب تخم مرغ و وانیل

در قدم دوم، تخم مرغ، وانیل و باقی مانده شکر را در یک کاسه بزرگ ریخته و هم بزنید. کره‌ را به مدت نیم ساعت زودتر از یخچال بیرون آورده تا نرم شود. سپس، کره نرم شده را به ترکیب تخم مرغ و وانیل اضافه نمایید. پس از این که مواد در کاسه بزرگ به خوبی با هم ترکیب شدند، خمیر مایه‌ای که اکنون خوب به عمل آمده را به مواد تخم مرغی اضافه نمایید.

۳. اضافه کردن آرد

در مرحله سوم طرز تهیه پیراشکی باید آرد را با نمک الک کرده و آهسته آهسته به ترکیب در کاسه بزرگ اضافه کنید. زمانی که شما آرد را کم کم به ترکیب اضافه نمایید، خمیری لطیف و نچسب ایجاد خوهد شد. توجه داشته باشید که اگر آرد را بیش از اندازه به ترکیب اضافه کنید، خمیر شما سفت می‌شود. در نهایت، خمیر به دست آمده را با دست به خوبی ورز دهید.

۴. دو برابر کردن حجم خمیر

برای این که بتوانید حجم خمیر را دو برابر کنید، باید خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز داده و آن را درون یک ظرف چرب قرار دهید. روی سطح ظرف را پوشانده و اجازه دهید که ۲ ساعت در دمای محیط استراحت کند. پس از گذشت این مدت، حجم خمیر دو برابر خواهد شد.
 

۵. تقسیم کردن خمیر

در این مرحله باید خمیر به دست آمده را به دو قسمت تقسیم کنید. سطح کار مورد نظر خود را آردپاشی کرده و خمیر را روی آن قرار دهید. با استفاده از وردنه، خمیر را به ضخامت ۸ میلی‌متر باز نموده و با کاتر بیضی یا گرد آن را برش بزنید. در نهایت، خمیرها را روی یک کاغذ روغنی قرار دهید.

۶. استراحت دادن به خمیر

در قدم ششم از طرز تهیه پیراشکی، روی خمیرهایی که تقسیم کرده‌اید را پوشانده و اجازه دهید که نیم ساعت استراحت کند. یک قابلمه یا تابه کوچک و گود را انتخاب نموده و درون آن کمی روغن بریزید و روی شعله بگذارید. پس از این که دمای روغن بالا رفت، کاغذ زیر نان را برش زده و با کاغذ در روغن بیندازید.

۷. سرخ کردن پیراشکی

برای این که پف پیراشکی‌ها بیشتر شود، با قاشق روغن را روی آن‌ها بریزید. توجه داشته باشید که پیراشکی‌ها باید روی حرارت کمی قرار بگیرند تا از سوختن آن‌ها جلوگیری شده و مغزپخت نیز شوند. پس از این که پیراشکی‌ها ظاهری طلایی به خود گرفتند، آن‌ها را از روغن بیرون آورده و روی صافی قرار دهید تا دمای پیراشکی‌ها کاهش یابد.

۸. تهیه کرم

در قدم هشتم طرز تهیه پیراشکی نوبت به آماده‌سازی کرم می‌رسد. شیر، آرد سفید، نشاسته ذرت و شکر را به میزانی که گفته شد درون یک قابلمه بریزید و مواد را با هم دیگر مخلوط کنید. قابلمه را روی شعله قرار داده و ترکیب را هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسد. سپس، کره و وانیل را نیز به ترکیب اضافه نمایید و مجدداً هم بزنید.

۹. انتقال کرم به ظرف دیگر

همان طور که گفته شد، غلظت کرم باید به حد قابل قبولی برسد؛ غلظت کرم باید طوری باشد که رد همزن دستی روی آن باقی بماند. در گام بعدی، کرم را از قابلمه به یک ظرف دیگر انتقال داده و روی سطح آن سلفون بکشید. کشیدن سلفون از خشک شدن و به اصطلاح بستن کرم جلوگیری خواهد کرد.
 

۱۰. پُر کردن پیراشکی‌ها با کرم

در قدم آخر طرز تهیه پیراشکی باید ظرف کرم را درون یخچال قرار داده تا دمای آن کاهش پیدا کند. پیراشکی‌ها را برش بزنید و پس از این که دمای کرم کاهش پیدا کرد، با استفاده از قیف درون پیراشکی‌ها را پُر کنید. می‌توانید قبل از پر کردن درون پیراشکی‌ها، آن‌ها را در شکر بغلتانید تا خوشمزه‌تر شود. برای بهتر شدن ظاهر پیراشکی می‌توانید آن را با پودر قند یا شکلات ذوب شده کارات تزئین نمایید. اکنون پیراشکی‌ها آماده هستند.

نکات تکمیلی برای بهبود ظاهر و طعم پیراشکی خانگی

اگر می‌خواهید مطابق طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار که در بخش قبلی به آن پرداخته شد پیش بروید، پیشنهاد می‌شود نکاتی که در ادامه آمده است را مطالعه فرمایید:
  • می‌توانید به جای استفاده از کره از آریستو که نوعی مارگارین بوده نیز استفاده کنید.

    توصیه می‌شود که پیراشکی‌های کرم‌دار را همان لحظه که آماده شده و داغ و تازه هستند، سرو کنید. اگر می‌خواهید کیفیت پیراشکی‌ها کاهش پیدا نکند و بتوانید تا یک الی دو روز آینده آن‌ها را میل کنید، بهتر است که پیراشکی‌ها را در یک ظرف درب بسته نگهداری نمایید.

    حتماً پیراشکی‌ها را در زمان سرخ شدن روی حرارت ملایم قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر دما بیش از اندازه پایین باشد، روغن زیادی جذب پیراشکی‌ها شده و اگر دما بیش از اندازه بالا باشد، بیرونِ پیراشکی‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمده و درون آن‌ها خام خواهد ماند.

    اگر از کره‌ای که دمای آن کاهش پیدا کرده و به دمای محیط رسیده در طرز تهیه پیراشکی استفاده کنید، خمیر زودتر و بهتر پف خواهد کرد.

    اگر می‌خواهید پیراشکی‌ها را در شکر بغلتانید، بهترین زمان موقعی بوده که هنوز داغ هستند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی پرداختیم و دانستیم می‌توان این نان خوشمزه را در منزل تنها در ۱۰ قدم آماده کرد! علاوه بر طعم و لطافت کرم درون پیراشکی، کیفیت نان آن نیز بسیار حائز اهمیت است. برای بهتر شدن کیفیت خمیر می‌توان از مواد مختلفی استفاده نمود. خوشبختانه امروزه فروشگاه‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که مواد اولیه و بهبوددهنده‌هایی برای نان و افزایش کیفیت شیرینی و کیک به بازار عرضه می‌کنند. پیشنهاد ما این است که برای تجربه بهتر و لذت بیشتر از پیراشکی‌های کرم‌داری که قصد تهیه آن‌ها را دارید، به چنین فروشگاه‌هایی سر زده و از محصولاتی که موجب بهبود کیفیت و خوشمزه‌تر شدن پیراشکی‌ها می‌شود، استفاده نمایید.

نظر شما