شناسهٔ خبر: 67660438 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

هواشناسی ۲۴ تیر؛ هشدار زرد سیلاب برای کشاورزان این ۱۰ استان

تحریریه جهان صنعت نیوز

کارشناس هواشناسی از صدور هشدار زرد هواشناسی برای ۱۰ استان کشور در پی فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، امین حسین نقشینه کارشناس هواشناسی وضعیت جوی کشور را تشریح کرد و گفت: امروز (یکشنبه، ۲۴ تیرماه) در ارتفاعات و برخی نقاط استان‌های گیلان، اردبیل و غرب مازندران، شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات کرمان، شرق فارس، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی در ادامه تاکید کرد: فردا (دوشنبه، ۲۵ تیرماه) در برخی نقاط شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات جنوب کرمان و شمال هرمزگان رگبار و رعد و برق رخ می‌دهد و روزهای (سه شنبه، ۲۶ تیرماه) و (چهارشنبه، ۲۷ تیرماه) در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

وی افزود: طی پنج روز آینده در در نوار شرقی کشور شمال شرق شرق جنوب شرق مناطق مرکزی کشور دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک دور از انتظار نیست.

نقشینه از هشدار زرد هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی خبر داد و گفت: امروز استان‌های مازندران، دامنه و ارتفاعات گیلان، ارتفاعات استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین، شرق و غرب و شمالی هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: همچنین برای فردا غرب و شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات مازندران، ارتفاعات در مرکز کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان وضعیت جوی ذکر شده، رخ خواهد داد.

کارشناس‌هواشناسی تصریح کرد: در پی بارش باران رگباری احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر تابلوهای تبلیغاتی داربست و سازه‌های موقت احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهن سال دو از انتظار نخواهد بود.

وی به مردم توصیه کرد: احتیاط در اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جلوگیری از فعالیت‌های طبیعت گردی و کوه نوردی به ویژه در ساعات بد از ظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب رودها و از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع خودداری شود.

مهر

نظر شما