شناسهٔ خبر: 67664955 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پرونده حج تمتع ۱۴۰۳ بسته شد/ متقاضیان عمره آماده باشند

انتقال حجاج نیمه‌شب شنبه پایان یافت و سرزمین وحی از حضور حجاج ایرانی خالی شد و با پایان فرایند حج تمتع ۱۴۰۳، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: «مذاکرات با وزارت حج و عمره عربستان درباره عمره مفرده انجام و تفاهمات اولیه حاصل شده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عملیات انتقال حجاج سال جاری نیمه‌شب شنبه _بیست‌وسوم تیر_ پایان یافت و سرزمین وحی از حضور حجاج ایرانی خالی شد؛ آخرین پرواز ایرانیان بیست‌وسوم تیر صورت گرفت، اما هنوز حجاج برخی کشورها در مکه و مدینه حضور دارند.

عملیات حج تمتع از بیست‌وسوم اردیبهشت با اعزام زائران به سرزمین وحی آغاز شد و در حالی که عربستان آماده پذیرش بیش از ۲.۵ میلیون زائر بود، در نهایت یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۶۴ نفر حاجی شدند و از این آمار سهمیه ایران ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر بود که ۱۰۰ نفر افزایش یافت.

با پایان مناسک حج از اواخر تیر، حجاج کشورهای مختلف به مرور مکه را ترک کردند؛ بر این اساس محمد بیجاوی، معاون وزیر حج عربستان می‌گوید «سرزمین وحی نیمه محرم (۳۱ تیر) از حضور حجاج کشورهای مختلف خالی می‌شود.» این در حالی است که حدود یک هفته تا این زمان باقی مانده است و بیش از ۲۰۰ هزار حاجی همچنان در عربستان هستند.

حج امسال با توجه به گرمای هوا و البته کمبود امکانات، مشکلاتی را به همراه داشت، به‌طوری که علاوه بر اسکان نامناسب در مشاعر مقدسه، بیش از ۱۳۰۰ حاجی از جمله ۱۹ ایرانی فقط در کمتر از یک هفته فوت شدند و از سویی فوت ۴۹ حاجی تونسی منجر به برکناری وزیر حج این کشور شد.

با پایان فرایند حج تمتع ۱۴۰۳، سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت پس از حضور در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام کرد: «مذاکرات با وزارت حج و عمره عربستان درباره عمره مفرده انجام و تفاهمات اولیه حاصل شده است.» حال باید منتظر ماند تا اعزام مجدد زائران عمره آغاز شود.

نظر شما