شناسهٔ خبر: 67665638 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

با راه‌اندازی میدان مختار یاسوج

مثلث ذخیره‌سازی در شرکت نفت مناطق مرکزی تکمیل می‌شود

میدان گازی مختار با احداث جاده دسترسی موقعیت حفاری و حفاری یک حلقه چاه ارزیابی و پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در این میدان، به‌ سومین قطب ذخیره‌سازی گاز در کشور تبدیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری، مدیرعامل این شرکت به همراه نایب‌رئیس کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی و هیئتی از مدیران نفتی و مقام‌های استانی، در بازدید از پروژه توسعه میدان گازی مختار یاسوج، با اشاره به توسعه این میدان بیان کرد: با توجه به موقعیت راهبردی میدان مختار و لزوم توجه جدی به جبران ناترازی گاز، توسعه این میدان در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار گرفت که هم‌اکنون حدود ۸۵درصد طراحی موقعیت حفاری آن انجام شده است و به‌زودی دکل برای حفاری چاه ارزیابی مستقر می‌شود.

وی افزود: با حفاری این حلقه چاه که در هفت‌ ماه انجام می‌شود، برنامه جامع توسعه میدان (MDP) تهیه شده و براساس آن تعداد چاه‌های مورد نیاز برای حفاری مشخص می‌شود و می‌توانیم نگاه منطقی و درازمدت شرکت ملی نفت ایران برای توسعه و تبدیل این میدان به مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، در برآوردهای اولیه که با حفاری چاه اکتشافی انجام شده، تولید روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز شیرین از این میدان تعیین شده است.

مخزن گازی مختار یاسوج از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به‌لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی مطلوب برای ذخیره‌سازی به شمار می‌آید.

براساس برآوردهای اولیه پس از تخلیه مخزن، امکان ذخیره‌سازی سالانه معادل یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب فراهم می‌شود. در هشت ماه گرم سال روزانه ۵ میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن بازتولید خواهد شد.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویراحمد و فاصله ۱۰کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و وجود گاز در مخزن مختار، با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد.

نظر شما