شناسهٔ خبر: 67643065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

«بریکس» علیه دلار رسمی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وسوم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهید رئیسی فائق بر چالش‌های دیپلماسی از موضع عزت» نوشت: ثمر دادن برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی در حالی است که شهید رئیسی راهکار ویژه خود را برای فائق آمدن بر چالش‌های این حوزه در تلاش مضاعف برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای جست‌وجو کرد. رئیس‌جمهور شهید در شرایطی که میزان فروش نفت را به‌عنوان یکی از منابع اصلی درآمد کشور که در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها کاهش یافته بود، به میزانی حتی بیشتر از دوران پیش از تحریم‌ها بازگرداند، توسعه روابط با دو قدرت بزرگ جهان یعنی چین و روسیه و تبدیل آنها به متحدان راهبردی را در دستور کار قرار داد و خود در قامت رئیس‌جمهور نقش مؤثری برای پیشبرد این مناسبات ایفا کرد. او چنان که رهبر انقلاب بعد از شهادت تصریح کردند، «به اصل ارتباط عقیده داشت و اهل تعامل بود اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دورکننده بحث می‌کرد که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین می‌گرفت و امتیاز می‌داد.»

تأکید بر سیاست خارجی مبتنی بر دوستی با همسایگان و قدرت‌های متحد منطقه‌ای سبب شد که ایران در دولت سیزدهم بتواند به کشوری فعال و اثرگذار در پیمان‌های همکاری مهم منطقه‌ای تبدیل شود. عضویت در سازمان همکاری شانگهای، درآمدن به عضویت ائتلاف کشورهای عضو بریکس، امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا، بهبود روابط منطقه‌ای و به‌طور ویژه تنش‌زدایی از رابطه ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که سبب ازسرگیری روابط با همسایگانی همچون عربستان سعودی، کویت و مصر شد، از جمله اقدامات مهم دولت شهید رئیسی بود. دولت سیزدهم اما با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی کوشید راهی اثرگذار برای افزایش رشد اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد کشور در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی آمریکا بیابد. از این‌رو با درک ضرورت اجتناب‌ناپذیر ارتباط اقتصادی سازنده و اثربخش با جهان، این وجه از دیپلماسی را در صدر فهرست دولت نشاند.

«بریکس» علیه دلار رسمی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جبهه انقلاب به رئیسی افتخار می‌کند / ‏ مدعیان اصلاحات دولت خود را گردن نمی‌گیرند» نوشت: مقایسه واکنش‌ها و مواضع جناح‌ها و جریانات سیاسی و به خصوص حامیان هر دولت نسبت به عملکرد هرکدام از دولت‌ها در پایان دوره مسئولیتشان یک معیار و سنجه خوب برای بررسی میزان موفقیت آن دولت‌ها به شمار می‌آید. در همین راستا بررسی مواضع و واکنش جبهه انقلاب نسبت به دولت شهید رئیسی در مقابل واکنش و موضع مدعیان اصلاحات در قبال دولت روحانی می‌تواند به خوبی صدق گزاره موفقیت شهید رئیسی و ورشکستگی دولت روحانی را نشان دهد.

مدعیان اصلاحات گرچه از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی با تحلیل شرایط و تلقی عدم موفقیت وی، سعی در جدا نشان دادن خود از وی با استفاده از تعابیری همچون «رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان»، «فرزندخوانده اصلاحات»، «دولت تصادفی»، «دولت یک‌میلیونی»، «دولت پوپولیستی»، «دولت‌قرضی»، «دولت حسینقلی‌خان» و «بی‌شناسنامه‌ترین دولت» داشتند ولی به خصوص در دولت دوم روحانی با سکوتی ناشی از شرم در قبال عملکرد وی، علی‌رغم حضور پررنگ و سهم زیاد در عملکرد بد این دولت، سعی در تبرئه خود نسبت به عملکرد روحانی داشتند. نگاهی کوتاه به مواضع روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای مدعیان اصلاحات و افراد سرشناس در این طیف به خصوص در مرداد ماه ۱۴۰۰، شرم آنان نسبت به دولت روحانی که خود بیشترین سهم را در آن داشتند نشان می‌دهد.

