شناسهٔ خبر: 67622225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارتقای روابط چین و بنگلادش به مشارکت راهبردی جامع

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری چین و نخست وزیر بنگلادش اعلام کردند که روابط دوکشور را به یک مشارکت راهبردی جامع ارتقا می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنچشنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، شی جین‌پینگ در دیدار با شیخ حسینه اظهار داشت: چین و بنگلادش از زمان برقراری روابط رسمی، همواره به یکدیگر احترام گذاشته و از یکدیگر حمایت کرده‌اند و رفتاری برابر با یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: این دو کشور برای نتایج برد-برد همکاری می‌کنند و الگویی از مبادلات دوستانه و همکاری‌های متقابل سودمند بین کشورها، به ‌ویژه بین کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده‌اند.

شی در این دیدار دوجانبه تاکیدکرد: چین مایل است برای سال آتی، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با بنگلادش را به عنوان فرصتی برای تعمیق روابط و پیشبرد طرح مرسوم به «یک پهنه،یک راه» در نظر بگیرد و ضمن گسترش و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، مشارکت راهبردی جامع بین دوکشور را ترویج کند.

وی افزود: چین از بنگلادش در ادامه سیاست خارجی مستقل، پیروی از مسیر توسعه منطبق با شرایط ملی، حفاظت از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی و مخالفت با هرگونه مداخله خارجی حمایت می‌کند.

شی ادامه داد: چین مایل به تقویت همسویی راهبردهای توسعه با بنگلادش و تعمیق همکاری با آن در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، زیرساخت و سایر زمینه‌ها است.

وی ابزار امیداوری کرد که چین به همکاری نزدیک با بنگلادش در امور بین‌المللی و منطقه‌ای، به تقویت هماهنگی و همکاری در چارچوب‌های چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد، ترویج ارزش‌های مشترک برای بشر و ترویج ساختن جامعه بشری با آینده‌ای مشترک ادامه دهد.

شیخ حسینه هم در دیدار با شی، اظهار داشت: بنگلادش امیدوار است از تجربه‌های چین استفاده کند، همکاری‌های دوجانبه را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، زیرساخت‌ها، فقرزدایی و سایر زمینه‌ها گسترش دهد و تبادلات مردمی و فرهنگی را تقویت کند.

وی افزود: ساخت مشترک طرح "کمربند و جاده" تا حد زیادی به توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم در منطقه کمک کرده است.

حسینه افزود: بنگلادش قاطعانه به اصل چین واحد پایبند است، از موضع پکن در قبال موضوع تایوان حمایت می کند، با نیروهای خارجی مداخله گر در امور داخلی چین مخالفت است و از پکن در حفظ منافع اصلی خود حمایت می کند.

وی گفت: معتقدم که مشارکت راهبردی همه جانبه بین بنگلادش و چین به توسعه بیشتری منجر می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما