شناسهٔ خبر: 67660280 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفرهای محرمی و تنش آبی در برخی مناطق خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- افزایش دمای هوا و ورود مسافر به شهرستان‌های خراسان رضوی برای شرکت در آیین‌ها و برنامه‌های دهه اول محرم، به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، منجر به مصرف بیشتر آب در شهرها و روستاهای این استان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، ۱۸ شهر و ٦٧٠ روستای این استان در سال جاری با تنش آبی مواجه هستند.

به گفته حسین امامی، ۱۰٠ پارچه از این روستاهای دارای تنش آبی جمعیت زیر ٢٠ خانواری دارند و ٣٧٢ روستا به دلیل نبود منبع آبی و مشکل کیفیت آب، با تانکر آبرسانی می شوند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی برای برخورداری مشترکان از آب آشامیدنی و رعایت عدالت در توزیع آب، طرح مدیریت فشار آب را در دستور کار قرار داده است تا از قطعی آب در این ایام جلوگیری شود.

۱۸ شهر و ٦٧٠ روستای خراسان رضوی امسال جاری با تنش آبی مواجهند

بجستان، گناباد و میان‌جلگه از جمله شهرستان هایی هستند که در چند روز گذشته با کمبود آب دست به گریبان بوده اند، با این حال امور تابعه شرکت آبفا برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب، شبکه های آبیاری فضای سبز و دامداری های این مناطق را قطع کرده اند.

افزایش مصرف و تنش آبی در برخی مناطق خراسان رضوی

بیشتر بخوانیم:

۶۷۰ روستا و ١٨ شهر در خراسان رضوی با تنش آبی مواجه هستند

تشنگی امان روستاییان سرزمین خورشید را برید

لزوم صرفه‌جویی ١٥ درصدی مصرف

سرپرست امور آب و فاضلاب شهرستان بجستان اظهار کرد: سطح مخازن ذخیره آب شرب در این شهر کاهش شدیدی پیدا کرده است.

کاهش نزولات جوی و آبدهی چاه های تأمین کننده آب بجستان و روستاهای آن و به تبع آن ورودی مخازن شهر، مخزن سه هزار متر مکعبی آب شهر را از مدار خارج کرده است

سعید خادمی افزود: صرفه جویی ۱۵ درصدی مصارف برای جلوگیری از قطعی یا افت فشار آب آشامیدنی ضروری است.

وی اضافه کرد: اکنون با ماندگاری سامانه هوای گرم و افزایش شدید مصارف به خصوص در ایام محرم روبه رو هستیم و استمرار این وضعیت، مصرف را با مشکل مواجه خواهد کرد.

سرپرست امور آبفای بجستان ادامه داد: همچنین به دلیل کاهش نزولات آسمانی، میزان آبدهی چاه های تأمین کننده آب بجستان و روستاهای آن و به تبع آن ورودی مخازن شهر کاهش یافته، به طوری که مخزن سه هزار متر مکعبی شهر از مدار خارج شده است.

خادمی افزود: این امور برای جلوگیری از قطعی گسترده آب ناچار به مدیریت شبکه به طور کامل در شب و به صورت محدود در طول روز است.

وی گفت: علت قطعی آب در ساعاتی از شبانه‌روز در برخی مناطق شهر، مشکل پهنه‌بندی شبکه توزیع است لذا رعایت مدیریت مصرف برای گذر از شرایط تنش آبی ضروری است.

وی از شهروندان خواست تا مصرف آب برای استحمام، شستشو، آبیاری فضای سبز و نیز مصارف غیرضروری را به کمترین برسانند.

افزایش مصرف و تنش آبی در برخی مناطق خراسان رضوی

قطعی آب در شهرستان میان‌جلگه

یکی دیگر از مناطق مواجه با کم‌آبی در خراسان رضوی شهر «عشق آباد»، مرکز شهرستان میان‌جلگه است که طبق گزارش‌های مردمی، ۴۸ ساعت است که جریان آب آن قطع شده و آب‌رسانی به این شهر با تانکر انجام می‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌ و فاضلاب خراسان‌ رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بروز اتفاق بر روی خط انتقال آب از چاه به لوله‌های تأمین آب شهرستان میان جلگه عامل قطعی آب در این منطقه بوده است.

مهدی جهان‌طلب افزود: با رفع اتفاق، آب‌گیری مخزن آغاز شده و تا زمان تکمیل حجم مخزن مدیریت فشار اعمال می شود.

