شناسهٔ خبر: 67652638 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محمد نبی در نشست خبری مطرح کرد:

جریمه ۲۵۰ هزار دلاری فدراسیون فوتبال در صورت عدم تایید آزادی

به گفته نایب رییس فدراسیون فوتبال اگر نمایندگان کنفدراسیون آسیا در بازدید شهریور خود، شرایط ورزشگاه آزادی را تایید نکنند این فدراسیون ۲۵۰ هزار دلار جریمه می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی نبی در نشست خبری که امروز شنبه ۲۳ تیر در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، اظهار داشت: رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان با پیگیری‌های کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و تجهیز برای بازسازی ورزشگاه آزادی اختصاص داده شد و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم در این امر کمک کرد و در دو شیفت در حال آماده سازی ورزشگاه آزادی هستند.

او ادامه داد: برای به‌روز شدن ورزشگاه آزادی باید جلساتی را با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز و ورزشگاه آزادی برگزار می‌کردیم و جلسه امروز هم دو ساعت به طول انجامید و فردا یکشنبه هم بازدید میدانی از ورزشگاه آزادی خواهیم داشت. در جلسه با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز، مواردی مطرح شد، اینکه مقررات جدید AFC نسبت به گذشته تغییر کرده است.

نبی افزود: در آئین نامه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC ابلاغ کرده است بخشی از آن مربوط به رسانه‌ها می‌شود. ظرفیت ورزشگاه آزادی با توجه به طرح تفصیلی که در جلسه امروز توضیح داده شد، کمک خواهد کرد برای تعداد صندلی‌ها، محل جایگاه‌های VVIP و VIP و بخشی که باید در اختیار حامی AFC قرار بگیرد. خوشبختانه در طرح جدید ورزشگاه آزادی برای جایگاه‌های VVIP و VIP تعداد صندلی‌ها افزایش می‌یابد و هیچ مشکلی نخواهیم داشت. تسهیلاتی هم برای تیم میهمان باید در نظر گرفته شود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: تجهیزات دیگری را هم مانند سیستم WIFI باید در نظر بگیریم. قسمت VOR را باید داشته باشیم که منظور همان اتاق VAR (کمک داوران ویدئویی) است. سیستم برق‌کشی، کابل‌کشی و … این اتاق می‌بایست مخصوص VAR فراهم شده باشد. کابل فیبر نوری در محوطه باید سازماندهی شده باشد و به شکل تخصصی در ورزشگاه آزادی در نظر گرفته شود. بحث بعدی، قطع برق است که به هیچ وجه نباید در زمان بازی قطعی برق داشته باشیم. الزاماتی برای VAR داریم که علاوه بر استقرار این سیستم، برای خطوط دروازه باید از دوربین‌ها استفاده شود. حداقل باید چهار دوربین در دروازه‌ها تعبیه شود و خطوط دروازه‌ها را نشان دهد.

او در رابطه با حریفان تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی گفت: هیچ گروهی آسان نیست. با توجه به هماهنگی که امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی با من و سازمان لیگ داشت، باید تقویم را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در فیفا دی آسیبی به تیم ملی نرسد. در تاریخ دوم مرداد ماه قرعه‌کشی مسابقات لیگ برتر را خواهیم داشت و ۲۵ مرداد لیگ آغاز می‌شود. بلافاصله پس از برگزاری چند بازی از لیگ وارد بازی‌های انتخابی جام جهانی می‌شویم. در آینده از بازیکنان جوان استفاده کنیم تا تیم ملی احیا شود. این زمان باید به خوبی در اختیار قلعه‌نویی بگیرد، ولی همانطور که گفتم محرک اصلی، باشگاه‌ها هستند.

نبی درباره قانون سقف بودجه باشگاه های لیگ برتری گفت: این قانون به این دلیل است تا نظمی در فوتبال کشور ایجاد شود و از هرج و مرج ها جلوگیری شود. قانون سقف بودجه در فوتبال اروپا نیز وجود دارد. اگر سقف بودجه همراه با حضور بازیکنان کیفی خارجی در باشگاه‌ها شود، خیلی خوب است. باشگاه‌ها می‌توانند درخواست‌شان را به سازمان لیگ بدهند.

او ادامه داد: اگر بازیکن خارجی باکیفیت باشد، چه اشکالی دارد به ایران بیاید؟! سازمان نیز باید بررسی کند و اگر فدراسیون کار کارشناسی را انجام دهد، کارها خودش پیش می‌رود.

نبی در خصوص انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی امید گفت: هر فردی که هدایت تیم امید را در اختیار می گیرد باید با امیر قلعه نویی هماهنگ باشد. این موضوع نیاز به جلسات کمیته فنی و نظرات سرمربی تیم ملی دارد تا هماهنگی بیشتری بین تیم امید و بزرگسالان برقرار شود.

