شناسهٔ خبر: 67654671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا:

ایران اسلامی در اوضاع متشنج جهانی در کانون توجهات قرار گرفته است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ابراز همدردی کشورهای جهان با مردم ایران در پی شهادت آیت الله رئیسی به اوضاع متشنج منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: ایران به کانون توجهات و تحولات تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در اختتامیه سلسله نشست های «ملت ابراهیم که پیش از ظهر امروز در دفتر فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: بعد از شهادت شهید سلیمانی اصحاب علوم اجتماعی سعی کردند پای کار این حادثه عظیم نظر بدهند و تحلیل و تحقیق داشته باشند؛ حوادث اجتماعی جامعه ایران پرشتاب تر از آن است که از مسیر تحلیل و نظرورزی اندیشه ورزان رقم بخورد.

وی ادامه داد: 10 نشست با عنوان ملت ابراهیم شکل گرفت و بیش از 60 یادداشت تدوین شد و در این نشست نیز تحلیل های مغتنمی ارائه شد. ملت ابراهیم عنوان گویایی برای مسأله ای است که باید تحلیل شود زیرا انقلاب اسلامی باید در مسیر ملت ابراهیم مورد ارزیابی قرار گیرد. بسیاری از حوادث تاریخی در اثری که دارد ماندگار می ماند و در رأس این حوادث شهادت امام حسین است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در ادامه با بیان اینکه خواست خدا این است که حق مشخص شود، بیان داشت: رؤیت الهی در تاریخ از مسیر بندگان خالص خداوند رخ می دهد و موج می اندازد؛ شهادت شهید بهشتی و یاران او یک حادثه عظیمی بود که عظمت این مسأله در حضور و تشییع مردم دیده شد و از سطح یک واقعه فردی به واقعیتی جمعی در آمد. همانطور که شهادت امام حسین تاریخ را زنده و احیا کرد، شهادت شهید بهشتی انقلاب اسلامی را در بعد جامعه ایران حفظ کرد و نگه داشت.

وی ادامه داد: مواجهه مردم با شهادت شهید سلیمانی فقط مربوط به جامعه ایرانی نبود بلکه در خارج از مرزهای جغرافیایی، انقلاب را تضمین کرد. بهشتی انقلاب را در ایران و سلیمانی انقلاب را در خارج از مرزها حفظ کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کلمه ملت توسط اندیشه های مدرن به تاراج رفته است، بیان داشت: تفسیر متفاوت از کلمه ملت سبب غارت استعمارگران قرار گرفت و فقط ایران یک استقلال سیاسی داشت. همه مناطق ملت اسلامی مستعمره شد و مفهوم بیگانه «nation» جایگزین ملت قرار گرفت. هجوم فرهنگی در ایران مفاهیم کلیدی را تحت تصرف بیگانه قرار داد اما انقلاب اسلامی نقطه عطف احساس هویت امت اسلامی بود و این ملت مسلمان خیزش داشت و سپس هویت خود را در چهارچوب جغرافیای ایران جستجو کرد.

وی با بیان اینکه با شهادت، ملت اسلام احساس هویت می کند، تأکید کرد: دشمن سعی کرده از مفاهیم اسلامی بدل سازی کند و این بدل سازی ها نشان از زنده بودن مکتب دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به حمایت های جهانی از نسل کشی در غزه و اوضاع متشنج منطقه و جهان بیان داشت: در این شرایط که ملت اسلام در مواجهه ای جهانی قرار گرفته، ایران در کانون آن قرار می گیرد. با شهادت آیت الله رئیسی مشاهده شد که حدود 100 کشور با جمهوری اسلامی اظهار همدردی کردند و این نشان از یک واقعیتی است. شاهد ظرفیتی بودیم که در این شهادت خود را نشان داد.

وی در پایان با بیان اینکه مصیبت درگذشت شهید رئیسی مصیبت بزرگی است، خاطرنشان کرد: حرکت ملت اسلام تحت هجوم فرهنگ رقیب بود که در چهل ساله اخیر فرایند پرشتابی به سمت ارزش های اسلامی داشته و آنچه در شهادت رئیس جمهور فقید انجام شد توان و قله جدیدی را نشان داد. امیدواریم پاداش این صبر جمیل پیروزی و برتری امت اسلام باشد.

نظر شما