شناسهٔ خبر: 67660814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آنتیفا چیست و چرا ترامپ را ترور کرد؟

دقایقی پس از انتشار خبر ترور نافرجام دونالد ترامپ در سخنرانی انتخاباتی‌اش در پنسیلوانیا، پلیس آمریکا فردی به نام مارک ویولت، یکی از اعضای آنتیفا، را به عنوان ضارب دستگیر کرد.

صاحب‌خبر -

 رسانه‌های آمریکایی می‌گویند او قبل از تیراندازی به سمت ترامپ ، در ویدئویی در یوتیوب گفته بود که «عدالت در راه است.»

اَنتیفا (مخفف آنتی‌فاشیسم) نام یک جنبش سیاسی چپ‌گرا با عقاید ضدفاشیستی و ضدنژادپرستی در آمریکاست که از شبکه ضدفاشیست مبارز در دهه ۱۹۳۰ آلمان الهام گرفته است.

ویژگی بارز اعضا و گروه‌های وابسته به این جنبش،  اقدام عملی علیه افرادی است که آنها را به عنوان فاشیست،  نژادپرست،  راستِ تندرو یا سرمایه‌دار می‌شناسند.

در واقع، تمرکز آنتیفا به طور کلی بر مبارزه با راست‌گرایی افراطی و خودبرترپنداری نژاد سفید به شکل کاملا مستقیم و خشن است.

جنبش آنتیفای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ میلادی با فعالیت گروهی به نام «اقدام علیه نژادپرستی» آغاز شد و طی سه دهه، فعالیت آن کم کم رو به خاموشی رفت، اما با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

آنتیفا چیست و چرا ترامپ را هدف قرار داد؟

بنیان جنبش آنتیفا،  اقدام عملی و ایده اصلی آن این است که «ما جایی می‌رویم که آنها [جناح راست]حضور دارند تا آنها را در همان جایی که هستند، متوقف کنیم، چون معتقدیم که فاشیست‌ها نباید هیچ سخنگویی داشته باشند». 

هرچند تعداد اعضای آنتیفا مشخص نیست، اما گفته می‌شود شمار اعضای این جنبش پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به خاطر ادبیات نژادپرستانه ترامپ افزایش یافته است.

 

نظر شما