شناسهٔ خبر: 67645884 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

دومین رویداد جایزه نوآوری آزاده مهرماه 1403 برگزار می‌شود

ثبت‌نام اولیه تیم‌های رویداد جایزه نوآوری آزاده از نوزدهم تیر آغاز شده و تا نوزدهم مرداد ادامه دارد.

صاحب‌خبر -
آی‌تی‌من- نشست خبری دومین جایزه نوآوری آزاده، چهارشنبه گذشته در محل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

رویا کوهستانی، رئیس کمیته اجرایی رویداد جایزه نوآوری آزاده در این نشست گفت: برنامه اجرایی این دوره به شکلی تنظیم شده است که همزمان با ایجاد بستر برای تبادل تجربه‌‌های بنیان‌گذاران و مدیران استارت‌آپ‌ها و شکل‌گیری شبکه استارت‌آپی بانوان، فرصتی برای معرفی ایده‌ها و استارت‌آپ‌های برتر فراهم شود و جایزه نوآوری آزاده در دو بخش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دارای محصول نوآورانه برگزار می‌شود.

کوهستانی ادامه داد: در بخش اول استارت‌آپ‌هایی که از تیم‌های حداقل دو نفره تشکیل شده به شرط داشتن نمونه محصول اولیه (MVP) و تکمیل بودن مدل کسب‌و‌کار می‌توانند در جایزه نوآوری آزاده شرکت کنند.

به گفته کوهستانی، بخش دوم جایزه نوآوری آزاده با حضور مجموعه‌های فناور یا نوآور برگزار می‌شود که یکی از شرایط ارائه محصول کاربردی یا سابقه تاسیس ۲ سال یا بیشتر و یا درآمد مناسب و روبه رشد را داشته باشند. متقاضیان تا ۱۹ مرداد ماه با مراجعه به سایت می‌توانند ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

در مرحله بعد شرکت‌هایی که ثبت نام کرده‌اند در فرآیند ارزیابی اولیه قرار می‌گیرند و داوران این مرحله از متخصصان حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار هستند که بر اساس معیارهای مشخص، طرح‌های ارسالی را بررسی و دو برابر ظرفیت مورد نظر را گزینش می‌کنند و در تاریخ ۹ شهریور گروه‌های منتخب اعلام می‌شود. پس از داوری مرحله نخست به منظور آماده سازی تیم‌های برگزیده جلسات آموزشی و منتورینگ برگزار می‌شود تا تیم‌ها ضمن اصلاح و رفع چالشهای ارائه Pitch Deck برای رویداد نهایی آماده شوند و پس از ارائه آزمایشی از بین شرکت کنندگان دوره‌ها تعدادی برای ورود به مرحله نهایی انتخاب می‌شوند.

در ۲۵ مهر ماه روز برگزاری رویداد، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری ضمن داوری و انتخاب تیم‌های برتر هر بخش در سه سطح و اعطای جوایز امکان سرمایه گذاری روی هر تیم را بررسی خواهند کرد.
 
هدف توسعه کارآفرینی است
مریم خاوازی، رئیس کمیته راهبری هم در ادامه به روایت شکل‌گیری این ایده و اهداف جایزه ملی نوآوری آزاده پرداخت و گفت: جریان شکل‌گیری جایزه نوآوری آزاده از گفت‌‌وگوی دوستانه با علیرضا زارع همکار خانم داننده آغاز شد و تجربه مشترک ما در مواجه با ایشان، رویدادی با نام جایزه آزاده داننده را با هدف پاسداشت مقام ایشان رقم زد. پس از طرح آن در اردیبهشت ۱۴۰۰ در هیات مدیره انجمن زنان کارآفرین مصوبه برگزاری آن صادر شد و ما توانستیم دور اول این رویداد را با همت انجمن زنان کارآفرین در بهمن ۱۴۰۱ برگزار کنیم.

خاوازی هدف از این رویداد را نکوداشت زنده‌یاد آزاده داننده و فعالیتهای تاثیر گذار او و توسعه کارآفرینی و افزایش توانمند‌سازی استارت‌آپ‌های نوآور زنان عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در رویداد اول توانستیم به اهداف مهمی‌دست پیدا کنیم. ضمن اینکه در طول یک سال گذشته کمیته راهبری ارتباط خود را با گروه‌های شرکت کننده حفظ کرده و تیم‌ها رها نکرده‌ است.

