شناسهٔ خبر: 67657374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

داده‌های علمی باید پایه بحث‌های فرهنگی باشد

مشهد- معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: داده‌های علمی باید پایه بحث‌های فرهنگی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، میثم مهدیار عصر شنبه در جمع خبرنگاران به ارائه گزارش ملی از طرح پژوهشی «سبک زندگی ایرانیان» پرداخت و اظهار کرد: در پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد با تیمی خارج از تهران، شش طرح پایش ملی انجام شد و امید است زمینه ساز گسترش عدالت پژوهشی در کشور باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از ضروریات سیاست‌گذاری فرهنگی این است که تصمیم‌گیری‌ها به شیوه‌های منطقی انجام شود، گفت: در این راستا لازم است داده‌های مناسبی از وضعیت فرهنگی داشته باشیم و به برداشت‌های سلیقه‌ای خود بسنده نکنیم.

وی با بیان اینکه داده‌های علمی باید پایه بحث‌های فرهنگی باشد، افزود: در دوره سه‌ساله دولت سیزدهم، یکی از اصلی‌ترین کارها تولید برای داده‌های فرهنگی جدید بوده است که پیش از این، داده‌های فرهنگی دچار رکود شده بود که بخشی از آن به شیوع کرونا مربوط است.

مهدیار ابراز کرد: یکی از مشکلات تأمین ملی پیمایش‌های علمی، مباحث مالی است؛ چرا که هزینه بسیار بالایی نیاز دارد که با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد، بودجه آن تأمین شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره و ادامه داد: شش پیمایش ملی را در پژوهشگاه وزارت ارشاد آغاز کردیم که سه مورد به سرانجام رسیده و سه طرح دیگر در حال انجام است.

وی گفت: «موج چهارم ارزش‌های ملی و فرهنگی ایرانیان»، «مصرف ملی ایرانیان» و «موج اول سبک زندگی ایرانیان» سه موضوع پژوهشی بوده که انجام شده است.

مهدیار عنوان کرد: خوشبختانه موج اول پیمایش «سبک زندگی ایرانیان» را رقم زدیم که به سرانجام رسیده است. پیمایش فرهنگ رسانه‌های اجتماعی نیز از دیگر پژوهش‌های مهم بود که داده‌های بسیار خوبی را ارائه داد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت انتشار داده‌های نهایی این پیمایش‌ها گفت: ما تلاش می‌کنیم مجوز انتشار گزارش‌های نهایی را کسب کنیم و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم، امیدواریم در یکی دو ماه آینده این داده‌ها را منتشر کنیم؛ داده‌هایی که تولید می‌شود، پایه تحلیل‌هایی خواهد بود که روندهایی را نشان می‌دهند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

نظر شما