شناسهٔ خبر: 67625445 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

صاحب‌خبر -

به گزارش فرصت امروز به نقل از مشرق، تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو در سه سال گذشته به ثمر ننشست. اکنون که دولت مردمی روزهای پایانی خود را سپری می کند، فشارها برای افزایش قیمت خودرو و آزادسازی قیمت ها افزایش یافته است، به طوری که وزیر صمت راه نجات صنعت خودرو را آزادسازی قیمت ها عنوان می کند و رئیس انجمن خودروسازان بر افزایش قیمت ها پیش از شروع به کار دولت جدید اصرار دارد و افزایش قیمت خودرو را کار سختی برای دولت چهاردهم می داند.

اینکه بعد از پنج دهه فعالیت، هنوز نتوانسته ایم مصرف سوخت خودروهای داخلی را کاهش دهیم و متولی صنعت همچنان بر حمایت از این صنعت تأکید دارد، بسیار دردناک است.

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

در سه سال گذشته شهید رئیسی هشت فرمان برای صنعت خودرو صادر کرد که جز یک تا دو بند، مابقی به مرحله اجرا نرسید.

در این مدت خودروسازان تلاش کردند دولت مردمی با آزادسازی قیمت ها موافقت کند، اما این اتفاق نیفتاد. در مقابل سالی دو تا سه بار قیمت ها به بهانه های مختلف گران شد. اکنون در روزهای پایانی دولت سیزدهم فشارها به وزارت صمت برای گرانی قیمت ها افزایش یافته است و با این بهانه که عوامل تولید گران شده، خودروسازان بر آزادسازی و افزایش قیمت ها اصرار دارند.

پنج دهه است صنعت خودروی ایران فعالیت می کند، اما همچنان مصرف سوختش بالاست و از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وزارت صمت برای رفع مشکل عرضه خودرو، در یک سال گذشته واردات خودروهای برقی را کلید زد تا شاید مصرف بنزین، اندکی کاهش یابد، اما آنچه اتفاق افتاد، چندان رضایت بخش نیست.

متأسفانه خودروهای برقی به دست مصرف کنندگان واقعی نرسید و در حال حاضر سایت ها پر از حواله های فروش خودروهای برقی است که به دست دلالان افتاده است.

علاوه بر این واردات خودرو نیز آنطور که انتظار می رفت سرعت نگرفت و به جای خودروهای اقتصادی، خودروهای میلیاردی و لوکس وارد کشور شد، هرچند در روزهای پایانی دولت، تصاویری از پارکینگ گمرکات و دپوی ده ها خودروی وارداتی در فضای مجازی دست به دست می شود، اما به دلایل نامعلومی همگی در انتظار عرضه در سامانه یکپارچه خودرو هستند و تحویل خودروها به مشتریان سرعت نمی گیرد.

متولی صنعت خودرو که موظف بود در این فرصت صنعت خودرو را ساماندهی کند، همه انرژی خود را بر واردات خودروهای برقی متمرکز کرد. عباس علی آبادی، وزیر صمت که ظاهراً توان مقابله با واردکنندگان خودروهای لوکس را نداشت، بعد از گذشت یک سال در گرامیداشت روز صنعت و معدن از واردات این خودروها گلایه کرد، در حالی که این گلایه ها و نقدها باید از موضع بالا در جلسات خصوصی وزیر با واردکنندگان و شرکت های خودروسازی خصوصی مطرح و با قاطعیت از ورود آن ها جلوگیری می شد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

برچسب‌ها:

نظر شما