نایب رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد تا باشگاه ها قانون سقف بودجه را رعایت کنند، گفت: اعداد و ارقامی که در سازمان لیگ ثبت می شود برای ما اهمیت دارد و ما کاری به سایر ارقام ها نداریم. به هر دلیلی کارگروه نقل و انتقالات به این جمع بندی برسد که باشگاهی تخلف کرده، ارکان قضایی در این باره تصمیم گیری می کنند. ز مدیران باشگاه‌ها خواهش می‌کنم آن چیزی که در سیستم سازمان لیگ ثبت می‌شود، بدانند این برای ما ملاک است و خارج از آن ملاک نیست. اولین ضمانت اجرایی با خود باشگاه‌ها، هیات مدیره و مجمع آنهاست. باشگاه‌ها باید در وهله‌ اول مراعات کنند و به هر دلیلی مرتکب تخلف نشوند. ما به لحاظ نظارت هم کارگروه نقل‌ و انتقالات و هم صیانت را داریم و اگر تخلفی ببینیم به بخش قضایی فدراسیون ارجاع می‌کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ساخت ورزشگاه جدید به کجا رسید، گفت: مسئولان شرکت توسعه و تجهیز باید در این موضوع پاسخگو باشند و من اطلاعی از آن ندارم . قراردادی با پیمانکار بسته شده و نمی‌دانم به کجا رسیده است. آن چیزی که مسلم است در خود آزادی، کلنگ ساخت ورزشگاه ۴۰ هزار نفری زده شده است.

نبی در مورد تامین اعتبار برای ورود دستگاه های VAR به ایران توضیح داد: این پول توسط دولت مصوب شد که به حساب وزارت ورزش و جوانان واریز شود. وزارت ورزش هم پس از وقفه ای که دلیل آن را نمی دانم این مبلغ را به حساب شرکت توسعه و تجهیز واریز کرد. پس از برگزاری ۴۲ جلسه، توافق نامه ای بین فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه و تجهیز انجام شد و اولین دستگاه VAR حداکثر تا ۱۲ روز دیگر وارد ایران می شود و فکر کنم آن پنج دستگاه دیگر ۴۵ روز پس از ۱۰ روز آینده طول بکشد که وارد ایران شود. علت این مساله آن است که صداوسیما باید شرایط دستگاه را بررسی کند. این دستگاه باید تست شوند و اگر جواب دادند و صداوسیما نیز نظرش را داد، در هفته‌های اول لیگ استفاده از VAR‌ را در مسابقات خواهیم داشت.

نایب رییس فدراسیون فوتبال در رابطه با تیم های ملی پایه تصریح کرد: تصمیم گیری در رابطه با تیم های پایه توسط شورای سیاست گذاری در فدراسیون فوتبال که شامل ۱۵ عضو است، انجام می شود. برای تیم جوانان از حسین عبدی استفاده کردیم که با تیم نوجوانان عملکرد خوبی داشت و روز گذشته هم توانست تیم جوانان را قهرمان کافا کند. مطابق با نظر مجید جلالی از عباس چمنیان که پیش از این نیز سابقه هدایت تیم نوجوانان را داشت استفاده کردیم. برای تیم نونهالان پنج نفر که جزو شاخص‌ها هستند مدنظر قرار دارند و آقای جلالی بررسی کرده و در شورا مطرح می‌کند.

او در رابطه با مذاکره باشگاه ها با برخی از بازیکنان تیم ملی که در اردوی ملی حضور داشتند، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و آن را تکذیب می کنم.

نبی در رابطه با ملی پوشان مشمول خدمت مقدس سربازی گفت: جلسه‌ای را اول مرداد ماه با امیر فولادی رئیس سازمان ورزش نیروهای مسلح است، خواهیم داشت. در این جلسه علاوه بر فدراسیون فوتبال، فدراسیون بسکتبال و والیبال نیز حضور خواهند داشت. چالشی که برای بازیکنان مشمول تیم ملی وجود دارد باید منتظر جلسه اول مرداد ماه باشیم و به جمع‌بندی برسیم.

نایب رییس فدراسیون فوتبال در رابطه با موضوع حق پخش تلویزیونی اظهار داشت: فدراسیون فوتبال در رابطه با این موضوع جلساتی را برگزار کرده و کارگروهی تشکیل شده است. قرار است آیین نامه ای برای حق پخش تهیه کنیم و بر اساس صحبت‌هایی که با وزارت ورزش داشتیم این آیین‌نامه حق پخش را تنظیم می‌کنیم و زمانی که در مجمع فدراسیون مصوب شد به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌کنیم، چون بیش از این نمی‌توانیم صبر کنیم.

او ادامه داد: باشگاه های ما برای بقای خود نیازمند کسب درآمد هستند این کارگروه آیین‌نامه را به مجمع سازمان لیگ می‌برد و با حضور باشگاه‌های لیگ برتری، گمانه‌زنی‌ها انجام می‌شود و در نهایت به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌آید و آن را سرگشاده اعلام خواهیم کرد.

نبی در رابطه با خریداری دو اسکوربورد جدید برای ورزشگاه آزادی گفت: این دو اسکوربورد از مجهزترین دستگاه ها هستند و قرار است تصمیم داوران روی اسکوربورد نمایش داده شود همچنین بخش سیستم صوتی ورزشگاه هم باید به‌روز شود. بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC روز اول شهریور برای بازدید از ورزشگاه آزادی وارد ایران می شوند و اگر به هر دلیلی تاییدیه لازم را ندهند با جریمه ۲۵۰ هزار دلاری مواجه خواهیم شد.

نظر شما