تنها منبع تامین آب شهر عشق آباد، مرکز شهرستان میان‌جلگه یک حلقه چاه با توان تولید هفت لیتر بر ثانیه است

وی اضافه کرد: در مدت زمان اجرای عملیات ترمیم، آب مشترکان با تانکرهای اعزامی از نیشابور تامین شد.

مدیر امور آبفای میان جلگه نیز اظهار کرد: تنها منبع تامین آب شهر عشق آباد یک حلقه چاه آب با توان تولید هفت لیتر بر ثانیه است.

حسن سیفی افزود: حدود پنج لیتر از این چاه در اختیار بخش شرب قرار می گیرد که پاسخگوی نیاز این شهر نیست.

وی ادامه داد: راه برون رفت از وضعیت فعلی حفر یک حلقه چاه دیگر است.

سیفی گفت: هم اینک از طریق مدیریت شبکه، نیاز آبی این منطقه تامین می شود.

افزایش مصرف و تنش آبی در برخی مناطق خراسان رضوی

بیشتر بخوانیم:

جهاد آبرسانی برای سیراب کردن روستاییان تشنه خطه خورشید

عطش کم آبی در خطه خورشید

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی: سال آینده هم سال خشکی است

مدیریت فشار آب در گناباد

آب مورد نیاز مناطق شهری گناباد از طریق ۲۲ حلقه چاه عمیق و آب آشامیدنی مورد نیاز ۷۵ روستای زیر پوشش نیز با ۴۲ حلقه چاه عمیق، ۱۱ مجتمع آبرسانی و ۹۹ دستگاه منبع آب زمینی و هوایی تامین می شود.

آب و فاضلاب گناباد با دارا بودن عمیق ترین چاه های آب شرب استان خراسان رضوی با عمق بیش از ۳۰۰ متر در شهر «کاخک» و بهره گیری از ۳۷ ایستگاه پمپاژ، وظیفه تامین و توزیع آب شرب ۴۸ هزار مشترک در چهار نقطه شهری گناباد، کاخک، «بیدخت» و «روشناوند» با جمعیت ۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر و نیز ۷۵ روستا با جمعیت ۳۳ هزار نفر را عهده دار است.

آبفای گناباد نیز مدیریت فشار آب را در مدت زمان عزاداری دهه اول محرم در این شهرستان برای گذر از شرایط کنونی عملیاتی کرده است.

مدیر امور آب و فاضلاب گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فشار آب در شبکه بین یک تا ۲ بار تنظیم شده است تا تمام شهروندان امکان بهره مندی از آب را داشته باشند.

مجید اکرادی اضافه کرد: البته این امکان وجود دارد که در مناطق بالادست، کمی فشار بیشتر محسوس باشد ولی مشترکانی که پیش از این به سبب کمی فشار، اقدام به نصب منبع کرده اند، متوجه کمی فشار آب نخواهند شد.

امید است با بازگشت جمعیت عزادار غیرمقیم و کاهش فشار بر تاسیسات روند آبی گناباد به حالت قبل برگردد

وی گفت: با توجه به ورود تعداد زیادی جمعیت به شهرستان از چند روز قبل به انگیزه شرکت در آیین های عزاداری سالروز شهادت سالار شهیدان، همزمان قطع آب فضای سبز و دامداری های صنعتی برای تامین آب مشترکان انجام شده است و امیدواریم با بازگشت جمعیت و کاهش فشار بر تاسیسات، روند موجود به حالت قبل برگردد.

مدیر امور آبفای گناباد افزود: در هیچ نقطه ای از شهر قطعی آب وجود ندارد اما در صورت عدم اجرای طرح مدیریت فشار، امکان نوبت بندی آب در سطح شهر دور از انتظار نبود.

وی اضافه کرد: حفر و بهره برداری ۶ حلقه چاه برای تامین پایدار آب مشترکان گناباد انجام شده و توان آبدهی برخی از چاه ها به دلیل افت سفره های زیرزمینی افت کرده است و شهروندان و روستاییان باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.

به گزارش ایرنا، هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های رفع تنش آبی شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی برای گذر از تابستان امسال اختصاص یافته است که امید است با اجرای این طرح ها و مدیریت مصرف، شرایط تنش آبی پشت سر گذاشته شود.

نظر شما