شناسهٔ خبر: 67651426 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

مستندسازی از حیات وحش ایران هزینه تولید بالایی دارد/ با دانشگاه تربیت مدرس تفاهم‌نامه امضا کردیم

مدیر شبکه مستند از امضای تفاهم‌نامه این شبکه با پردیس نور دانشگاه تربیت مدرس در راستای ساخت مستند حیات وحش خبر داد و گفت: مستندسازی برای قشر کودکان نیز قابلیت آن را دارد که بیشتر به آن پرداخته شود.

صاحب‌خبر -

حسین زارع‌زاده، مدیر شبکه مستند سیما در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، با اشاره به پخش مستندهای حیات وحش از این شبکه گفت: در کنداکتور جاری شبکه مستند در ساعت 23 یک ریل ثابت به مستندهای حیات وحش و محیط زیست تخصیص داده شده بود و سال 1403 این ریل‌ها نه تنها ریل حیات وحش بود که مستندهای سیاسی، اجتماعی، تاریخی و ... را هم در خود جای داد که به مرور به مخاطب معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه طی هفت روز هفته مستندهای بسیاری در این شبکه پخش می‌شود، عنوان کرد: در این راستا پنج روز به مستندهای حیات وحش خارجی و دو روز به مستندهای حیات وحش داخلی اختصاص داده شده است.

مدیر شبکه مستند بر پتانسیل حیات وحش ایران تاکید کرد و افزود: ایران زیستگاه بسیاری از حیواناتی است که می‌توانند سوژه یک مستند باشند؛ اما درصد پرداختن به این نوع مستند کمرنگ‌تر است و هزینه تولید بسیار بالای این مستندها سبب شده این اتفاق را شاهد باشیم.

زارع‌زاده با نوید دادن به مستندسازان و علاقه‌مندان به حوزه‌های تنوع زیستی از امضای تفاهم‌نامه این شبکه با پردیس نور دانشگاه تربیت مدرس خبر داد و اظهار کرد: این پردیس تحت عنوان دانشگاه تنوع زیستی در شهرستان نور واقع شده است و تفاهم‌نامه‌ای با این دانشگاه امضا کردیم که مطابق آن یک دبیرخانه تنوع زیستی و رسانه نیز تشکیل شد.

وی خروجی‌های این دبیرخانه را تشریح کرد و گفت: در این شهرستان دو هزار و 500 هکتار جنگل دست نخورده و محافظت شده با قریب به 12 قلاده پلنگ وجود دارد که در اختیار مستندسازانی که به واسطه شبکه مستند در این فضا حضور می‌یابند، قرار خواهد گرفت تا نسبت به مستندسازی اقدام کنند.

مدیر شبکه مستند با بیان اینکه در این دانشگاه پایان‌نامه‌های مقطع دکتری در حوزه‌های مختلف تنوع زیستی، حیات وحش، اقلیم و ... وجود دارد که منابع پژوهشی مستندهای این شبکه خواهد شد، عنوان کرد: پردیس نور نیز پژوهش‌هایی دارد که برای به تصویر کشیدن آن به دانشگاه مذکور کمک خواهیم کرد.

زارع‌زاده در خصوص جایگاه کودکان در شبکه مستند گفت: شبکه مستند یک شبکه تخصصی است، از این رو بخشی از مستندهای مرتبط با کودکان را نیز پوشش می‌دهیم، اما نسبت تولید شدن اینگونه مستندها در کل دنیا بسیار پایین است و در آنتن ما نیز سهم کمتری دارند.

وی با تاکید براینکه این قشر از جامعه و این موضوع قابلیت آن را دارد که بیشتر به آن پرداخته شود، اظهار کرد: پیش از عید یک مجموعه‌ای مرتبط با سیستم آموزشی کشور که بحث تخصصی آن کودکان بود را در دستور کار داشتیم که انواع بازی‌ها و شیوه تدریس این کودکان را در شبکه مستند پخش کردیم.

نظر شما