شناسهٔ خبر: 67644975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشاورزی ظرفیت مغفول مانده در توسعه سی سخت

یاسوج- ایرنا- شهر توریستی و زیبای سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد سرشار از ظرفیت های متعدد گردشگری ،طبیعی و کشاورزی است اما آنگونه که مسئولان و مدیریت شهری می گویند این همه موقعیت ها و استعدادهای نهفته در آن نقش چندان و اثربخشی در توسعه و بهبود اوضاع و ایجاد تحولات ساختاری و زیربنایی در شهر نداشته است.

صاحب‌خبر -

بر اساس برآوردها و گزارش های مسئولان جهاد کشاورزی سالانه رقمی افزون بر ۳۶ تا ۳۸ هزار تن انگور و بالای ۴۵ تا ۵۰ هزار تن نیز سیب درختی در سطحی حدود بالای ۲ هزار هکتار در شهر سی سخت و از باغ ها و تاکستان های این شهر برداشت می شود.

سالانه این میزان برداشت انگور رقمی افزون بر سه هزار میلیارد ریال برای کشاورز و باغداران منفعت های شخصی بهمراه داشته است و حتی بخش عمده ای از محصولات باغی استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در شهرستان دنا و شهر سی سخت تامین می شود.

اما اینکه تا چه میزان این همه موقعیت منحصر به فرد و تولیدات کشاورزی و باغ های انبوه در پیرامون شهر سی سخت در بهبود خدمات رسانی و کمک به توسعه زیرساخت های شهری کمک کرده است سئوالی است که مدیریت شهری به دنبال پاسخ آن است.

سجاد بهرامی معقتد است: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که بتوانیم کشاورزان و باغداران و این همه ظرفیت های خدادادی در حوزه کشاورزی، گردشگری و سایر موقعیت های ویژه را به کمک توسعه شهر بیاوریم و به نوعی نقششان در توسعه و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد مردم و تحولات زیرساختی شهر را ملموس تر و محسوس تر ببینیم.

وی یادآور شد: بارها از مسئولان و مدیران جهاد کشاورزی و گردشگری استان درخواست کرده ام که به دنبال طراحی یک الگوی توسعه ای و طراحی برنامه ای جامع در این راستا باشیم که البته شهرداری سی سخت خود در این راستا توان لازم را دارد و می توان با ظرفیت های قانونی اقدام های درخور در این راستا انجام داد.

وی بیان کرد: ما به دنبال مالکیت بر مزارع و باغ های کشاورزی و یا سهمی در حوزه گردشگری نیستیم و می خواهیم به همان میزان که این افراد و صاحبان باغ ها و دستگاه های مربوطه از شهر خدمات دریافت می کنند بتوانیم از این ظرفیت ها برای شکوفایی و ایجاد زیرساخت های شهری بهره ببریم و آنها را در توسعه شهر سهیم کنیم.

بهرمامی معتقد است که توان لازم از سوی این افراد و صاحبان باغ ها و کشاورزان وجود دارد و البته باید ابزارهای لازم قانونی را نیز پیدا کرد و بتوان شرایط را برای شریک شدن و سهیم شدن آنها در تحولات ساختاری شهر زیبای سی سخت را فراهم کرد.

وی معتقد است که بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه و محور اصلی توسعه این استان باید از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال، پویا، موثر و امیدآفرین در راستای ایجاد اشتغال، کسب درآمد و شکوفایی همه جانبه در سطح شهر سی سخت تبدیل شود.

بهرامی تاکید کرد که در آن طراحی مورد نظر و رویکرد توسعه ای به دنبال آن هستیم که صنعت توریسم و گردشگری را رد شهر سی سخت به یک صنعت فعال و محور اساسی توسعه شهر قرار دهیم و تصمیم ها و برنامه ریزی ها و ورود گردشگر را به فرصتی برای کسب درآمد و اشتغالزایی در شهر تبدیل کنیم.

حمایت از سرمایه گذاران

بهرامی معتقد است که می توان با کمک و همراهی کشاورزان و دستگاه های متولی حوزه گردشگری و کشاورزی و یا منابع طبیعی زمینه را برای حضور سرمایه گذاران در این بخش ها فراهم کرد.

وی بیان کرد: شهرداری سی سخت نیز با تمام توان اماده استقبال و حمایت از سرمایه گذاران خواهد بود و زمینه را برای تسهیل گری و ایجاد زیر ساخت های لازم برای آنها هموار خواهد کرد.

سرانه فضای سبز در شهر سی سخت سه برابر میانگین کشوری

شهردار سی سخت همچنین با اشاره به موقعیت منحصر به فرد این شهر و مناظر بکر طبیعی و خدادادی در حوزه گردشگری نیز گفت: میانگین سرانه فضای سبز حدود سه برابر میزان و استانارد کشوری است

وی اظهار کرد: ۱۰ هزار متر مربع عملیات آسفالت و روکش با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در خیابان‌های شهر سی سخت انجام شده است.

گردشگری و کشاورزی ظرفیت های مغفول مانده در توسعه سی سخت

شهردار سی سخت خاطرنشان کرد: ۴۴۰ متر دیوار حایل و جدول گذاری در خیابان‌ها و مسیرهای سوار رو چه در زلزله دچار خسارت شده بودند با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

شهردار سی سخت عنوان کرد: دو دستگاه خودرو به ناوگان خودرویی شهرداری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰میلیون‌تومان اضافه شده است، ناوگان خودرویی شهرداری با اعتبار بالابر ۸۰۰ میلیون تومان تعمیر و بازسازی شدند، همچنین کار هرس درختان در معابر، بلوارها و پارک‌های شهر انجام شد.

وی ادامه داد: طی این مدت چهار ماه حقوق کارمندان شهرداری سی سخت پرداخت شد در حالی که کارکنان شهرداری ۱۸ ماه حقوق معوق دارند.

شهردار سی سخت افزود: شهر سی سخت، مرکز شهرستان دنا در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر دارد.

نظر شما