شناسهٔ خبر: 67646822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سفیر روسیه در تهران: غرب آماده گفت‌وگوی جدی با ایران نیست

سفیر روسیه در ایران خاطرنشان کرد: مسکو بر اساس این واقعیت پیش می‌رود که مسعود پزشکیان مسیری را که توسط دولت قبلی ایران ترسیم شده است، ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، الکسی ددوف، سفیر فدراسیون روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی اظهار داشت: مسکو بر مبنای این واقعیت گام برمی‌دارد که مسعود پزشکیان که هفته گذشته به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد، مسیری را که توسط رئیس‌جمهور قبلی، یعنی ابراهیم رئیسی ترسیم شده است، ادامه خواهد داد.

سفیر روسیه تصریح کرد: در مجموع بر اساس این موضوع پیش می‌رویم که مسیر کلی راهبردی دولت رئیسی در دولت آقای پزشکیان حفظ خواهد شد.

ددوف ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک توافقنامه مشارکت راهبردی جامع نهایی شود، چراکه کار روی آن در مرحله پایانی قرار دارد.

وی همچنین گفت در مورد سایر ابعاد نیز فکر می‌کنم که روابط 2 کشور بر اساس مسیری که دولت رئیس‌جمهور رئیسی ترسیم کرده است، توسعه یابد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران روز هشت  ژوئیه در گفت‌وگویی تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند که طی آن رئیس‌جمهور روسیه پیروزی همتای ایرانی خود در انتخابات را تبریک گفت. مسعود پزشکیان نیز در اظهارات خود برای امضای یک توافق جامع در حاشیه نشست بریکس که قرار است در اکتبر برگزار شود، ابراز آمادگی کرد.

ددوف در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد کشورهای غربی برای سازش با ایران آمادگی ندارند.

او افزود: اقدامات اخیر آنها (اروپایی‌ها) و تصویب بیانیه ضد ایرانی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که غرب برای سازش با ایران آماده نیست.

سفیر مسکو در تهران خاطر نشان کرد: این ایران نیست، این غرب است که آماده گفت‌وگوی جدی با ایران در مورد عادی‌سازی روابط نیست.

این دیپلمات ارشد روس همچنین روز جمعه در گفت‌وگو با اسپوتنیک با بیان اینکه «میانجی‌گری ایران در جنگ اوکراین را بررسی می‌کنیم» اظهار داشت: اگر طرف ایرانی آمادگی خود را برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین ابراز کند، مسکو آماده بررسی این پیشنهاد است.

پیش از این، آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود مسکو، تهران را به‌عنوان میانجی‌گر مذاکرات صلح جنگ اوکراین قبول دارد و اگر چنین پیشنهادی مطرح شود، آن را بررسی خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه روسیه همچنین گفته بود: اگر ایران به پیوستن به برنامه‌های میانجی‌گری که در حال حاضر توسط ده‌ها کشور (غربی) انجام می‌شود علاقه‌مند باشد، آماده بررسی این امر هستیم؛ البته دوستان ایرانی تاکنون پیام خاصی در این باره نداده‌اند.

نظر شما