شناسهٔ خبر: 67659748 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

حضرت علی اکبر (ع) درس حق‌جویی را در واقعه کربلا ارائه داد

یک کارشناس علوم قرآنی، دوری از فردیت و خود محوری را درسی ارزنده از سوی حضرت علی اکبر (ع) در عاشورا خواند، حق جویی تفکری بزرگ از سربازان امام حسین (ع) دانست.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین محمد عترت در گفت‌وگو با میزان درباره سیره حضرت علی اکبر (ع) گفت: صحنه شهادت حضرت علی اکبر (ع) یکی از پرمصائب و سخت‌ترین لحظات برای امام حسین (ع) در روز عاشورا بود. حضرت علی اکبر (ع) در زمان شهادت امیرالمومنین ۷ساله بود و در صحنه کربلا ۲۸ سال سن داشت. شبیه‌ترین مردم به پیامبر اسلام (ع) بودند.

وی رویکرد و دیدگاه‌های حضرت علی اکبر (ع) را دلیل بر الگوسازی ایشان در زندگی خواند و تاکید کرد: بررسی چشم‌انداز حضرت علی اکبر (ع) به شهادت و زندگی دنیا و آخرت، مسیری بسیار قابل تامل را طلب می‌کند، زیرا حقیقت جویی، عنصر اصلی این تفکر، عظیم و بزرگ است.

عترت تصریح کرد: طبق آنچه در کتاب مستند خوارزمی جلد ۱ بیان شده است؛ هنگامی که امام حسین (ع) همراه با کاروان کربلا در محل ثعلبیه قرار داشتند و برای چند لحظه به خواب می‌روند و در آن شرایط رویایی را می‌بینند که در آن سواری پیش روی ایشان قرار دارد و خطاب به سیدالشهدا (ع) می‌گوید: «ای حسین شما شتابان می‌روید و مرگ با شتاب شما را به بهشت می‌برد.»

وی افزود: در این زمان از خواب بیدار شدند و نزدیک‌ترین فرد امام حسین (ع) حضرت علی اکبر (ع) بود، ایشان دلیل گریه امام حسین (ع) را در حالت رویا پرسیدند و ایشان در مورد خوابی که دیدند صحبت کردند و تاکید کردند از آنجایی که این خواب، نزدیک اذان ظهر است به حقیقت نزدیک است. «حضرت علی اکبر (ع) از پدرگرامی‌شان پرسیدند؛ آیا در این مسیر حق با ما هست سیدالشهدا (ع) پاسخ دادند: بله ما برحق هستیم. حضرت علی اکبر (ع) تاکید کردند، پس حال که حق با ماست دیگر از مردن ترسی نداریم.» این کلمه معنای بسیار بلندی دارد و درس‌های فراوانی را برای انسان خاکی مطرح می‌کند.

عترت تاکید کرد: با توجه به سخنان حضرت علی اکبر (ع) باید ازخود بپرسیم؛ آیا ما بر محور حق حرکت می‌کنیم؟ این مهم برای جامعه امروز که زندگی‌ها، با دغدغه‌های روزمره و کار در هم آمیخته شده و توسعه زندگی مادی بیشتر مورد توجه قرار دارد محسوس‌تر است و زنگ بیداری و هوشیاری را برای ما به صدا در می‌آورد پس نیاز است تا بیشتر بیندیشیم.

حضرت علی اکبر (ع) درس حق‌جویی را در واقعه کربلا ارائه داد

یک کارشناس علوم قرآنی، تصریح کرد: حق محوری یعنی در مقابل هرچه ظلم و ستم است آن هم برای رضای خداوند متعال بایستیم، و از هیچ چیز هراس و ترسی نداشته باشیم، حتی اگر مرگ باشد. این نکته‌ای ایست که سبب می‌شود از روزمرگی زندگی فاصله بگیریم و زمانی را برای تفکر درباره حیات جاودانه و حقیقت جویی تامل کنیم، بدین ترتیب فلسفه زندگی انسان را مورد بررسی قرار داده و مسیر درست زندگی را انتخاب کنیم.
وی اظهار کرد: حق محوری در زندگی شاخص‌هایی را طلب می‌کند که در درجه نخست عبور از فردیت و خودمحوری است، در حالی که زندگی امروز سبب شده تا افراد، خودمحوری و منافع مالی را بیشتر دنبال کنند به آن اهمیت دهند.

عترت حق محور بودن را مورد بررسی قر داد و تصریح کرد: حق محور بودن ویژگی‌هایی معین دارد که از جمله آن فاصله گرفتن از فردیت و خودمحوری است هرچه از این دو مقوله بیشتر فاصله بگیریم ایثار آن هم در مسیر خداوند متعال را در وجود افراد رشد می‌دهد، بنابراین حق محوری جاودانگی را به دنبال خواهد داشت.

یک کارشناس علوم قرآنی افزود: چنانچه بتوانیم از زندگی عادی و روزمره امروزی عبور کنیم قطعاً می‌توانیم به سمت جاودانگی رشد و تعالی قدم برداریم، اما افرادی هستند در همین زمان، از این زندگی عادی عبور کرده‌اند و به رشد و تعالی رسیده به عبارتی پرده‌های دنیای از پیش چشمان آن‌ها کنار زده شده است به عنوان مثال شهدای مدافع حرم؛ کسانی که همانند ما درگیر روزمرگی‌ها بودند، اما توانستند به راحتی از قید و بند این روزمرگی فاصله گرفته و ایثار انتخاب کند آن‌ها اثبات کردند که برای رسیدن به از خود گذشتگی ابتدا منیت‌های را کنار بگذاریم و موانع مقابل رسیدن به تعالی را همچون آزمایش الهی در نظر گرفت.

عترت درباره تفکر سعید صفوی یکی از مدافعان حرم بیانکرد: این شهید مدافهع حرم در بخشی از وصیت‌نامه خود نوشته بود «ساده‌اند آنانی که فکر می‌کنند شهدا به همین سادگی به شهادت رسیدند» باید در نظر داشت که در مسیر حق قرار گرفتن کاری بسیار سخت است در عین حال هزینه‌های مادی بسیاری را طلب می‌کند.
انتهای پیام/

نظر شما