شناسهٔ خبر: 67655129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد؛

استفاده باستان‌شناسان استان مرکزی از GPR فوق پیشرفته برای کشف محوطه‌های باستانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از بکارگیری روش جدیدی برای شناسایی محوطه‌های باستانی خبر داد و گفت: برای نخستین بار در این استان، به کمک یک شرکت دانش‌بنیان محوطه‌های باستانی استان از طریق آزمایش GPR مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود مرادی نراقی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: آزمایش GPR یک روش ژئوفیزیکی است که از پالس‌های رادار برای تصویربرداری زیرسطحی استفاده می‌کند. این روش برای بررسی ویژگی‌های باستان‌شناسی و الگوی زیر زمین است.

وی به دلایل علاقه باستان‌شناسان به روش آزمایش GPR اشاره کرده و ادامه داد: علت توجه باستان‌شناسان به این روش ژئوفیزیکی به خاطر غیرمخرب بودن آن در زمینه اکتشافات است. همچنین این روش قادر است نمایی از زیر سطح زمین را به صورت مونیتورینگ و 3 بعدی ارائه دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: آزمایش GPR با تابش امواج الکترومغناطیس در محدوده MH و بازتاب امواج و در نهایت برگشت به گیرنده و برداشت پروفیل‌های رادیوگرام و در پایان انتقال داده به نرم‌افزارهای تحلیل‌گر صورت می‌گیرد.

مرادی نراقی تصریح کرد: این همکاری، فرصتی منحصر به فرد برای کشف و درک چشم‌انداز تاریخی با فناوری جدید و پیشرفته است. مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشتاقانه منتظر اکتشافات جدیدی است که می‌تواند بینش ارزشمندی از میراث‌فرهنگی منطقه را ارائه کند.

وی بیان داشت: این آزمایش برای نخستین بار در مسجد جامع شهر ساوه و به منظور بررسی لایه‌های تاریخی در محوطه این مسجد انجام شد. نتیجه و گزارش آزمایش GPR مسجد جامع شهر ساوه در جلسه شورای فنی این اداره‌کل به منظور تکمیل مطالعات ارائه شده است.

استفاده باستان‌شناسان استان مرکزی از GPR فوق پیشرفته برای کشف محوطه‌های باستانی