آنان چه در کوران آبان ۹۸‌، چه در قبال دیگر تصمیمات نسنجیده و اسفناک دولت‌های یازدهم و دوازدهم و از همه مهم‌تر در پایان دوران هشت‌ساله دولت روحانی یا از خود احاله مسئولیت کرده یا سیاست سکوت را در پیش گرفتند. در مقابل این سیاست و راهبرد مدعیان اصلاحات، بیان جبهه انقلاب در قبال عملکرد شهید رئیسی بسیار واضح است، جبهه انقلاب با افتخار از دوران شهید رئیسی یاد کرده و در مرداد ماه ۱۴۰۳ از بیان حمایت خود از اقدامات درخشان دولت شهید رئیسی هیچ ابایی نداشته و آن را مایه افتخار خود می‌داند.

«بریکس» علیه دلار رسمی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بریکس علیه دلار سمی» نوشت: دهمین مجمع پارلمانی بریکس که با عنوان گروه اقتصادهای نوظهور شناخته می‌شود، روز پنجشنبه با حضور رؤسای مجالس کشورهای عضو این پیمان از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد و با تأکید مقامات پارلمانی بر تداوم حرکت در مسیر کاهش وابستگی به دلار همراه بود. میزبان این اجلاس روسیه بود و ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی این کشور طی سخنانی در مراسم افتتاحیه گفت: دلار در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان ارز ذخیره جهانی است. این مقام روسی از دلار به عنوان یک سم یاد کرد و افزود: کشورهای مستقل از جمله گروه بریکس برای تضمین امنیت مالی خود، کنار گذاشتن «دلار سمی» در مبادلات صادرات و واردات با دیگر اعضای این گروه را در دستور کار قرار داده‌اند. رئیس دومای دولتی روسیه همچنین با محکومیت تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشورهای مستقل اظهار داشت: آثار تحریم‌های غرب علیه برخی کشورها همانند بومرنگ به وضع‌کنندگان تحریم‌ها برمی‌گردد. در چنین شرایطی، ایالات‌متحده‌امریکا رهبری خود بر اقتصاد جهان را از دست داده است.

دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی بر نقش‌آفرینی کشورهای عضو بریکس در زنجیره ارزش جهانی تأکید کرد و گفت: دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین سبب قطع فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد شد. حضور کشورهای جدید و روند رو به رشد تمایل کشورها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چندجانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است. رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظام کنونی جهانی نتوانسته است در زمینه حل‌وفصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و بر این اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدید در چارچوب سازمان‌های چندجانبه در حال شکل‌گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه‌گرایی در جهان تسری پیدا کند.

«بریکس» علیه دلار رسمی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از غزه خون می‌جوشد» نوشت: مناطق مختلف نوار غزه از محله‌های شجاعیه گرفته تا النصیرات تا خان‌یونس تحت شدیدترین حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی قرار دارند و در ۳ روز اخیر ده‌ها غیرنظامی شامل زن و کودک در این حملات به شهادت رسیدند. به این ترتیب شمار شهدا به ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسید. به گزارش «وطن امروز»، حملات زمینی ارتش اسرائیل به مناطقی در شهر رفح همچنان ادامه دارد و چند صد هزار نفر از مردم غزه روزانه در حال کوچ به مناطقی دیگر برای تأمین امنیت خود هستند.

بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، مناطق «الرمال» و «تل الهوا» در شهر غزه هدف حملات شدید ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد اشغالگران منطقه «المغراقه» و شمال غرب اردوگاه «النصیرات» واقع در مرکز نوار غزه را هدف حمله راکتی خود قرار دادند و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات گسترده جدیدی به مناطق غربی شهر غزه کردند. وی در ادامه افزود: پهپاد رژیم اشغالگر منزلی را در اردوگاه النصیرات هدف قرار داد و یک منزل دیگر در منطقه «الزعفران» واقع در اردوگاه «المغازی» در مرکز نوار غزه نیز هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

سازمان امداد و نجات فلسطین روز پنجشنبه اعلام کرد با پایان حمله زمینی ارتش رژیم اشغالگر قدس به محله شجاعیه در روز چهارشنبه، پیکرهای بیش از ۶۰ شهید را از زیر آوارهای منازل و کوچه‌ها و خیابان‌های این محله بیرون کشیده است. این سازمان با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین قرار گرفت، خاطرنشان کرد هنوز ده‌ها شهید در محله شجاعیه زیر آوارهای منازل هستند و این سازمان به خاطر تداوم حملات ارتش صهیونیستی امکان دسترسی به آنها را ندارد.

