شناسهٔ خبر: 67663268 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مستند تاج الشعرای اردبیلی

مستند حماسه تاج الشعرا به تهیه کنندگی محمدرضا سراج زاده و کارگردانی سید محمدکاظم موسوی تهرانی از اول محرم روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباسقلی یحیوی معروف به تاج الشعرا در اواخر دوره قاجار و در سال ١٢٨5 در محله تازه شهر اردبیل به دنیا آمد. مغازه‌ای داشت که در آن بذر گل می‌فروخت، چند ده شعر فاخر، حماسی و پرمغز سرود و در سال ١٣5٨ در همان اردبیل وفات نمود. آن چند ده اثر به جا مانده از او بهانه‌ای شد برای ساخت مستند حماسه تاج الشعرا.

لعیا؛ نام فرشته‌ای است که خلق شد و در آسمان چهارم ماند تا روز سوم شعبان سال چهارم بعد از هجرت به زمین آمد و...
بَکر و مارِد دو تن از اشقیای کربلا هستند که به طمع جایزه به جنگ علی اکبر و عباس بن علی سلام الله علیهما می‌آیند و طی مصاف به درک واصل می‌شوند.

 

حضرت زینب سلام الله علیها، دختر علی بن ابیطالب علیه السلام وقتی در بازار کوفه بانگ بر کوفیان می‌زند که «چونان پیرزنی هستید که با یک دستش کلافی می‌بافد و با دست دیگر آن را بتز می کند... مانند گلی هستید که در مزبله روییده شده... گریه می‌کنید؟ پس چه کسی ما را کُشت؟ بسیار بگریید و لبانتان خنده نبیند...» اهالی شهر لحن و کلمات علی برایشان تداعی شد.

این‌ها بخش‌هایی از مستند حماسه تاج الشعراست. حرف‌ها و موضوعاتی که گویی این روزها کمتر گفته می‌شود و برای لمسشان باید کتب قدیمی را گشود.
یحیوی سال‌ها قبل در اوج هنرمندی‌، حماسه سرایی و ظرافت و لطافت این مفاهیم را با دقت بالای تاریخی-معرفتی به رشته شعر درآورده و هنوز و هر سال در ایام محرم این اشعار در مساجد و هیآت اردبیل و آذربایجان شنیده می‌شوند.

شبکه مستند سیما توفیق پیدا کرده که بعد از شاید ٨ سال غبار از اشعار تاج الشعرا بردارد و آثار آن ابَرمرد شعر آئینی را برای همه‌ی ایرانیان و شعر و آئین دوستان پرده برداری کند.

مستند حماسه تاج الشعرا به تهیه کنندگی محمدرضا سراج زاده و کارگردانی سید محمدکاظم موسوی تهرانی در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای از شب اول محرم، راس ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما