شناسهٔ خبر: 67645643 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید بذر گواهی شده بومی ۱۸ میلیون دلار برای ایلام صرفه اقتصادی دارد

ایلام - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام گفت: ۱۰۰ درصد بذر گواهی شده گندم آبی و ۶۰ درصد گندم دیم در استان تولید می‌شود که ۱۸.۲ میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی دارد.

صاحب‌خبر -

علی نجفی‌فر روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام اظهار کرد: در حوزه تولید بذر ۱۷ شرکت شامل ۱۳ شرکت تولید بذر گندم، یک شرکت بذر حبوبات و سه شرکت تولید بذر جو فعالیت دارند.

وی ادامه داد: شرکت‌های تولید بذر گندم، ۲۵ رقم گونه بذر شامل ۱۵ رقم آبی در چهار هزار و ۲۸۲ هکتار و ۱۰ رقم بذر دیم در یک هزار و ۲۵۱ هکتار در مزارع پرورش بذر تولید کرده‌اند که از مزارع آبی ۲۲ هزار و ۴۳۰ تن و در دیمزارها نیز سه هزار و ۳۶۵ تن بذر گندم تولید شده است.

نجفی‌فر افزود: سه شرکت تولید بذر جو ۱۰ رقم بذر شامل ۲ رقم بذر آبی در ۲۴۰ هکتار و هشت رقم بذر دیم در ۶۳۹ هکتار مزرعه تولید بذر جو کشت کرده‌اند که در اراضی آبی ۶۸۱ تن و در مزارع دیم نیز یک هزار و ۵۸۵ تن بذر جو تولید شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام داریون، آران، هانا، برات، مهرگان و سارنگ را از جمله مهم‌ترین ارقام بذر تولید شده گندم در استان ایلام برشمرد که این ارقام در سطح ۲ هزار و ۹۸۰ هکتار کشت و پرورش می‌شود.

وی یادآور شد: تولید محصول باکیفیت و سالم توسط کشاورزان استان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این مرکز است که در این راستا اقدام به پژوهش و پرورش انواع بذر گواهی شده در ارقام مختلف می‌کند و بعد از تایید نهایی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

نجفی‌فر اضافه کرد: این مرکز تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی از سال ۱۳۹۷ تا پارسال ۱۴۲ دوره فراگیر آموزشی برای ۱۴ هزار و ۲۸۸ نفر از مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات و شرکت‌های تابعه این سازمان و ۵۸۴ دوره نیز برای ۱۳ هزار و ۳۲۸ نفر از تشکل‌های کشاورزی، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، روستاییان، عشایر، زندان‌ها و دیگر بهره‌برداران بخش کشاورزی برگزار کرده است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و پنج هزار هکتار اراضی باغی است.

نظر شما