«بریکس» علیه دلار رسمی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «با صداقت به صداق با صداقت به صداقت پاسخ می‌دهی پاسخ می‌دهیم» به بیان ترجمه مقاله رئیس‌جمهوری منتخب با رویکرد حفظ عزت ملی، شأن بین‌المللی ایران و تعادل بخشی به سیاست خارجی پرداخت و نوشت: درگذشت نابهنگام رئیس جمهور متعهد و خدمتگزار کشورمان، ابراهیم رئیسی، در سانحه دلخراش سقوط هلیکوپتر در ۱۹ می ،۲۰۲۴ موجب برگزاری انتخابات زودهنگام در ایران شد و لحظه‌ای سرنوشت ساز در تاریخ کشور ما رقم زد. در بحبوحه جنگ و ناآرامی‌های منطقه، با برگزاری انتخاباتی رقابتی، مسالمت‌آمیز و منظم، نظام سیاسی ایران ثبات خود را به نمایش گذاشت و بر ادعاهای برخی از «کارشناسان ایران» در برخی دولت‌ها خط بطلان کشید. ثبات سیاسی و شیوه افتخارآمیز برگزاری انتخابات، نشانگر تدبیر رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای و تعهد مردم ایران به انتقال دموکراتیک قدرت حتی در شرایط دشوار است. من با برنامه‌ای که بر «اصلاحات»، «تقویت وحدت ملی» و «تعامل سازنده با جهان» تأکید داشت، وارد کارزار انتخابات شدم و در نهایت موفق شدم اعتماد هم وطنانم را حتی زنان و مردان جوانی که از وضعیت کلی کشور ناراضی بودند، در پای صندوق‌های رأی جلب کنم. این اعتماد برای من بسیار ارزشمند است و مصمم هستم با ایجاد اجماع، هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی، وعده‌هایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی به مردم کشورم داده‌ام، محقق کنم. در آغاز می‌خواهم تأکید کنم که دولت من حفظ عزت ملی و شأن بین‌المللی ایران در هر شرایط را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد. سیاست خارجی ایران بر پایه اصول «عزت، حکمت و مصلحت» استوار است و طراحی و اجرای آن نیز بر عهده رئیس جمهور و دولت گذاشته شده است. من قصد دارم تمامی اختیارات اعطا شده به این مقام را به کار بگیرم تا این هدف کلان را پیگیری کنم.

«بریکس» علیه دلار رسمی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «اولین حضور بلندپایه ایران در بریکس» را برگزید و نوشت: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، عصر روز چهارشنبه به‌منظور حضور در نشست رؤسای مجالس بریکس با موضوع «نقش پارلمان‌ها در تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه»، وارد سن‌پترزبورگ شد. این اولین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم است. این نشست، دهمین مجمع پارلمانی بریکس است.

قالیباف در این سفر علاوه بر حضور در نشست‌های مربوطه و دیدارهای حاشیه‌ای با رؤسای مجلس حاضر در اجلاس، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در حاشیه مجمع پارلمانی بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد. مقابله با یکجانبه‌گرایی و تقویت روابط دو کشور از جمله مهم‌ترین موضوعات گفت‌وگوی دو طرف بود که ظهر روز پنجشنبه انجام شد.

قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در دیدار با آقای پوتین ضمن پیگیری توافق مالی دو کشور و پروژه کریدور، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی تاکید کردم. ایشان هم از اطمینان در تداوم توسعه روابط ایران و روسیه مانند دوره آیت‌الله رئیسی سخن گفت و از من خواست سلام گرم و بهترین آرزوهای او را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران برسانم.» به روایت خبرگزاری فارس، قالیباف در دیدار دوجانبه با پوتین تاکید کرد: «یک‌جانبه‌گرایی غرب حتماً متوقف خواهد شد.»

«بریکس» علیه دلار رسمی

نظر شما