خاوازی در این باره توضیح داد: دور دوم این رویداد هم با هدف توان‌افزایی استارت‌آپ‌های نوآور و فناور زنان و کارآفرینی طراحی شده است و در دومین رویداد جایزه نواری آزاده که در مهرماه ۱۴٠٣ برگزار خواهد شد به مثابه رویداد نخست، جامعه‌هدف تیم‌های فناور و استارت آپ‌های زنان در استان‌های مختلف با تاکید ویژه بر مناطق کمتر برخوردار است. از سوی دیگر با توجه به ابعاد گسترده فعالیت‌های خانم داننده به ویژه در ایجاد کمیسیون مشاوران فاوا امسال محور مشاوره حرفه‌ای در فاوا به فعالیت‌های رویداد اضافه شده است.

رضا کرمی، رئیس کارگروه مشاوران نصر تهران نیز در این باره گفت: با توجه به اهمیتی که زنده‌یاد داننده به این حوزه داشتند، ما هم امسال این بخش را به رویداد اضافه کرده‌ایم.

خاوازی هم در این باره توضیح داد: ما تقریبا تا ۵ سال آینده این رویداد را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در هر رویداد بخش‌های تازه‌ای به این برنامه اضافه خواهد شد.

مهرداد ذوالفقاریان، دبیر سازمان نصر تهران و آزاد معروفی، خزانه دار و عضو هئیت‌مدیره سازمان نصر تهران نیز در این نشست حضور داشتند. ذوالفقاریان در این نشست خاطراتی از زحمات و اقدامات مرحوم داننده را بازگو کرد و در ادامه بر حمایت از انجمن زنان کارآفرین تاکید کرد.
 
رسالت انجمن زنان کارآفرین ادامه دارد
کتایون سپهری نیز در گزارشی به ارائه فعالیت‌های یک سال گذشته این رویداد پرداخت و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با تیم‌ها، برخی از آنها در مرحله جذب سرمایه‌گذار، بعضی به دنبال توسعه بازار و ارتباط با مشتریان بیشتر، و بعضی به دنبال اخذ وام و تسهیلات بانکی هستند. به همین دلیل با وجودی که مسابقه تمام شده، اما انجمن زنان کارآفرین رسالت خود را در این باره ادامه داد.

او توضیح داد: در این دوره با توجه به گسترش حیطه کاری رویداد، گروه علمی استارت‌آپ‌ها به صورت زیرمجموعه کمیته علمی با ماموریت ارزیابی، انتخاب، آموزش و منتورینگ تیم‌های ثبت نام کننده در رویداد فعالیت می‌کند و کمیته علمی به مباحث علمی دیگر و گسترده تر خواهد پرداخت از جمله با تعیین شاخص‌های مناسب برای انتخاب تیم‌ها و مشخص کردن ویژگی‌های منتورها و داوران روز رویداد بر آن است تا چارچوب مستحکم تری را برای رویدادهای آتی ایجاد کند.

به گفته سپهری، تعیین سطوح جایزه، تدوین فرایند ثبت نام تا اهدای جایزه، ارزیابی و نظارت بر آموزش‌های ارائه شده و تدوین گزارش تحلیلی از کارهای انجام شده برای شناسایی فرصت‌های بهبود هم از سایر فعالیت‌های مسئولان این رویداد است.

سپهری تداوم همراهی و حمایت از تیم‌های شرکت کننده در رویداد و برقراری ارتباط با افراد تاثیرگذار را از برنامه‌های مهم و مستمر این رویداد عنوان کرد.

در ادامه شیرین پارسی، رئیس هیات مدیره انجمن زنان کارآفرین درباره نقش زنان در اقتصاد ایران گفت: بر اساس آمار مرکز ایران در سال ۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران ۱۶ درصد بود این در حالیست که این عدد در جهان ۴۷ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۲ نسبت اشتغال در میان زنان ۱۲ درصد و مردان ۶۳ درصد بوده است. همه این‌ها نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به اشتغال و کارآفرینی زنان توجه کنیم و رویدادهایی مثل جایزه نوآوری آزاده به این هدف کمک می‌کنند.

 
مرجع : نصر تهران

برچسب‌ها:

نظر شما