شناسهٔ خبر: 67660299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جمعیت دام مولد گلستان ۲۰ درصد افزایش یافت

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی گلستان ظرفیت دام سبک استان را یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس با جمعیت مولد زیاد اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر است.

صاحب‌خبر -

علی کاووسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جمعیت دام سنگین گلستان را ۱۴۰ هزار راس برشمرد و اظهار کرد: کاهش قیمت نهاده‌، افزایش نزولات آسمانی و وضعیت خوب مراتع از نظر علوفه و تمایل کمتر دامداران به فروش به دلیل قیمت تمام شده و شرایط نگهداری مناسب، نقش مهمی در افزایش جمعیت دامی گلستان داشته است.

وی افزود: ورود دام استان‌های دیگر هم با رعایت مسائل بهداشتی زیاد می‌شود و از فصل پاییز و زمستان حدود ۵۰۰ هزار راس دام عشایر به جمعیت دامی استان اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت ۹ کشتارگاه دام در گلستان، افزود: ۶ مورد از این کشتارگاه‌ها سنتی و سه مورد هم صنعتی است که به طور عمده در شهرستان‌های شرق استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان ادامه داد: با ورود سرمایه‌گذار ۲ کشتارگاه صنعتی پیشرفته تا سال آینده در غرب استان افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به قربانی کردن دام در روزهای تاسوعا و عاشورا به طور معمول از سوی هیات‌ها، گفت: با توجه به گرمای هوا و فعالیت حشرات و احتمال انتقال بیماری‌ها مشترک انسان و دام به عزاداران توصیه می‌شود، دام‌های نذری برای ذبح به کشتارگاه‌ منتقل شوند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان ادامه داد: همچنین افرادی که به کشتارگاه دسترسی ندارند حتما هنگام ذبح دام مسائل بهداشتی مانند حداقل تماس با دام و استفاده از دستکش را رعایت کنند.

کاووسی افزود: لاشه و آلایشات دام که در کشتارگاه و یا هیات‌های مذهبی قربانی می‌شود برای رعایت اصول اولیه بهداشتی حتما باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شده و سپس مصرف شود.

وی ادامه داد: ۱۶ تیم ثابت و ۶۱ تیم سیار دامپزشکی شامل دامپزشک، کارشناس گوشت و ناظر شرعی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان فعالیت دارند و علاوه بر آن سامانه ۱۵۱۲ هم آماده دریافت گزارش مردمی است.

نظر شما