شناسهٔ خبر: 67651196 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای برای تهیه نذری در ماه محرم

رییس مرکز بهداشت کنگاور با تاکید بر لزوم توجه به حفظ سلامت مصرف‌کنندگان، توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای برای تهیه غذاهای نذری ماه محرم ارائه داد. رییس مرکز بهداشت کنگاور با تاکید بر لزوم توجه به حفظ سلامت مصرف‌کنندگان، توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای برای تهیه غذاهای نذری ماه محرم ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ فرحبخش دیبا با اشاره به ادای نذری در ماه محرم در فصل گرم سال اظهار کرد: تقارن ماه محرم با فصل تابستان و گرمای زیاد هوا نیز توجه مسایل بهداشتی را بیش از گذشته ضروری کرده است و به گفته مدیر مرکز بهداشت شهرستان، پخت انواع غذاها باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی و دمایی مناسب انجام شود.

رییس مرکز بهداشت کنگاور افزود: تمام افراد مشغول در توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت باشند و بهداشت فردی را در هنگام ارائه خدمت رعایت کنند.

وی اضافه کرد: مواد خام مصرفی نیز باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می شود از مواد غذایی بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است، استفاده شود.

دیبا ادامه داد: بهتر است فرآورده های خام دامی نیز با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود.

ذبح و قربانی دام در هنگام برگزاری مراسم هیات‌ها انجام نشود

مدیر مرکز بهداشت شهرستان کنگاور ، با بیان اینکه در این ایام از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، استفاده شود، گفت: در تهیه غذا همچنین از روغن های دارای مجوز از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

دیبا تاکید کرد: از ظروف مناسب در آشپزی استفاده و از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ ساعت) خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت الزام به نگهداری بیشتر از ۲ ساعت مواد غذایی پخته شده، باید آن را در دمای کمتر از چهار درجه سانتیگراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز) نگهداری کرد، تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

دیبا افزود: همچنین از بسته بندی غذا بیش از ۲ ساعت قبل از مصرف خودداری شود، این در حالی است در برخی اوقات، هیات ها و نذر دهنده ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران بسته بندی می کنند که این کار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می شود.

وی با بیان اینکه از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود، افزود: در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب دارای مجوز از سازمان غذا و دارو استفاده شود.

استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مشخصات ممنوع

دیبا ادامه داد: استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی، ظروف پلاستیکی شفاف و نازک در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده باید خودداری شود.

به گفته وی، در این ایام از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته بندی در بین حاضران در دسته های عزاداری و یا دیگر مراسم ها پرهیز شود.

وی اظهار کرد: ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام شود.

دیبا با بیان اینکه پسماندهای تولید شده باید به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود، افزود: در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده، باید پیش بینی شود.

وی خاطرنشان کرد: با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیرسیگاری ها از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف جلوگیری شود.

نظر شما