شناسهٔ خبر: 67646629 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اقشار حمایتی با ۱۰۰ میلیون تومان خانه‌دار می‌شوند

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اعلام این که اقشار حمایتی با ۱۰۰ میلیون تومان خانه‌دار می‌شوند، گفت: افزایش وام نهضت ملی مسکن برای کاهش آورده متقاضیان انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری با اشاره به آغاز 2.7 میلیون واحد مسکونی در کشور، اظهار کرد: تاکنون حدود 700 هزار واحد افتتاح شده است.

وی ادامه داد: برای این پروژه‌ها تاکنون 400 هزار میلیارد تومان شامل  234 همت آورده متقاضیان، 137 همت منابع بانکی و 30 همت منابع صندوق ملی مسکن و سایر سازمان های همکار از جمله سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران تامین شده است.

وی با بیان اینکه هر سایت مسکن که بهره برداری می شود به سیستم آب و فاضلاب است، افزود: برای اداره هزینه‌های ساخت مسکن و تورم تحمیلی 2000 همت صرف خرید فولاد شده است. از سوی دیگر برای آسانسورهای بخشی از واحد‌های مسکن مهر 790 میلیارد تومان از محل منابع صندوق ملی مسکن پرداخت شده است. همچنین یک همت بابت قرض الحسنه اقشار کم درآمد پرداخت شده است.

وی یادآور شد: این مبلغ برای پروژه های با پیشرفت بالای 70 درصد هزینه شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن از خرید فولاد و سیمان برای مدیریت افزایش تورم واحد‌های نهضت ملی مسکن یاد کرد و گفت: سال قبل خرید فولاد عملیاتی شد و امسال نیز خرید سیمان انجام می شود. تاثیر این دو نهاده ساختمانی در تورم ساخت و ساز حدود 70 درصد است.

اسماعیلی از امضای 280 همت قرارداد تسهیلات نهضت ملی مسکن برای 800 هزار واحد خبر داد و افزود: تاکنون 140 همت وام برای این پروژه ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به نیاز  1000 همت منابع مالی برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن خبر داد و گریزی به سامانه خودنویس زود و  اضافه کرد: تمام منابع مالی مورد نیاز این سامانه را صندوق ملی مسکن تامین کرده تا قراردادهای بین موجر و مستأجر رایگان شود.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع واحد‌های نهضت ملی مسکن و چرایی افزایش سقف وام این طرح به 800 میلیون تومان،گفت: قیمت تمام شده پروژه‌هایی که امروز به اتمام رسیده بسته به شهرهای مختلف بین 8 تا 11 میلیون تومان است که با احتساب وام 550 میلیون تومانی ساخت یک واحد حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد.

مهدیار اسماعیلی ادامه داد: آورده متقاضیان گروه های حمایتی با توجه به پرداخت وام قرض‌الحسنه از سوی دولت، بین 100 تا 150 میلیون تومان خواهد بود.

وی درعین حال افزود: برای پروژه‌هایی که امروز آغاز شده و قرار است در سال جاری و سال آینده تکمیل شود با توجه به تورم، رقم تسهیلات را افزایش دادیم. این کار با دو هدف جبران بخشی از تورم فرآیند ساخت و کاهش آورده متقاضیان عملیاتی شد. در واقع هدف ما از این کار بهبود شرایط مردم در نهضت ملی مسکن بوده است.

وی بیان کرد: در رابطه با قیمت تمام شده ساخت واحدهایی که به تازگی شروع شده نیز معاونت مسکن و ساختمان باید عدد دقیق ا اعلام کند.

به گفته وی، با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به 800 میلیون تومان حدود 30 درصد به اقساط ماهانه بازپرداخت تسهیلات افزوده می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما